مخاطبان هدف سایت شما چه کسانی هستند؟

مخاطبان هدف سایت شما چه کسانی هستند

بحث مخاطب هدف، بحث بسیار مهمی است که برای هر کاری باید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال اگر شما خواسته باشید یک فروشگاه فیزیکی در جایی از شهر خود راه اندازی کنید، باید شناخت درستی از مخاطبان خاص خود داشته باشید تا بتوانید مشتری مناسب خود را جذب کنید. در بحث راه اندازی سایت هم باید به مخاطب هدف خود دقت زیادی داشته باشید. آن را به درستی بشناسید و تا رسیدن به هدف، او را راضی نگه دارید.

در ساخت سایت باید همیشه مخاطب هدف را در گوشۀ ذهن خود داشته باشید. چه در انتخاب دامنه، فضای میزبانی و طراحی و اجزاء مختلف سایت و چه بحث فروش محصولات و خدمات، همه و همه باید بدانید مخاطب هدف شما کیست و چه ویژگی هایی دارد. مخاطبان هدف سایت شما دارای مشخصاتی هستند که مهم ترین آنها را در زیر برای شما فهرست می کنیم:

  • گروه سنی
  • جنسیت
  • علاقه مندی ها
  • منطقۀ سکونت
  • سطح مهارت
  • سطح تحصیلات
  • سطح امکانات رفاهی – اجتماعی
  • سطح نیازمندی ها
  • و …

هر چند شاید شما دوست داشته باشید با جذب بازدید کنندۀ بیشتر، سایت خود را پر بازدید کنید. اما باید به این مورد توجه خاصی داشت که اگر بازدید کنندگان سایت شما جزء مخاطبان هدف نباشند، در اصل جز گذاشتن هزینه روی دست شما، کاری برای شما انجام نخواهند داد. خیلی از مواقع یک سایت بازدید زیادی ندارد؛ ولی همان بازدید توسط مخاطبان هدف صورت می گیرد. اینجاست که صاحب سایت به هدفی که تعیین کرده بود خواهد رسید.

یکی از زمینه هایی که از نوع مخاطب هدف ما تاثیر می گیرد، موضوع سایت ماست. اول باید تعیین کنیم که مخاطبان هدف ما چه گروهی هستند، حالا موضوع سایت خود را تعیین کنیم. اصلاً به همین دلیل است که اختصاصی نویسی در عرصۀ اینترنت و وب اهمیت زیادی دارد. چون معمولاً افراد کمی را می توانید پیدا کنید که به موضوعات زیادی علاقه مند باشند. اما اگر راجع به یک موضوع بنویسید و فقط افرادی را به سایت خود جذب کنید که به همان یک موضوع علاقه مند هستند، اینجاست که کاری که مد نظرتان است را می توانید روی بازدید کنندگان خود انجام دهید. مثلاً از آنها درخواست کنید محصولی که مرتبط با موضوع سایت شما را خریداری کنند.

البته این به این معنا نیست که شما نمی توانید از موضوعات دیگری هم درون سایت خود بنویسید و موضوعات دیگری از محتوا را در سایت خود منتشر کنید. بلکه منظور عمده محتوای سایت شماست که باید در نظر داشته باشید راجع به موضوعی باشد که همان موضوع قالب سایت شماست.

اگر شما بدانید مخاطب هدف سایت شما کیست، می توانید عناصر، رنگ بندی و جاگیری تک تک اعضاء سایت خود را طوری بچینید که مخاطب را وادار کنید که کاری که مد نظرتان است را انجام دهد.

اگر سن مخاطبان هدف خود را بدانید چیست، می توانید در قسمت های مختلف سایت خود این مشخصه را هم درگیر کار کنید و سایتی را طراحی و راه اندازی کنید که باز شما را به هدف خود نزدیک تر کند. بقیۀ موارد مثل جنسیت، محل سکونت، علاقه مندی ها، سطح تحصیلات و … هم به همین صورت است و باید خوب در نظر گرفته شوند تا ما از راه اندازی سایت خود استفاده ببریم. نه اینکه زمان و هزینه های خود تلف کنیم و چیزی عاید ما نگردد.

آوریل 28, 2016 Webnolog بدون دیدگاه

0 دیدگاه

دیدگاه تان را ارسال کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد!