LiteSpeed Web ADC چیست؟ پرینت

  •  1

LiteSpeed Web ADC که به عنوان یک نرم افزار کش (Caching) و همچنین Load Balancing  برای بالا بردن سرعت وب سرورهای اینترنتی استفاده می‌شود، محصولی از شرکت لایت اسپید است که در کنار وب سرور LiteSpeed این شرکت، می‌تواند عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان دهد. عبارت ADC سرنام Application Delivery Controller به معنای کنترل کنندهٔ تحویل برنامهٔ کاربردی است. این نرم افزار که روی وب سرورها نصب می‌شود، به عنوان Load Balancer عمل می‌کند و ترافیک‌های رسیده به سرور را برای افزایش سرعت توزیع می‌کند.

LiteSpeed Web ADC

برخی از اوقات که برنامه‌های کاربردی روی وب باید از پایداری بالایی برخوردار باشند، باید به سراغ Load Balancing برویم. در این حالت چند تا سرور را به صورت موازی پیکربندی می‌کنیم، تا درخواست‌های برنامه تحت وب را با هم اجرا کنند. با این کار، که پردازش توزیع شده نام دارد، فشار کمتری به یک سرور وارد می‌شود و اگر در شرایطی یکی از سرورها از دسترس خارج شود، مشکلی از بابت دسترسی پذیری سایت یا سرویس رخ نخواهد داد. چرا که سرورهای دیگر پاسخگو خواهند بود. از طرف دیگر بار روی تمامی سرورها پخش می‌شود که این هم از دیگر مزیت‌های Load Balancing است.­

مزیت‌های مهم LiteSpeed Web ADC

حالا که اندکی با مزیت‌های Load Balancing آشنا شدید، باید بدانید که LiteSpeed Web ADC یکی از راهکارهای استفاده از این راهبرد یعنی تقسیم بار است. البته در کنار این مزیت بسیار عالی، این نرم افزار دارای ویژگی‌های دیگری هم هست که به طور خلاصه در ادامه آورده شده است:

  • پشتیبانی کامل از HTTP/2, QUIC, HTTP/3
  • دارای محافظت Anti-DDoS لایهٔ ۷ شبکه
  • پشتیبانی از کش با استفاده از افزونهٔ اختصاصی LSCache لایت اسپید
  • پشتیبانی از سرورهای تقسیم بار روی دیتاسنترهای مختلف
  • پشتیبانی از IP Failover
  • پشتیبانی از قابلیت فشرده سازی Brotli
  • محافظت در برابر حملات Brute Force برای وردپرس
  • شناسایی ربات‌های اینترنتی و مسدودسازی آنها

از آنجایی که LiteSpeed Web ADC دارای افزونهٔ کش لایت اسپید است، برای استفاده از این افزونه، باید توضیحاتی که در افزونه های کش لایت اسپید LSCache و LiteMage آورده شده است را در نظر داشته باشید.

امنیت بیشتر با LiteSpeed Web ADC

همانطور که دیدیم، این نرم افزار که بدون نیاز به تغییر در زیرساخت سخت افزاری برای ما کار توزیع بار در شبکه را حرفه‌ای انجام می‌دهد، دارای ویژگی‌های امنیتی هم هست. به علت اینکه ADC جلوی وب سرور قرار می‌گیرد، ابتدا درخواست‌های توسط ADC بررسی می‌شوند. اگر این دسترسی‌ها مخرب تشخیص داده شوند، جلوی آنها گرفته خواهد شد. ویژگی‌های آنتی دیداس و آنتی بروت فورس LiteSpeed Web ADC بدین صورت کار می‌کنند.

معمولاً به صورت پیش فرض چنین گزینه‌های تنظیماتی‌ای از قبل روی ADC فعال است. اما برای پیکربندی بیشتر، می‌توانید وارد پنل مدیریت آن شده و تغییرات لازم را اعمال نمایید.

چطور از LiteSpeed Web ADC  استفاده کنیم؟

LiteSpeed Web ADC را روی تمامی سرورهای لینوکس می‌توان نصب کرد. حتی سرورهایی که بدون هیچ گونه کنترل پنلی هستند. همچنین با تمامی وب سرورها از جمله آپاچی و انجینیکس هم کار می‌کنند. ولی پیشنهاد شده که از کنار این نرم افزار از وب سرور LiteSpeed هم استفاده شود.

پس شما باید یک سرور اصلی داشته باشید که کنترل پنل و وب سرور اصلی شما روی آن نصب است. محتویات برنامه‌های تحت وب شما هم روی آن قرار می‌گیرد. حالا به سراغ دیگر سرور یا سرورهایی خواهید رفت که می‌خواهید نقش ADC را در شبکهٔ خوشه‌ای شما بازی کنند. روی آنها باید LiteSpeed Web ADC را نصب کنید. که همانطور که گفته شد، می‌توانید حتی بدون هیچ گونه کنترل پنلی LiteSpeed Web ADC را روی سرور نصب کرده و از طریق پنل مدیریتی، آن را کنترل و تنظیم نمایید.

در صورتی که نیاز به تهیهٔ لایسنس این نرم افزار توزیع بار شبکه دارید، می‌توانید از قسمت لایسنس‌ها سفارش آن را ثبت نمایید.


آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

« برگشت