طریقه دسترسی به SSH روی هاست cPanel پرینت

  •  0

شاید نیاز داشته باشید که به SSH هاست خود دسترسی داشته باشید. این نیاز می‌تواند به علت استفاده از فناوری‌های برنامه نویسی مثل پروژه‌های لاراول باشد، یا اینکه خواسته باشید از طریق SSH مبادرت به انتقال فایل نمایید که باز هم به نوعی نیاز به ورود به SSH پیدا خواهید کرد.

اولین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که روی تمامی اکانت‌های سی پنل دسترسی SSH فعال نیست. شما یا باید هاستی را خریداری کنید که صراحتاً در مشخصات آن گفته شده که دسترسی SSH فعال است. یا اینکه با موافقت هاستینگ این دسترسی روی هاست شما فعال گردد. که در بیشتر مواقع حتما شما باید بسته‌ای را خریداری کنید که دارای دسترسی SSH از قبل می‌باشد.

در نسخه‌های جدید سی پنل، اگر دسترسی SSH فعال باشد، معمولاً ابزاری با نام Terminal هم در cPanel شما قابل دسترس است. با ورود به آن، بدون نیاز به نرم افزار اضافه می‌توانید دستورات لینوکس را روی هاست خود اجرا نمایید. البته این دستورات تماماً در حیطهٔ محدودیت روی هاست شماست و لزوماً دستورات سطح بالا و یا دستوراتی که باعث تغییرات روی اطلاعات دیگر کاربران سرور می‌شوند را نمی‌توانید اجرا کنید.

از طرف دیگر به علت اینکه دستورات لینوکس حساس هستند و ممکن است اطلاعات شما را دستخوش تغییر قرار دهند، حتما با دانش قبلی دستور بزنید. در غیر این صورت ممکن است سایت شما دچار مشکلاتی شود که غیرقابل بازگشت باشد. مگر اینکه از قبل خود شما از سایت‌تان، یا حداقل از اطلاعات حساس آن بکاپ داشته باشید.

اما برای اتصال از راه دور با استفاده از SSH، اگر رایانهٔ شخصی شما ویندوز است باید از نرم افزاری مثل Putty استفاده کنید. قبلا در مرکز آموزش وبنولوگ راجع به این نرم افزار مقالاتی منتشر شده است. در رابطه با نحوهٔ کار کردن با آن، به آنجا مراجعه کنید. در Putty شما باید IP سرور را وارد کنید. این آی پی معمولاً در صفحهٔ اول سی پنل شما با عنوان Shared IP Address در نوار کناری درج شده است. علاوه بر آن شما نیاز به پورت SSH هم دارید. در بیشتر مواقع این پورت که به صورت پیش فرض ۲۲ است، کار نخواهد کرد. چون توسط مدیر سرور تغییر کرده است. بنابراین باید با استفاده از بخش پشتیانی درخواست ارسال پورت SSH را نمایید.

Connection Type را هم که حتما باید روی SSH تنظیم شده باشد (پیش فرض همین است). سپس روی Open کلیک کنید. در پنجرهٔ سیاه رنگ دیگری که برای شما باز می‌شود، باید نام کاربری سی پنل خود را وارد کنید و سپس رمز عبور اصلی سی پنل را در ادامه بزنید. هنگام وارد کردن نام کاربری، شما می‌بینید که چه وارد می کنید. اما وقتی رمز عبور وارد می‌کنید، چیزی نشان داده نمی‌شود. ولی سرور در حال دریافت آن است. پس بدون توجه به این موضوع، رمز عبور را دقیق وارد کنید.

در نهایت هم شما وارد محیط خط فرمان هاست خود خواهید شد و دستوراتی که می‌زنید، روی هاست شما اجرا می‌گردد.

برخی از دوستان از اتصال SSH برای انتقال فایل با استفاده از SCP یا SFTP استفاده می‌کنند. دقیقاً همین نکات برای اتصال به SSH اکانت سی‌پنل با استفاده از نرم افزار Putty را باید هنگام کار با نرم افزاری مثل WinSCP یا FileZilla به ترتیب برای استفاده از پروتکل‌های SCP و SFTP در نظر بگیرید. یعنی همان وارد کردن آی پی و پورت SSH و همچنین وارد کردن صحیح نام کاربری و رمز عبور حساب سی پنل خود.

نکتهٔ بعدی اینکه علاوه بر ورود به SSH با استفاده از رمز عبور سی پنل، شما می‌توانید از قسمت SSH Access در سی‌پنل، کلیدهای عمومی و خصوصی تعریف کنید و با این روش، بدون نیاز به زدن رمز عبور هنگام ورود به خط فرمان هاست، مبادرت به ورود نمایید. این روش امن‌تر است و حتی می‌توانید طوری تنظیم نمایید که نیازی به وارد کردن رمز عبور برای هر بار ورود هم نباشد. از بخش SSH Access هم می‌توانید زوج کلید عمومی و خصوصی تعریف کنید. هم می‌توانید کلید عمومی و خصوصی‌ای که از قبل مثلا روی رایانهٔ شخصی خود ساختید را وارد سی پنل کنید.

آموزش کار با این بخش و دیگر بخش‌های سی پنل، در بستهٔ آموزش ویدیویی سی‌پنل از ناحیه کاربری شما قابل دانلود است. اگر از قبل آن را دانلود نکردید، با داشتن یک هاست فعال لینوکس، این بسته را دانلود و تماشا نمایید.

و نکتهٔ آخر اینکه اگر از لینوکس یا مکینتاش برای اتصال به SSH هاست خود استفاده می‌کنید، نیازی به استفاده از هیچ نرم افزاری اضافه‌ای نیست. تنها با ورود به خط فرمان رایانهٔ خود و استفاده از دستور ssh این اتصال را می‌توانید برقرار نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به این دستور لینوکس، به دیگر آموزش‌های مرکز آموزش وبنولوگ مراجعه نمایید. اما ساختار کلی آن بدین صورت است:

ssh -p port user@IP

که به جای هر کدام از متغیرهای بالا، باید مقادیر ثابت قرار دهید. مثلا به جای port عدد پورت ssh و به جای user نام کاربری خود و به جای IP آی پی سرور هاست را وارد کنید.


آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

« برگشت