راه اندازی سایت فروش اینترنتی

یکی از پرطرفدارترین انواع کسب و کارهای اینترنتی، فروش اینترنتی است. یعنی شما چیزی برای فروش دارید و به یک فضایی روی شبکۀ جهانی اینترنت نیاز دارید که بتوانید محصول خود را عرضه کنید. به این مکان فروشگاه اینترنتی گفته می‌شود که بسته به نوع محصول و خدماتی که قرار است عرضه کنید، نوع فروشگاه هم می تواند متفاوت باشد. در اصل فروشگاه اینترنتی جهت فروش اینترنتی همان سایت است که البته شامل نرم افزارهای خاصی جهت انتشار کالاها درون سایت می باشد. اگر شما هم به فکر راه اندازی سایت فروش اینترنتی هستید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

چه بخواهیم و چه نخواهیم بازار فروش در حال رفتن به سمت مجازی شدن است. یعنی در بیشتر موارد کسانی که قصد خرید کالایی را دارند، حداقلش این است که اندکی جستجو درون اینترنت انجام دهند. پس از آن زمانی که اطلاعات مورد نیاز را راجع به کالای مورد نظرشان پیدا کردند، حالا به سراغ فروشگاه های فیزیکی می روند و کالا را خریداری می‌کنند. اما در این میان خیلی اتفاق می‌افتد که حتی شخصی قصد خرید از طریق اینترنت را ندارد. اما وقتی مزایای آن را می‌بینید که مثلاً تخفیف خوبی شامل حال او می‌شود، در همان زمان هم سفارش خود را ارسال می‌کند. داستان این افراد جدای از کسانی است که واقعاً به قصد خرید صفحات مختلف سایت‌های اینترنتی را بررسی می‌کنند. که اگر به فروشگاهی هم برخورد کنند، حتماً خریدشان را انجام می‌دهند.

راه اندازی سایت فروش اینترنتی یک نیاز است؛ حتی برای کسب و کارهایی که دارای فروشگاه فیزیکی هستند. یعنی حتی آنهایی که مغازۀ فروش یا دفتر دارند، باز نیاز دارند که یک فروشگاه اینترنتی هم برای خود داشته باشند. با توجه به هزینۀ نسبتاً کمی که راه اندازی سایت فروش اینترنتی دارد واقعاً ارزش آن را دارد. مخصوصاً اگر خودتان خواسته باشید با راهنمایی هایی که ما به شما ارائه می‌کنیم، سایت فروش اینترنتی تان را خودتان بسازید. در این صورت اصلاً فروشگاهِ اینترنتیِ شما هزینه ای را از شما نخواهد گرفت.

برای راه اندازی سایت فروش اینترنتی باید چه کار کرد؟

این کار کاملاً بستگی به این دارد که شما قصد فروش چه محصولی را دارید. اگر محصول شما مجازی است، مثلاً کتاب‌های الکترونیکی یا فایل های دیجیتالی، در این صورت روال ساخت فروشگاه شاید نسبتاً ساده تر از فروشگاه محصولات فیزیکی باشد. چون ارسال محصول درب منزلِ خریدار ندارید. به راحتی پس از واریز وجه توسط مشتری، فایل مورد نظر برای او قابل دریافت می‌شود. در حال حاضر هزاران فروشگاه اینترنتی به همین روش در حال کسب درآمد هستند و شاید باور نکنید که چه درآمدهای خوبی هم کسب می‌کنند. البته پس از اینکه روی فروشگاه کار کردند و برای آن تبلیغات خوب و به صرفه ای را انجام دادند. این نکته نشان می دهند که صرف راه اندازی یک سایت فروش اینترنتی کفایت نمی کند. شما باید روی آن کار کنید، دقیقاً مثل هر کار دیگری.

ما به فروشگاه هایی که فقط فایل می فروشند، فروشگاه فروش فایل می گوییم. برای راه اندازیِ چنین سایت هایی باید اول از یک سیستم مدیریت محتوا استفاده کنید. مثلا وردپرس یا جوملا. پس از آن می توان از ده ها افزونه یا نرم افزار جانبی که برای فروش فایل به رایگان یا پولی وجود دارند استفاده کرده و سایت مان را تبدیل به یک سایت فروش فایل های الکترونیکی تبدیل کنیم.

خب، مثل هر سایت دیگری این کار نیاز به هاست و دامنه دارد ما این خدمت را به شما ارائه می کنیم. می توانید هاست و دامنۀ خود را به صورت فوری خریداری کنید و پس از فعال شدن کاملِ دامنۀ خود فروشگاه اینترنتی خود را فوری بسازید. اما پس از ساخت کارِ شما به اتمام نمی رسد. تازه شما صاحب یک کسب و کار اینترنتی می شوید که باید روی آن مدام در حال کار کردن باشید تا نتیجۀ آن را بتوانید ظرف مدت چند ماه ببینید! شاید با خودتان بگویید چند ماه؟ بله؛ رسیدن به این هدف شاید چندان ساده نباشد پس نیاز است یک برنامۀ زمان بندی شده برای کار خود داشته باشید.

اما اگر خواسته باشید یک فروشگاه فروش محصولات فیزیکی راه اندازی کنید چه؟ در این حالت باید دید که محصول شما چیست و آیا به حمل و نقل حساس می باشد یا خیر. حتی اندازۀ کالاهای خود در نوع استفاده از سامانۀ تحویل کالا تاثیرگذار است. در این صورت در کمترین حالت آن شما باید سفارشات را از طریق سایت دریافت کنید. پس از آن سفارش ها را دریافت کرده و با استفاده از پست ارسال کنید. اما اگر سفارش های شما زیاد است، باید با شرکت های پستی قرارداد ببندید تا آنها آمده و محصول را از محل کار یا حتی منزلِ شما دریافت کنند، که این کار برای فروشگاه های نسبتاً پرفروش مناسب است. پس حتی اگر شما دارای یک فروشگاه فیزیکی در محلی از شهر خود هم باشید، با این روش فروش خود را می توانید بیشتر کنید. چرا که فعالیت خود را در اینترنت هم دارید و از آن طریق هم مشتری های بیشتری را جذب خود می کنید. بعداً هم شاید خواسته باشید کسب و کارتان را کاملاً اینترنتی کنید. بالاخره توسعۀ کار یکی از ملزومات زنده ماندن کسب و کار است.

همانطور که برای ساخت یک فروشگاه فایل ما نیاز داشتیم که از نرم افزارهای خاصی استفاده کنیم، برای این نوع فروشگاه هم باید از نرم افزارهای خاص آن استفاده کنیم. نرم افزارهای خاص ساخت فروشگاه اینترنتی هستند که به صورت حرفه ای و حتی رایگان امکان ساخت هر نوع فروشگاه اینترنتی را به ما می دهند. مثلا نرم افزار پرستاشاپ (Prestashop) یا اپل کارت (OpenCart) که به زبان فارسی هم ترجمه شدند و راحتی کار کردن را برای همه به همراه دارند.

پس اگر قصد شما راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی به طور خاص است، استفاده از نرم افزارهای خاص این کار را به شما پیشنهاد می کنیم. نحوۀ استفاده از آنها هم به این صورت است که پس از تحویل هاست یا همان فضای میزبانی باید نرم افزار را روی آن نصب کنید که بسیار ساده است. پس از آن تنظیمات اولیۀ فروشگاه را انجام داده و کار ارسال کالاها و حتی پست های فروشگاه را شروع کنید. مطمئن باشید که این کار هم جذاب است و هم سود ده. البته شاید نیاز باشد مقالۀ مجوزهای لازم برای سایت اینترنتی را هم مطالعه کنید که دیگر چیزی راجع به راه اندازی سایت فروش اینترنتی نباشد که از آن بی اطلاع باشید.

فوریه 5, 2017 Webnolog 2 دیدگاه

2 دیدگاه

  1. شجاعی گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشی میخواستم بدونم قیمت دامنه و هاست برای ی وب سایت چقدر هست ؟ بعد آیا شما پیشنهادی برای درست کردن ی فروشگاه اینترنتی ندارید من دوست دارم و پشتکار زیاده ولی نمیدونم در چه زمینه ایی باشه که به سود و درآمد خوب برسم

    • Webnolog گفت:

      با سلام؛ قیمت های هاست و دامنه کاملاً توی سایت مشخصه. به صفحه ثبت سفارش هاست و دامنه مراجعه کنید.
      برای راه اندازی یک فروشگاه هم می تونید از سیستم های فروشگاه ساز رایگان مثل پرستاشاپ و OpenCart استفاده کنید.
      اما راجع به موضوع فروشگاه، باید بازار رو خوب ببینید و بررسی کنید که راجع به چه موضوعاتی میشه بهترین فروش رو داشت.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد!