طراحی سایت با وردپرس

طراحی سایت با وردپرس

اگر قصد راه اندازی سایت دارید و از گوشه و کنار شنیده اید که با وردپرس می‌توان یک سایت حرفه‌ای در عین حال بسیار راحت و ساده راه اندازی کرد، باید به شما گفت؛ درست شنیده‌اید! با وردپرس تقریباً هر نوع سایتی که مد نظر داشته باشید را می‌توانید راه اندازی کنید و در بیشتر مواقع وردپرس تمامی نیازهای ما را برطرف می کند. در این نوشتار به بررسی طراحی سایت با وردپرس به صورت دقیق به همراه منابع اشاره خواهیم کرد.

وردپرس یک نرم افزار تحت وب است. یعنی شما باید این نرم افزار را روی وب نصب کنید، که در اصل منظور همان رایانه ای است که به صورت دائمی به وب و اینترنت متصل است و ما به آن فضای میزبانی می گوییم. این نرم افزار رایگان است و از زبان فارسی هم به صورت کامل پشتیبانی می‌کند. به همین دلیل طرفداران بسیار زیادی برای خودش جمع کرده است. در اصل شما با وردپرس سایت طراحی نمی کنید، بلکه طی چند دقیقه سایت خود را راه اندازی می‌نمایید. چون طراحی ها و برنامه نویسی‌ها قبلاً انجام شده!

برای طراحی سایت با وردپرس از کجا شروع کنم؟

شما در اولین قدم باید یک فضای میزبانی خریداری کنید. همانطور که گفته شد، این فضای میزبانی همان محیطی است که وردپرس را روی آن نصب می‌کنید و پس از آن سایت شما آمادۀ بهره برداری می‌شود. فضای میزبانی امکان اجرای وردپرس و دسترسیِ سایت شما به صورت جهانی را می‌دهد. البته به همراه فضای میزبانی شما به یک دامنه هم نیاز دارید. دامنۀ همان نشانیِ سایت شماست. مثلاً نشانیِ webnolog.ir یک دامنه است که باید برای خود ثبت کنید تا شخص دیگری نتواند آن را برای خودش انتخاب و سپس خریداری کند.

خرید هاست و دامنه کاری است که ما برای شما انجام می‌دهیم. شما با ثبت سفارش از قسمت ناحیۀ کاربری می توانید فضای میزبانی و دامنۀ خود را فوراً سفارش دهید و پس از آن که دامنۀ شما به صورت کامل فعال شد، فوراً روی سایت وردپرسی خود کار کنید. هزینه ای که برای داشتن یک سایت می‌پردازید بسیار ناچیز است و معمولاً به صورت سالیانه باید پرداخت کنید. در این حالت سایت و دامنۀ سایت شما کاملاً دست خودتان است و هر زمان که خواسته باشید می‌توانید آن را انتقال دهید و هیچ محدودیتی از این منظر برای شما وجود نخواهد داشت.

پس از تهیۀ هاست (فضای میزبانی) و دامنه، باید وردپرس را روی فضای میزبانیِ خود نصب کنید. نصب وردپرس در کمتر از ۵ دقیقه قابل انجام است. پس از آن می‌توانید فوراً نوشتن درون سایت را شروع کنید. صفحۀ اصلی و صفحات داخلیِ سایت شما هم پس از آن برای بازدید کنندگان قابل نمایش است و بازدید کنندگان می‌توانند روی سایت شما به جستجو پرداخته و حتی نظر خود را برای هر صفحه ارسال کنند.

وردپرس را به عنوان یک نرم افزار وبلاگ نویسی می‌شناسند. اما نباید فراموش کرد که این سامانه آن قدر قوی است که هر نوع سایت دیگری که بخواهید را می‌توانید با آن راه اندازی کنید. چطور؟ ادامۀ داستان را بخوانید!

نصب قالب ها و افزونه های وردپرس

وردپرس دارای دو بخش بسیار محبوب به نام های قالب و افزونه است. قالب برنامک هایی هستند که روی وردپرسِ شما نصب می شوند و امکان تغییر ظاهر سایت را برای بازدید کننگان سایت مهیا می کنند. یعنی شما با قالب های وردپرس ظاهر سایت خود را سفارشی می‌کنید. دقیقاً همانطوری که می‌خواهید به بازدید کننده ها نمایش داده شود.

اما افزونه ها برنامک های دیگری هستند که روی وردپرس نصب می شوند و باعث افزایش امکانات سایت شما می شوند. مثلاً وردپرس به صورت خودکار دارای خبرنامۀ ایمیلی نیست. اما اگر شما خواسته باشید یک خبرنامۀ ایمیلی در کنار دیگر امکانات سایت خود داشته باشید، باید افزونه ای را برای این کار نصب کنید که این کار بسیار ساده و شیرین است.

برای هر کاری از قبل برای وردپرس افزونه نوشته شده است و فقط کافی است شما با یک کلیک آن را روی وردپرس خود نصب کنید و پس از آن تنظیماتش را انجام دهید. به غیر از این، هر شخصی می تواند افزونۀ خاص خودش را برای انجام یک کار خاصی بنویسد و از آن استفاده کند. همین موضوع برای قالب های وردپرس هم صدق می کند. یعنی شما می توانید ساخت قالب سایت خود را به یک طراح بسپارید تا یک قالب منحصر به فرد برای شما طراحی کند. البته که این کار را خود شما هم می توانید انجام دهید. ولی نیاز به دانش برنامه نویسی و کدنویسی است که شاید زمان و حوصلۀ یادگیری آنها را نداشته باشید.

پس بحث طراحی سایت با وردپرس بیشتر از این جهت معنی پیدا می کند که شما بتوانید یک قالب خوب برای سایت خود طراحی کنید. وگرنه هستۀ سایت شما از قبل ساخته شده و از این به بعد هم توسعه داده خواهد شد. به روز رسانی‌های وردپرس تنها با یک کلیک قابل نصب هستند. به علاوۀ اینکه به روز رسانی‌های امنیتی به صورت خودکار در آینده نصب می‌شوند. تمامی این کارها را گروه توسعۀ دهندۀ وردپرس انجام می‌دهد که رایگان و به دور از منافع مادی کار خود را پیش می‌برند.

مدیریت جاریِ سایت

پس از اینکه مراحل بالا را انجام دادید، حالا باید شروع به نوشتن و انتشار درون سایت خود کنید. اینکه سایت را راه اندازی نمایید، شاید کار سختی نباشد. اما اینکه خواسته باشید مدام سایت خود را به روز نگه دارید، این اصلِ کار است. انتشار محتوا درون وردپرس بسیار جذاب می‌باشد و با ویرایشگر و ابزارهای دسته بندی و مدیریت نوشته‌ها و دیگر محتواهایی که در اختیاز هر فردی قرار داده، افراد می‌توانند بهترین زمان خود را زمانی بدانند که در حال کار کردن با وردپرس هستند.

از این به بعد هم هر زمان خواسته باشید می توانید تغییراتی را درون سایت خود ایجاد کنید و آن را پویا تر از قبل نگه دارید. این کار را حتی با دست بردن در قالب و تولید صفحات بیشتر هم می توانید انجام دهید. یا اینکه به نظرات و دیدگاه های دیگران پاسخ دهید و مسیری را انتخاب کنید که برای پیشرفت سایت‌تان بهتر می تواند جواب گو باشد.

در هر صورت طراحی سایت با وردپرس بسیار ساده تر از آن چیزی است که شما فکرش را می کنید. این کار نیازی به دانش تخصصیِ طراحی سایت ندارد. البته که با کمی مطالعه، مباحث فنیِ اولیه را که باید کسب کنید، به دست خواهید آورد. که بدین منظور مقالات و ویدیوهای آموزشیِ بسیار جامعی از طرف وبنولوگ برای تمامی کاربرانش تولید شده که شما هم می‌توانید از آنها استفاده کنید. فقط کافی است فضای میزبانی و دامنۀ سایت خود را سفارش داده و پس از آن وردپرس را روی آن نصب کنید.

اکتبر 14, 2016 Webnolog بدون دیدگاه

0 دیدگاه

دیدگاه تان را ارسال کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد!