قدم اول در راه اندازی کسب و کار اینترنتی

در کسب و کار کسانی موفق تر از دیگران عمل می کنند که به دنبال استفاده از فناوری های نوین در کار خود هستند. یکی از فناوری هایی که امروزه در هر بخشی از فعالیت های بشر خودش را نشان می دهد، IT یا فناوری اطلاعات است که این حوزه ارتباط تنگاتنگی با دیگر حوزه های بشری دارد. مثلاً اگر شما یک فروشندۀ ساده باشید یا یک شرکت تولیدی داشته باشید، در هر صورت نیاز پیدا خواهید کرد که از IT در کار خود استفاده کنید. وگرنه محکوم به فنا هستید. چون دیگران منتظر ما نمی مانند.

شما چه از قبل کسب و کاری داشته باشید و یا در حال حاضر از صفر خواسته باشید یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنید، باید قدم های اولیۀ ورود به دنیای مجازی را بردارید. در این مقاله قصد دارید راجع به این قدم ها با هم صحبت کنیم. ولی شما را به مقالات دیگری هم ارجاع خواهیم داد که حاویِ نکات مفیدی برای شماست.

کسب و کار اینترنتی به کسب و کاری گفته می شود که بر بستر اینترنت اقدام به ارائۀ خدمات یا محصولاتی برای کسب درآمد کند. تعاریف بسیار مختلفی از کسب و کار اینترنتی ارائه شده است که هر کس بسته به منافع خود یا سازمانِ خود، شاید تعریف خاصی از آن ارائه کرده باشد. مثلاً سرویسی که اقدام به فروش بسته های آموزشیِ خود به شما می کند، شاید کسب و کار اینترنتی را طور دیگری برای شما تعریف کرده باشید. یا معمولاً سایت های کلیکی که شما باید روی تبلیغات آنها مدام کلیک کنید، تعریف کسب و کار اینترنتی را کلیک کردن روی تبلیغات تعریف می کند! چیزی که از نظر ما اصلاً موجودیت ندارد.

کسب و کار اینترنتی به این سادگی ها هم که شما فکر می کنید نیست. اجزاء مختلفی را باید کنار یکدیگر قرار دهید تا کسب و کار اینترنتیِ شما شکل بگیرد. همین خود شاید هم هزینه بر باشد و هم زمان بر. مخصوصاً اگر در اول کار نیاز داشته باشید که از دانش یک شخصِ دیگری هم استفاده کنید. اما ساختار کلی راه اندازیِ کسب و کارتان را خودتان باید به طور کامل تبیین کنید. در غیر این صورت به هدفِ خود نخواهید رسید. پس باید دانش اولیۀ کار را داشته باشید.

حالا به نظر شما قدم اول راه اندازیِ یک کسب و کار اینترنتی چه می تواند باشد؟ آیا شما نیاز دارید از سازمان خاصی مجوز دریافت کنید؟ آیا شما باید دنبال یک مکان فیزیکی باشید؟

جواب این سوالات منفی است. شما در بیشتر موارد در اولین گام نیاز به یک سایت اینترنتی دارید. سایتی که بتواند مخاطب های شما را جذب کند. هر سایت اینترنتی یک نشانی دارد. این نشانی باعث می شود هر کسی با یک خط اینترنت از هر کجای دنیا بتواند سایت شما را پیدا کند. اگر این کار را نتواند بکند، در اصل شما برای او هویتی نخواهید داشت. امروزه خیلی از مشتری های هر کسب و کاری اطلاعات بیشتر را از اینترنت راجع به آن شرکت یا کسب و کار به دست می آورند. پس اگر شما هم تا به الان متوجه این اهمیت نشدید، باید سریع تر دست به کار شوید. یک سایت اینترنتی برای هر نوع کسب و کاری وجۀ آن را بالاتر می برند.

این برای هر نوع کسب و کاری بود. اما اگر کسب و کار شما به طور خاص روی اینترنت فعالیت می کند، این سایت پایه و اساس کسب و کار شماست و بدون آن کارِ شما اصلاً معنایی نخواهد داشت. فرض می کنیم قصد دارید یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید که محصولاتی را درون آن برای فروش قرار دهید. این فروشگاه شما روی همان سایتی است که قرار است پایه و اساس کسب و کار شما باشد. نرم افزارهای زیادی وجود دارند که در اندک زمانی قادرند فروشگاه اینترنتیِ شما را بسازند. برای این کار نیاز است بیشتر مطالعه کنید و کتاب هایی که وبنولوگ تالیف کرده است را مطالعه نمایید.

راه اندازی سایت اینترنتی هم نیاز به هاست و دامنه دارد. این موارد نیاز اولیۀ راه اندازی هر سایت اینترنتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقالات راه اندازی سایت اینترنتی مراجعه کنید و از مرکز آموزش وبنولوگ هم استفاده نمایید. خرید هاست و دامنه را توسط شرکت های میزبانی وب قادرید انجام دهید و پس از آن به شما کنترل پنلی برای ورود به فضای میزبانی یا همان هاست به شما ارائه خواهد شد که پس از آن می توانید شروع به ساختن سایت خود کنید.

راه اندازی یک سایت نیاز به مجوز خاصی ندارد و هر کسی می توانید برای خود یا دیگران چندین سایت راه اندازی کند. اما پس از مدتی شاید نیاز داشته باشید برای سایتِ خود نماد یا مجوز خاصی دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به شما توصیه می کنیم مقالۀ مجوزهای لازم برای راه اندازی سایت را مطالعه نمایید.

داشتن یک سایت اینترنتی برای کسب و کارتان را جدی بگیرید. برای کسب و کارهای فیزیکی این سایت نیاز نیست حاوی هزاران صفحه باشد. با چند تا صفحه که مشخصات محصولات و نوع کارِ شما را معرفی کند و چند ده ها هم مقالۀ مفید آموزشی، سایت شما کامل خواهد شد. البته از آن به بعد بستگی به خود شما دارد که محتوای بیشتری درون سایت خود منتشر کنید که این کار را حتی خود شما می توانید انجام دهید. کار سختی نیست؛ بلکه بسیار لذت بخش هم هست.

اما اگر قصد راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی باشد، در این حالت پس از مدتی می فهمید که چطور باید از سایت خود کسب درآمد کنید. برای رسیدن به این نقطه می توانید از تجربۀ خودتان استفاده کنید. علاوه بر آن با مطالعۀ کتاب ها و مقاله هایی که در سرتاسر اینترنت و از جمله سایت وبنولوگ نگارش شده اند، دانش خود را بالا ببرید. این دانش است که شما را به هدف تان خواهد رساند. البته اگر در همان ابتدای راه برای خود برنامۀ مدونی داشته باشید که بسیار هم عالی است. ولی اگر ندارید، حداقل موضوع سایت تان را باید بدانید و آن را تعیین کرده باشید.

ژانویه 27, 2017 Webnolog بدون دیدگاه

0 دیدگاه

دیدگاه تان را ارسال کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد!