FTP چیست ؟ پرینت

  • اف تی پی
  •  0

ما اگر بخواهیم سایتی را راه‌اندازی کنیم، می‌بایستی فایل‌ها و اطلاعات آن را روی فضای میزبانی خود قرار دهیم. به این کار بارگذاری یا آپلود کردن فایل‌های سایت گفته می‌شود. حالا این آپلود اسناد روی سایت به روش‌های مختلفی می‌تواند انجام گیرد. یکی از این روش‌ها FTP است. FTP سرنام عبارت File Transfer Protocol است که به نوعی یک شیوه برای انتقال فایل روی شبکه‌های رایانه‌ای است.

پس FTP چیز پیچیده‌ای نیست. من و شما با FTP می‌توانیم به سادگی اسناد خودمان را از رایانه‌ای به یک رایانهٔ دیگر انتقال دهیم. حالا این رایانهٔ اولی عمدتاً رایانهٔ شخصی‌مان است. رایانهٔ ثانویه هم سرور یا فضای میزبانی سایت‌مان است.

کل پروتکل FTP از دو نرم افزار تشکیل شده است:

  • نرم افزار FTP سرویس دهنده
  • نرم افزار FTP سرویس گیرنده

نرم افزار FTP سرویس دهنده روی سرور نصب شده. اما نرم افزار سرویس گیرنده FTP همان نرم افزاری است که ما باید روی رایانهٔ شخصی‌مان داشته باشیم تا بتوانیم به نرم افزار FTP سرویس دهنده متصل شویم. یعنی بتوانیم به یک حساب FTP متصل شویم.

به عنوان استفاده کننده از FTP تنها باید کار با یک نرم افزار FTP را یاد داشته باشیم. یکی از بهترین‌های این گروه نرم افزارها FileZilla است که بعد از دانلود نصب روی رایانه شخصی‌تان، حالا باید اطلاعات حساب FTP از قبیل نام کاربری، رمز عبور و نشانی حساب FTP را به آن بدهیم و FileZilla سعی در اتصال به آن حساب می‌کند.

بعد از اتصال، تمامی اسناد روی رایانهٔ مقصد درون FileZilla نشان داده می‌شود. از طرف دیگر از درون خود برنامه به تمامی اسناد روی رایانهٔ شخصی‌تان هم دسترسی دارید. می‌توانید بین این دو بخش، به سادگی گرفتن و کشیدن، تبادل سند یا پوشه داشته باشید.

با این توضیحاتی که خدمت شما داده شد، به راحتی قادر به مدیریت اسناد روی فضای میزبانی خود با استفاده از یک حساب FTP هستید. زمانی که یک هاست یا فضای میزبانی تهیه می‌کنید، با ورود به کنترل پنل آن، یکی از کارهایی که قادرید انجام دهید، ساخت حساب FTP است که با این اطلاعات می‌توانید به واسطهٔ نرم افزار FileZilla کاری که گفته شده را انجام دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به طریقه ایجاد حساب FTP و سپس اتصال به آن از روی رایانهٔ شخصی، به گروه آموزش همان کنترل پنل در مرکز آموزش وبنولوگ مراجعه کنید. فیلم‌های آموزشی را هم حتما مشاهده کنید.


آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

« برگشت