VNC چیست و چه کاربردی دارد؟

VNC چیست

از زمانی که شبکه‌های رایانه‌ای شروع به رشد کردند، متخصصین همیشه به دنبال روش‌هایی بودند که بتوانند رایانه‌های مختلف را در سطح شبکه کنترل کنند؛ یعنی به آنها از راه دور وارد شده و فعالیت‌هایی را روی آنها انجام دهند. یکی از روش‌های کنترل یک رایانه از روی شبکه هم VNC است. این عبارت سرنام Virtual Network Computing است و امروزه بیشتر برای اتصال به یک رایانه از راه دور بر بستر شبکه استفاده می‌شود. کار VNC این است که دقیقاً نمایشگر رایانهٔ راه دور را، نزد ما بیاورد. یعنی تصویر مثلاً یک سرور مجازی را روی نمایشگر رایانهٔ شخصی داشته باشیم و همچنین رفتار موس و صفحه‌کلید ما را به سرور راه دور منتقل کند. حالا در ادامه بیشتر خواهید دانست که VNC چیست.

پس ساختار VNC به صورت گرافیکی است یعنی قرار است تصویر انتقال داده شود، که این کار بر بستر پروتکل‌های شبکه انجام می‌گیرد. فرض کنید شما یک رایانه در دفتر کارتان دارید که به شبکهٔ اینترنت متصل است. اگر خواسته باشید با انتقال صفحه نمایش این رایانه، به رایانهٔ شخصی خود در منزل، آن را کنترل کنید، یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها پیاده سازی VNC است.

پس در این سناریو ابتدا باید یک نرم افزار VNC سرویس دهنده (Server) روی رایانهٔ دفتر کارتان داشته باشید. از طرف دیگر یک نرم افزار سرویس گیرنده (Client) هم روی رایانهٔ خود در منزل باید نصب کنید. البته سرویس گیرنده در جای دیگری هم می‌تواند باشد. یعنی از رایانه‌های دیگر هم می‌توانید به رایانهٔ دفتر کار متصل شوید. سپس این دو نرم افزار با هم ارتباط برقرار می‌کنند و از طریق پروتکلی به نام RFB شما می‌توانید یک رایانهٔ راه دور را کنترل کنید. یعنی اطلاعات نمایشگر آن به رایانهٔ شما ارسال می‌شود و اطلاعات موس و صفحه‌کلید شما دریافت می‌شود.

VNC مستقل از سکو (پلتفرم) است. یعنی شما می‌توانید با رایانهٔ ویندوزی خود به یک رایانهٔ لینوکسی و یا بالعکس متصل شوید. همین موضوع باعث می‌شود که در زمینه‌هایی مثل مدیریت سرورهای مجازی که به کاربر فروخته می‌شود، از آن به طور وسیع استفاده شود. پس احتمالاً زمانی که شما یک VPS یا سرور مجازی خریداری می‌کنید، به شما یک دسترسی VNC هم داده می‌شود که باید ابتدا نرم افزار آن را روی رایانهٔ شخصی نصب کنید و با اطلاعات VNC به سرور مجازی خود متصل شوید. حالا هر دستوری که اجرا می‌کنید یا هر کاری که انجام می‌دهید، به سرور مجازی ارسال می‌گردد و نتیجه را مشاهده می‌کنید. پس در این حالت از قبل سرویس دهندهٔ VNC نصب شده و شما فقط باید نرم افزار سرویس گیرندهٔ VNC را نصب نمایید.

بنابراین به عنوان استفاده کننده از VNC الان می‌دانیم که این فناوری که در اصل به طور اختصاصی برای شرکت RealVNC است و البته رایگان هم هست، در خدمت تسهیل ارتباطات بین رایانه‌های مختلف در سطح شبکه مورد استفاده است. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به نحوهٔ استفاده از نرم افزارهای آن، بهتر است به مرکز آموزش وبنولوگ سر بزنید.

آوریل 28, 2021 Webnolog بدون دیدگاه

0 دیدگاه

دیدگاه تان را ارسال کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد!