بررسی وضعیت قرارگیری سایت در فهرست سیاه ارسال اسپم یا هرزنامه با mxtoolbox پرینت

  •  1

از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است مدیر یک سایت با آن مواجه شود، اسپم شدن ایمیل‌های ارسالی از روی حساب‌های ایمیلش است. در مواجهٔ با این مشکل، کل یا حداکثر ایمیل‌های ارسالی به صندوق Spam یا Junk دریافت کننده می‌روند. یا حتی ممکن است به هیچ عنوان به دست دریافت کننده، حتی درون صندوق هرزنامه آن هم نرسند!

پس اگر شما هم با این مشکل روبرو شدید، اول باید بررسی کنید و ببینید که آیا سرویس‌های اینترنتی Black List که کارشان فهرست کردن سایت‌ها یا سرورهایی است که به تشخیص آنها اسپم ارسال می‌کنند، سایت یا IP سرور شما را هم مخرب تشخیص داده‌اند یا خیر.

مشکل بزرگی که در اینجا وجود دارد این است که، در خیلی از مواقع اگر از روی یک سرور هرزنامه یا ایمیل‌های انبوه ارسال گردد، کل IP آن سرور در فهرست Black List قرار می‌گیرد و سرویس‌های ایمیل کل آن IP را مسدود می‌کنند. پس اگر روی سرور اشتراکی هستید، ممکن است یک هاست دیگر روی همان سرور، اقدام به ارسال اسپم کند و آی‌پی آن سرور به فهرست یک Black List ارسال شود. در این صورت ارسال ایمیل هاست شما هم دچار مشکل خواهد شد.

یادآوری: ما در وبنولوگ تمرکز خاصی روی ارسال اسپم از روی تک تک حساب‌های کاربران‌مان داریم. طبق قوانین سایت، هیچ کاربری حق ارسال هرزنامه را ندارد و در صورت تخطی از این ضابطه قطعاً با وی برخورد خواهد شد. طبق توضیحات بالا، ارسال اسپم می‌تواند حقوق دیگر کاربران را هم ضایع نماید.

حالا ما می‌خواهیم بررسی کنید و ببینیم که آیا IP یا دامنهٔ سایت‌مان روی Black List های ایمیلی قرار گرفته یا خیر. برای این منظور سرویسی با نام mxtoolbox.com وجود دارد که در کنار خدمات متفاوتی که به وبمسترها می‌دهد، به ما اجازهٔ بررسی وضعیت Black List بودن دامنه یا IP سایت‌مان را هم می‌دهد. برای این کار به نشانی زیر مراجعه نمایید:

https://mxtoolbox.com/blacklists.aspx

سپس آی پی یا دامنه سایت خود را در جعبهٔ Server IP or Domain وارد می‌کنید و روی Blacklist Check کلیک می‌کنید. نتیجه پس از دقایقی به شما برگردانده خواهد شد.

mxtoolbox.com superTool Blacklist

در تصویر بالا، همانطور که می‌بینید، دامنهٔ ما روی دو تا لیست سیاه قرار گرفته است. یکی از آنها Spamhaus است که سرویس Gmail گوگل بسیار تحت تاثیر این فهرست است. اگر IP یا دامنهٔ سایت شما در این فهرست قرار گیرد، قطع به یقین سرورهای گوگل ایمیل‌های ارسالی از سمت شما را نخواهند پذیرفت!

معمولاً اگر ارسال اسپم‌ها از سمت شما یا همسایگان‌تان به صورت مداوم باشد، برای مدت زمان بیشتری روی فهرست سیاه این سرویس‌ها قرار خواهید گرفت. اما اگر برای مدتی ارسال اسپم انجام نشود، به صورت خودکار از فهرست سیاه خارج خواهید شد.

مشکل اصلی اینجاست که هاست شما یا دیگر هاست‌های روی سرور به اسکریپت ارسال هرزنامه آلوده شدند و حتی خود مالک سایت هم از این داستان خبر ندارد. یا رمزهای حساب‌های ایمیل لو رفته است و فرد هکر از راه دور اقدام به ارسال ایمیل‌های هرز می‌کند. در این صورت باید عملیات پاکسازی هاست خود، که در بخش امنیت سایت آموزش داده شده است را طی کنید. از جمله اینکه تمامی رمز‌های عبور خود را تعویض نمایید و همچنین رایانهٔ شخصی‌تان را هم ویروس‌یابی کنید. روی هاست هم می‌توانید از آنتی‌شلر و ضد ویروس استفاده کنید. ما در وبنولوگ ابزارهای امنیتی زیادی را برای این منظور در اختیار شما قرار داده‌ایم.

پس در این آموزش مرکز آموزش وبنولوگ، آموختید که اول چطور بررسی کنید و ببینید که آیا سایت شما یا IP سرور شما در فهرست سیاه سرویس‌های رصد اسپم قرار گرفته است یا خیر. دقت داشته باشید که اگر وضعیت دامنهٔ شما سبز بود مشکلی از سمت شما وجود ندارد. ولی اگر فهرستی، ارسال اسپم از سمت شما را تشخیص داده است، باید دست به کار شوید و عملیات پاکسازی و جلوگیری از ارسال اسپم را انجام دهید.

اما اگر IP سرور هاست اشتراکی‌تان را چک کردید و وضعیت قرمز بود، کار ارسال اسپم از سمت یک هاست دیگر روی سرور میزبان شماست، و در این حالت کاری از دست شما ساخته نیست، جز اینکه به ما اطلاع دهید تا ما بررسی کنیم.

در صورتی که دامنه یا آی پی سرور شما به فهرست spamhaus اضافه شده است، طبق آموزش زیر می توانید درخواست حذف دهید:

ارسال درخواست حذف IP یا سایت از فهرست سیاه هرزنامه spamhaus


آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

« برگشت