ترافیک ماهیانه هاست چیست ؟

ترافیک ماهیانه هاست چیست

در دنیای شبکه و اینترنت چیزی به نام ترافیک داریم که شامل میزان اطلاعات تبادل شده بین دو یا چند رایانه است. اگر قصد تهیهٔ یک هاست یا فضای میزبانی برای سایت و اپلیکیشن‌تان را داشته باشید، یکی از مشخصه‌های هر بسته فضای میزبانی، میزان ترافیک هاست است. ترافیک در اصل نشان دهندهٔ میزان بازدید از یک سایت است؛ سایتی که روی هاست قرار گرفته است. حالا بعضی وقت‌ها ترافیک با واحد نفر یا جلسه (Session) اندازه‌گیری می‌شود. اما در اینجا ترافیک هاست را با واحد مگابایت یا گیگابایت یا ترابایت و بالاتر نشان می‌دهند که نشان دهندهٔ میزان دادهٔ رد و بدل شده است.

یک مثال از محاسبهٔ میزان ترافیک هاست

به عنوان مثال اگر فرض کنیم که یک سایت تک صفحه‌ای داشته باشید که همان یک صفحه هم فقط ۱۰۰ کیلوبایت حجم داشته باشد، اگر بازدید ماهیانه سایت شما فقط هزار بازدید باشد، میزان ترافیک سایت شما در ماه باید چیزی حدود ۱۰۰.۰۰۰ کیلوبایت یا ۱۰۰ مگابایت شود. اما همین طور که تعداد صفحات سایت یا بازدید کنندگان افزایش پیدا می‌کند،‌ میزان ترافیک سایت هم بالا خواهد رفت، که نشان دهندهٔ میزان استفاده از منابع هاست است.

ترافیک (Traffic) یا پهنای باند (Bandwidth) ؟!

در خیلی از جاها حتماً متوجه خواهید شد که به جای ترافیک از اصطلاح پهنای باند یا Bandwidth هم استفاده می‌شود. درست است که این امر مصطلح شده، اما در اصل پهنای باند یک مفهوم کاملاً متفاوت از ترافیک دارد! اما به هر حال ممکن است در خیلی از جاها مفهوم یکسانی داشته باشند که شما باید نسبت به آن آگاه باشید.

ترافیک به میزان کل حجم داده‌های تبادل شده در مدت زمان مثلاً یک دوره (ماه) اشاره می‌کند. در صورتی که پهنای باند در شبکه به حداکثر میزان حجم داده‌های انتقالی در یک لحظه (یک ثانیه) اشاره می‌کند، به همین دلیل واحد محاسبهٔ آن مثلاً Mbps یا مگابیت بر ثانیه است. که نشان دهندهٔ سرعت شبکه است. این تعریف را همیشه به خاطر داشته باشید.

اندازه گیری ترافیک سایت

برای اینکه به طور دقیق بفهمید سایت شما چه میزان ترافیک مصرف می‌کند، می‌توانید از ابزارهای مختلف کمک بگیرید. مهم‌ترین ابزار خود کنترل پنل هاست شماست. درون کنترل پنل، مثل سی پنل یا دایرکت ادمین، باید بخشی با عنوان Bandwidth یا چیزی شبیه به آن باشد که به صورت نموداری یا جدولی مصرف ترافیک را نشان می‌دهد.

نمودار مصرف پهنای باند در سی پنل

در تصویر بالا به علت اینکه به صورت لحظه‌ای میزان ترافیک مصرفی را نمایش می‌دهد، از این اطلاعات با نام پهنای باند یا Bandwidth اشاره شده. نمودار بالا میزان ترافیک مصرف شده، در هر دقیقه از ۲۴ ساعت گذشته را به صورت یک خط عمودی آبی رنگ نشان می‌دهد که به راحتی با یک نگاه به آن می‌توان اطلاعات خوبی به دست آورد.

برای تهیهٔ هاست باید به میزان ترافیک مورد نظر توجه کنید. البته معمولاً اگر سایت شما تازه کار است، مشکلی وجود ندارد. چون در ابتدا ترافیک زیادی مصرف نمی‌شود و همین طور که به بازدید سایت شما اضافه می‌شود، می‌توانید با رصد میزان ترافیک مصرف شده، هاست خود را ارتقاء داده و کمبودها را جبران نمایید. از طرف دیگر یک ارتباط تنگاتنگی بین میزان بازدید سایت و میزان ترافیک مورد نیاز وجود دارد که با توجه به این ارتباط خیلی راحتی می‌توانید میزان ترافیک مورد نیاز هاست خود را تخمین بزنید.

از آن جایی که میزان مصرف ترافیک هاست، مولفهٔ زیاد محدود کننده‌ای نیست، در بیشتر اوقات شما هاست با ترافیک نامحدود مشاهده می‌کنید و می‌توانید بخرید. هر چند که این ترافیک به معنای واقعی نامحدود نیست و فقط نشان دهندهٔ میزان ترافیک بسیار بالا است. اما اگر به صورت منصفانه استفاده شود، هیچ مشکلی از این بابت رخ نخواهد داد.عمدتاً شاخص‌های محدود کننده برای خریداری هاست چیزهای دیگر مثل حجم هاست و میزان استفاده از RAM و CPU است. که باید آنها را هم در نظر داشته باشید.

دسامبر 1, 2022 Webnolog بدون دیدگاه

0 دیدگاه

دیدگاه تان را ارسال کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد!