مقدمات ساخت سایت

مقدمات ساخت سایت

آیا می خواهید سایت خود را بسازید ولی نمی دانید که باید از کجا شروع کنید؟ خوب، این مقاله شاید نقطۀ خوبی برای شروع کردن باشد. پس با ما همراه باشید. در گذشته های نه چندان خیلی دور، ساخت و طراحی سایت کار خاصی بود و هر کسی نمی توانست از پس آن کار برآید. به عبارت دیگر فقط کسانی می توانستند وارد دنیای اینترنت شوند که تخصص کافی را برای ورود داشتند، که تخصص لازم طراحی صفحات مختلف با کدنویسی و برنامه نویسی بود.

شاید حتی این کار طاقت فرسا هم بود. البته امروزه فناوری ها بیش از قبل پیشرفت کرده است. اما ابزارها و فریم ورک هایی که ساخته شده است، پیچیده شدن کار را تا حد زیادی جبران کرده است و کاری کرده که هر کسی بتواند از فضای مجازی استفاده کند. به عنوان مثال یکی از این ابزارها سامانه های مدیریت محتوا هستند که برای راه اندازی سایت با استفاده از آنها فقط نیاز به چند دقیقه زمان است. پس از آن می توانید شروع به کار روی سایت خود کنید.

اما در این مقاله قصد پرداختن به طریقه استفاده از CMS یا همان سیستم مدیریت محتوا را نداریم. بلکه می خواهیم به مقدمات ساخت سایت اشاره کنیم که برای این کار به موارد اولیه ای که نیاز است اشاره خواهیم کرد. البته در آموزش های وبنولوژی و همچنین مقالات آموزشی دیگر از سایت وبنولوگ آموزش های جامعی ارائه شده است که شما را ترغیب به خواندن آنها می کنیم.

۴ عنصر اصلی برای ساخت سایت مورد نیاز است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

علاقه و زمان

در اولین قدم باید روی این کار زمان بگذارید و برای زمان گذاشتن حتماً باید به این کار علاقه داشته باشید. در این صورت است که شاید ساعت ها به کاری مشغولید که به آن علاقه دارید و از انجام آن کار خسته نمی شوید. نیازهای اولیۀ دیگر هم که در این بخش تقسیم بندی می شود، داشتن رایانه و خط اینترنت است که فکر کنم در این رابطه مشکلی نداشته باشید. داشتن یک رایانۀ معمولی کفایت می کند. اما برای اینترنت، خط اینترنت پر سرعت پیشنهاد می شود. چرا که در افزایش سرعت کار شما به شدت تاثیرگذار است.

هاست یا فضای میزبانی

هاست زمینی است که شما سایت خود را در آنجا می سازید! این بهترین تمثیل برای درک کاربرد فضای میزبانی است. شما فایل ها و اطلاعات سایت خود را باید روی فضایی روی اینترنت بارگذاری کنید که ما به آن فضای میزبانی یا هاست (Host) می گوییم. از مهمترین احتیاجات راه اندازی سایت هاست به شمار می آید. چرا که اگر این مورد را نداشته باشید، سایتی هم وجود نخواهد داشت. برای تهیه فضای میزبانی باید از شرکت های ارائه کننده خدماتی میزبانی سرویسی را خریداری کنید و پس از دریافت سرویس شروع به راه اندازی سایت خود کنید.

سایت وبنولوگ هم آماده است که تا بهترین خدمات میزبانی وب را به شما عزیزانی که قصد ساخت سایت تان را دارید ارائه کند تا بدون کمترین دغدغه قادر باشید تمرکز خود را فقط روی سایت خود بگذارید و خود را درگیر مسائل فنی پیچیده نکنید. با کنترل پنلی که وبنولوگ به شما ارائه می دهد، به سادگی قادرید تمامی امکانات سایت خود را از قبیل حساب های FTP، ایمیل، کاربران، پایگاه داده، دامنه ها و دیگر امکانات نرم افزاری سایت خود را مدیریت کنید و تمامی آموزش های لازم را دریافت کنید. ما به شما استفاده از مرجع غنی آموزش طراحی سایت وبنولوژی به نشانی Webnology.ir را پیشنهاد می کنیم که تمامی آموزش ها در آنجا موجود است.

دامنه یا نشانی اینترنتی

دامنه همان نشانی سایت شماست که برای دسترسی بازدید کنندگان به سایت شما الزامی است. دامنه ها به طور کلی به دو دستۀ ملی و بین المللی تقسیم می شوند که دامنه های ملی از قیمت کمتری برخوردارند و درجۀ اطمینان آنها بالاتر است. دامنه هایی با پسوند ir ملی تلقی شده که مرکز ثبت nic.ir مسئول ساماندهی این گونه دامنه است.

اما دامنه هایی با پسوند com، net، org، co و … جزء دامنه های بین المللی به حساب می آیند که دارای قیمت به مراتب بالاتری هستند. نوع استفادۀ شما از سایت می تواند تعیین کنندۀ نوع دامنه باشد که در بیشتر موارد دامنه های ملی درخواست های بیشتری دارند. دامنه ها را باید سالیانه یا معمولاً ۵ ساله تمدید نمایید. در غیر این صورت دامنه ای که الان شما صاحب آن هستید، پس از آزاد شدن شخص دیگری آن را برای خود ثبت می کند و کلیۀ حقوق دامنه به شخص جدید منتقل خواهد شد. پس با این حساب دامنه های اینترنتی مادام العمر نیستند. شما باید آنها را تمدید کنید که تمدید کردن آنها کار سختی نخواهد بود.

در وبنولوگ با خرید هاست می توانید همزمان دامنۀ خود را هم سفارش دهید. در غیر این صورت قادرید دامنه و هاست را جداگانه خریداری کنید و روی همدیگر تنظیم کنید. دقت داشته باشید که فرقی نمی کند هاست و دامنه را از یک شرکت خریداری کرده باشید یا چند شرکت. در هر صورت می توانید آنها را روی همدیگر تنظیم کنید که این کار را در هنگام ثبت سفارش هاست یا فضای میزبانی می توانید انجام دهید.

نرم افزار سایت ساز

اما می رسیم به مورد آخر مقدمات ساخت سایت که نرم افزار سایت ساز است. اگر خواسته باشیم این نرم افزارها را به دو دستۀ کلی تقسیم کنیم، بدین صورت می شود:

  • نرم افزارهای میزکار طراحی سایت
  • نرم افزارهای سمت سرور طراحی سایت

نرم افزارهای میز کار برنامه هایی هستند که شما روی رایانۀ خود نصب می کنید و شروع به ساخت کدهای صفحات مختلف سایت خود می کنید. پس از اتمام کار فایل های سایت خود را روی فضای میزبانی بارگذاری می کنید. در این جا شما باید نحوۀ کار کردن با این گونه نرم افزارها را بیاموزید. برنامه های ساده و پیشرفتۀ بسیاری برای انجام این کار وجود دارد. که از معروف ترین آنها می توان به Dreamweaver اشاره کرد. این نرم افزار محصول شرکت ادوبی است و تمامی ابزارهای مورد نیاز برای طراحی سایت را درون خود دارد. ولی شاید امروزه کمتر کسی است که از این گونه برنامه ها برای ساخت صفحات ایستای سایت خود استفاده کند. چرا که با پیشرفت کردن سایت، نگهداری آن کار سختی خواهد شد. مگر اینکه با Dreamweaver یک سایت پویا بر پایۀ زبان های برنامه نویسی سمت سرور بنویسید تا همۀ کارها را خودکار این برنامه انجام دهد. که اگر خواسته باشید این کار را بکنید، بهتر است بندهای بعدی را هم مطالعه کنید.

پس یکی از روش های ساخت سایت این است که از نرم افزارهای سمت سرور برای مدیریت خودکار و تولید پویای صفحات سایت استفاده کنیم که بهره بردن از نرم افزارهایی مثل Dreamweaver یکی از گزینه های پیش رو بود. البته باید گفت به غیر از این نرم افزار برنامه های دیگری هم وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود هستند.

اما به برنامه های تحت وبی که قبلاً ساخته شدند اشاره کنیم که به دو دسته پولی و رایگان تقسیم می شوند. به این نرم افزارها CMS یا سیستم مدیریت محتوا گفته می شود. این نرم افزارها روی هاست شما نصب شده و امکان مدیریت محتوا را به شما می دهند. یعنی فقط باید تمرکز خود را روی نوشته ها و مطالب سایت بگذارید و کاری به نرم افزار سازندۀ سایت نداشته باشید.

از بهترین و معروف ترین این نرم افزارها وردپرس و جوملا هستند که هم رایگان هستند و هم امکانات بسیار زیادی دارند. مثلاً فرض کنید می خواهید ظاهر سایت خود را تغییر دهید. کافی است قالب سایت را با چند کلیک عوض کنید. کار تمام است. این نرم افزارها نسخۀ فارسی هم دارند که برای افراد تازه کار بسیار لذت بخش هستند. شما فقط کافی است به بخش مدیریت سایت وارد شده، با بخش های فارسی زبان آن کار کنید و سایت خود را مدیریت کنید.

برای راه اندازی سایت این بهترین و مرسوم ترین روش است که امروزه بیشتر افراد از این روش استفاده می کنند. پس نیاز ما به نرم افزار سایت ساز بدون هیچ گونه هزینه ای در کمترین زمان قابل رفع است و طبق آموزش ها و راهنمایی هایی که در وبنولوگ ما به شما ارائه می کنیم، می توانید در کمترین زمان سایت خود را بسازید.

نتیجه گیری

اینها از مهم ترین عوامل مورد نیاز برای ساخت سایت بودند. هاست و دامنه را می توانید بخرید و نرم افزار سایت ساز را هم به رایگان قادر به دانلود کردن و نصب کردنش هستید. همین الان می توانید با خرید فضای میزبانی و ثبت یک دامنه از طریق وبنولوگ وارد دنیای اینترنت شده و حرفی برای گفتن داشته باشید. فراموش نکنید که ما با ارائۀ مقالات آموزشی سعی می کنیم اطلاعات فنی و غیر فنی کار را در اختیار شما بگذاریم. پس با ما همراه باشید.

مارس 2, 2016 Webnolog بدون دیدگاه

0 دیدگاه

دیدگاه تان را ارسال کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد!