کنترل منابع مورد استفاده نمایندگی و هاست های زیر مجموعه پرینت

  • نمایندگی هاست
  •  0

وقتی شما یک نمایندگی یا حتی هاست معمولی تهیه می‌کنید، از میزان خاصی از منابع سرور که در آن بسته فضای میزبانی تعبیه شده است می‌توانید استفاده کنید. به عنوان مثال روی یک هاست معمولی نمی‌توانید یک سایت با بازدید چندین هزاری میزبانی کنید! چون ممکن است از میزان خاصی که بازدید سایت شما تجاوز کند، خطای 503 یا خطایی از خانوادهٔ 500 دریافت کنید. از همین رو است که کنترل میزان منابع استفاده شده روی حساب نمایندگی اهمیت پیدا می‌کند.

از آنجایی که ممکن است حساب نمایندگی‌ای که خریداری کردید، از نظر تعداد حساب هاستی که می‌توانید روی آن ایجاد کنید، محدودیت نداشته باشد، اما از نظر میزان منابع سرور قطعاً محدودیت دارد که این کار به سبب بالا رفتن پایداری سرویس‌های میزبانی روی سرورها انجام می‌شود. منظور از منابع CPU و RAM و میزان خواندن و نوشتن IO روی دیسک‌ها است. به عبارتی خیلی ساده، به همان میزان که بازدید‌های سایت اصلی و سایت‌های زیر مجموعهٔ نمایندگی شما افزایش پیدا می‌کنند، استفاده از این منابع هم بالا می‌رود.

پس رصد استفاده از منابع به واسطهٔ رصد بازدید‌های سایت‌های نمایندگی امکان پذیر است و یکی از وظایف مشتری کنترل همین مورد است. از همین رو سرورهای ما ممکن است به صورت خودکار ایمیلی را تحت عنوان Hosting account resources exceeded برای شما ارسال کنند که حاوی اطلاعات مفیدی از میزان استفاده از منابع هر کدام از هاست‌های زیر مجموعهٔ شماست، که از مصرف متعارف تجاوز کرده‌اند.

Hosting account resources exceeded

این ایمیل حاوی یک جدول است که درون ردیف‌های این جدول اطلاعات مربوط به یک حساب هاست را می‌توانید مشاهده کنید. این اطلاعات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • CPU Limit, %
  • CPU Faults
  • PMem Limit, KB
  • PMem Faults
  • IO Limit, KB/s
  • IO Faults

در ستون CPU Limit, % میزان محدودیت پردازنده که برای یک حساب تعریف شده است را می‌توانید ببینید و دقیقاً در ستون بعدی آن یعنی CPU Faults تعداد خطاهایی که از بابت مصرف بیش از حد پردازنده رخ داده است نمایش داده می‌شود. برای استفاده از حافظه یا همان Pmem و IO (خواندن و نوشتن روی دیسک) هم همین اطلاعات وجود دارد. پس با یک نگاه ساده به این جدول، هاست‌هایی که با بیشترین خطا به سبب استفادهٔ بیش از حد از منابع مواجه شدند را می‌توان تشخیص داد.

همانطور که احتمالاً متوجه خواهید شد، میزان استفادهٔ مجاز برای استفاده از منابع سرور، بسیار حد بالا تعریف شده است. به طوری که اگر یک سایت به درستی کدنویسی شده باشد و مشکل فنی نداشته باشد، به راحتی حتی تا بازدیدهای بیش از حد متعارف در آن سطح را پاسخگو است. اما خیلی از اوقات مشتری به علت سنگین کردن سایت خود، از منابع هاست خود نمی‌تواند به صورت بهینه استفاده کند؛ بنابراین شما تعداد خطاها یا همان Fault های زیادی را برای سایت وی مشاهده می‌کنید. که باید این مورد را به وی گوشزد کنید. اگر حتی با اطلاع رسانی به مشتری و رعایت اصول فنی، باز هم خطا مشاهده شد، مشتری ملزم است که سایت خود را به یک طرح بالاتر و یا حتی سرور مجازی منتقل کند. چون حساب نمایندگی دیگر پاسخگوی نیاز وی نیست.

در خیلی از مواقع هم بروز خطا یا همان Fault به علت حملاتی است که معمولاً به صورت لحظه‌ای برای یک سایت رخ می‌دهد و مثلاً باعث می‌شود CPU Faults یا PMem Faults یا IO Faults یا همگی این موارد را با هم بدهد! این مورد هم رابطهٔ مستقیم با تنظیمات امنیتی و تدابیر امنیتی اتخاذ نشده روی سایت توسط مدیر سایت دارد.

پس همانطور که متوجه شدید، عمده مشکلاتی که در رابطهٔ با استفادهٔ بیش از حد از منابع به وجود می‌آید، رابطهٔ مستقیم با مشکلات فنی سایت‌ها است و باید حتماً این موارد برطرف شود. در غیر این صورت مدیر سرور پاسخگوی این چنین مشکلات نیست.

در مواقعی هم که بازدید واقعی سایت افزایش داشته، بروز خطاها کم کم افزایش پیدا می‌کنند و هاست حتما باید به یک طرح پر بازدید و یا حتی یک سرور مجازی منتقل شود که در این صورت هزینه‌های میزبانی سایت هم افزایش پیدا می‌کند. اما پایداری سایت قطعاً افزایش خواهد یافت و مشکلات به پایین‌ترین حد خود خواهند رسید.


آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

« برگشت