فرق هاست با سرور

ما در دنیای طراحی سایت دو تا اصطلاح با عناوین هاست و سرور داریم که ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. اما از نظر مفهومی کاملاً با هم متفاوت هستند. روی هر دوی اینها می توان سایت بالا آورد. اما یک اختلاف بسیار عمده با هم دارند. اگر شما هم جزء افرادی هستید که دوست دارید با اختلاف این دو آشنا شوید، تا انتهای این مقاله همراه با وبنولوگ باشید.

هاست که از کلمۀ Host به معنای میزبان گرفته شده است، به فضایی در شبکۀ جهانی اینترنت گفته می شود که ما می توانیم روی آن سایت خود را راه اندازی کنیم. این فضا مثل یک فضای روی حافظۀ سختِ رایانۀ ماست که ما قادریم پرونده ها و پوشه های سایت خود را روی آن قرار دهیم. علاوه بر آن دارای امکانات بیشتری هم هست که از طریق کنترل پنل هاست این امکانات به ما اختصاص داده خواهد شد.

اما سرور که از کلمۀ Server به معنای رایانۀ خدمات دهندۀ مشتق شده است، یک رایانۀ کامل است که به اینترنت منتصل است. این رایانه شاید از نظر نظری با رایانه های خانگی که شما هم یکی از آنها دارید، اختلاف زیادی نداشته باشد. اما از نظر فنی دارای سخت افزارهای قوی تری است که بتواند پردازش های بیشتری را در حین اینکه سرعتش کم نشود، انجام دهد. پس سرورها هم مثل رایانه های خانگی دارای هارد، حافظۀ RAM، پردازنده، برد اصلی و … هستند. اما مانیتور و صفحه کلید به صورت مستقل ندارند؛ چون نیازی ندارند. کنترل سرورها از روش های دیگری انجام می شود.

سرورها یا همان رایانه های سرویس دهنده در مکانی به نام دیتاسنتر (Data Center) قرار گرفتند. مکانی که از نظر تجهیزات حفاظتی و تهویه بسیار قوی است تا مشکلی برای این رایانه ها به وجود نیاید.

ما هم روی یک سرور و هم روی یک هاست قادریم سایت یا سایت های خود را بسازیم. پس این شد شباهتشان. اما سرورها بسیار قدرتمندتر از هاست ها عمل می کنند. به این دلیل که اگر ما یک سرور را قطعه قطعه کنیم، به هر قسمت از آن یک هاست می گوییم. پس طبیعی است که یک هاست قدرت کمتری از یک سرور داشته باشد. سرورها معمولاً برای سایت های بزرگ و بسیار پر ترافیک استفاده می شوند. در حالی که سایت های کوچک کارشان را با یک هاست اشتراکی شروع می کنند. بعداً هم می توانند سایت را روی یک سرور منتقل کنند.

سروری که فقط برای سایت یا سایت های شما استفاده می شود، به سرور اختصاصی شناخته می شود. یعنی کل سرور در اختیار شماست. در حالی که هاست به صورت اشتراکی از فضای کل سرور که شاید بین صد ها نفر تقسیم شده باشد، استفاده می گردد. پس هاست به یک قطعه از یک سرور گفته می شود که با هزینۀ کم هر کسی می تواند با استفاده از آن سایت خود را راه اندازی کند.

هاست ها هم دارای کیفیت و ظرفیت های مختلفی هستند. این امکان وجود دارد که یک سرور یک هاست داشته باشد. پس قدرت هاستِ روی آن با قدرت کل سرور برابری می کند. چون کل منابع سرور به همان یک هاست اختصاص داده شده است. در حالی که سرورهای اشتراکی شرکت های ارائه دهندۀ خدمات میزبانیِ و بین صدها نفر تقسیم شده است. نگران این نباشید که تعداد افرادی که از سرور استفاده می کنند بالاست. سرورها معمولاً آن قدر قدرتمند هستند که جوابگوی کل بازدیدهای سایت های روی شان باشند.

همانطور که گفته شد، سایت هایی که هنوز بازدید بالایی ندارند، عمداتاً کارشان را با هاست اشتراکی شروع می کنند. پس از مدتی که سایت به رشد قابل توجهی رسید، حالا می توانند کل سایت را حتی روی یک سرور اختصاصی منتقل نمایند. سرور اختصاصی به دلیل اینکه کل کنترل آن دست شماست، هر کاری که خواسته باشید می توانید انجام دهید؛ البته همراه با دانش فنی. در صورتی که هاست های اشتراکی از این نظر محدودیت دارند. ولی سایت شما به درستی کار خود را خواهد کرد.

ژانویه 28, 2017 Webnolog 3 دیدگاه

3 دیدگاه

  1. مهدیس گفت:

    ممنونم بابت راهنماییتون

  2. علیرضا گفت:

    تشکر از مطالب…

  3. شدو گفت:

    عالی و کاملا روان . ممنونم

دیدگاه تان را ارسال کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد!