تغییر دامنه اصلی هاست پرینت

  • دامنه اینترنتی, آدرس سایت
  •  0

همانطور که باید بدانید، به هر هاست یک دامنه متصل است که همان دامنهٔ اصلی است. به غیر از این دامنه ممکن است بسته به میزان منابع و امکاناتی که بستهٔ هاست دارد، شما بتوانید دامنه‌های دیگری را هم به شیوه‌های مختلف به هاست خود متصل کنید. مثل روش Addon Domain و یا Alias یا Park Domain. پس دامنهٔ اصلی هاست، همان نشانی اینترنتی سایت اصلی ما روی فضای میزبانی است.

گاهی از اوقات ممکن است نیاز پیدا کنید که این دامنه را تغییر دهید. باید بدانید که بسته به نوع کنترل پنل ممکن است این کار از دست شما بر آید با نیاید. مثلاً در سی پنل، معمولاً شما قادر به تغییر دامنهٔ اصلی هاست نیستید و برای انجام این کار باید به پشتیبان تیکت ارسال کرده تا آنها برای شما این تغییر را انجام دهند. با تغییر دامنهٔ اصلی هاست، دامنهٔ قبلی از دسترس خارج می‌شود و شما می‌توانید سایت خودتان را با دامنهٔ جدید باز کنید. البته در این رابطه ملاحظاتی وجود دارد که در ادامه به آنها هم می‌پردازیم.

اما روی کنترل پنل دایرکت ادمین، معمولاً شما می‌توانید دامنهٔ اصلی هاست تان را تغییر دهید. برای این کار وارد حساب کاربری دایرکت ادمین خود شده و به صفحهٔ Domain Setup وارد شوید. البته به غیر از تغییر دامنهٔ اصلی، امکان میزبانی دیگر دامنه‌ها را هم روی فضای میزبانی خود به روش‌های مرسوم داریم.

تغییرات در سئوی سایت

اما در رابطه با ملاحظات تغییر دامنهٔ اصلی هاست نکاتی وجود دارد که حتماً باید به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشید. اول اینکه با تغییر دامنهٔ اصلی سایت‌تان، سئوی سایت دستخوش تغییر خواهد شد و ممکن است که رتبهٔ سایت در موتورهای جستجو را از دست بدهید. چون تغییر دامنهٔ سایت به این معنا است که شما سایت قبلی خود را به طور کامل بستید و یک سایت جدید باز کردید، که البته روی سایت جدید دقیقاً محتوای سایت قدیمی را بارگذاری کردید. موتورهای جستجو مثل گوگل ممکن است از این کار برداشت‌های مختلفی را داشته باشند که لزوماً تمامی این برداشت‌ها به نفع شما و سایت‌تان نیست.

پس برای اینکه از نقطه نظر سئو سایت ضربه نخورد، دستور العملی وجود دارد که اگر طبق آن برای تغییر دامنهٔ اصلی هاست خود عمل نمایید، کمترین مشکل برای سئوی سایت شما به وجود خواهد آمد. این کار معمولاً از داخل پنل مدیریت سایت در داخل حساب خود در سایت موتورهای جستجو است مثل Google Search Console مربوط به گوگل است. آموزش‌های بیشتر پیرامون این موضوع را در آموزش‌های دستهٔ بهینه سازی سایت مرکز آموزش وبنولوگ دنبال نمایید.

بروز مشکل فنی با تغییر دامنه اصلی هاست

مشکل بعدی که ممکن است با تغییر دامنهٔ اصلی هاست برای سایت شما رخ دهد، بروز نقص فنی روی آن است. به دلیل اینکه خیلی از اسکریپت‌ها یا نرم افزارهای مدیریت سایت مثل وردپرس و جوملا، دارای دیتابیس هستند که در آنجا دامنهٔ سایت در قسمت‌های مختلف وجود دارد و کار خاصی را انجام می‌دهند، حتماً و حتماً باید دامنهٔ قبلی با جدید تعویض گردد. برای این منظور هم آموزش‌هایی را منتشر کردیم. مثل آموزش تغییر دامنه اصلی سایت وردپرس که اگر شما هم از وردپرس استفاده می‌کنید، حتماً باید مراحلی که توضیح داده شدند را دنبال نمایید. برای دیگر CMS ها هم مراحل کار تقریباً یکسان است.

تغییر نام کاربری هاست

خیلی از مواقع ممکن است با تغییر دامنه سایت، نام کاربری هاست شما هم تغییر کند. نام کاربری همان عبارتی است که در زمان ورود به کنترل پنل از آن استفاده می‌کنید. همچنین این نام در قسمت ابتدایی نام دیتابیس‌ها و حساب‌های FTP هم به صورت خودکار آورده می‌شود. پس به این نکته هم دقت داشته باشید نام پایگاه دادهٔ سایت را هم در اسکریپت‌تان بعد از تغییر دامنه اصلی هاست، بررسی نمایید. چون ممکن است که خطای عدم دسترسی به دیتابیس روی سایت شما نمایش داده شود.

پس همیشه به یاد داشته باشید که با تغییر دامنهٔ اصلی هاست، برای اینکه سایت شما از دسترس خارج نشود و یا ضربه‌های جبران ناپذیری وارد نشود، حتماً جایگزینی‌های لازم را انجام دهید و ابتدا یک برنامهٔ از پیش تعیین شده برای خود ترسیم کنید و طبق آن عمل نمایید. البته شاید سایت شما بازدید زیادی نداشته باشد که ملاحظات مربوط به سئوی برای آن کمتر خواهد بود.


آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

« برگشت