انواع مختلف لایسنس لایت اسپید پرینت

  • لایسنس های اشتراکی
  •  4

لایت اسپید یک وب سرور است که به جای آپاچی می‌توانید روی سرور وب خود از آن استفاده کنید. اما برای این کار نیاز به خرید لایسنس لایت اسپید دارید. لایسنس های لایت اسپید از تنوع تقریباً بالایی برخوردار هستند و همین امر باعث شده که افراد مبتدی سردرگم شوند. به همین دلیل این آموزش را در مرکز آموزش وبنولوگ منتشر می‌کنیم که بتواند به عنوان یک راهنما به شما دوستان کمک کند.

لایت اسپید جزء نرم افزارهای گران قیمت پولی محسوب می‌شود. به همین دلیل توسعه دهندگان لایت اسپید سعی کرده‌اند بر اساس نوع استفاده از سرور، قیمت های متنوعی از لایسنس را ارائه کنند که این باعث می‌شود برای سرورهای سنگین هزینهٔ بیشتری نسبت به سرورهای سبک پرداخت گردد.

به طور کلی شرکت لایت اسپید 8 نوع لایسنس ارائه می‌کند:

  • Free Starter
  • Site Owner
  • Site Owner Plus
  • Web Host Lite
  • Web Host Essential
  • Web Host Professional
  • Web Host Enterprise
  • Web Host Elite

سه نوع اول مختص سرورهای سبک هستند که روی آنها حداکثر تا 5 دامنه اینترنتی میزبانی می‌گردد. مثلا نوع Free Starter که رایگان است تنها فقط از 1 دامنه روی سرور پشتیبانی می‌کند و برای دامنه‌های دیگر خطای 403 بر می‌گرداند. البته محدودیت‌های دیگری هم در انواع مختلف لایسنس لایت اسپید وجود دارد. مثل میزان RAM سرور که در نوع Free Starter رم باید کمتر از 2 GB باشد. در تصویر زیر مشخصات کامل سه نوع لایسنس اول را مشاهده می‌کنید.

انواع مختلف لایسنس لایت اسپید

همانطور که می‌توان فهمید لایسنس Site Owner که اولین سطح لایسنس پولی لایت اسپید است، تنها از ۵ دامنه اینترنتی و کمتر از 8 گیگابایت RAM پشتیبانی می‌کند. همچنین کل Worker ها یا کارگرهای وب‌سرور هم یکی است. در رابطه با Worker ها در ادامه توضیحاتی آمده است. LSCACHE هم که افزونهٔ اختصاصی لایت اسپید برای کش کردن محتویات صفحات مختلف وب‌سایت‌ها است برای تمامی لایسنس‌ها موجود است. البته در لایسنس های گران‌قیمت‌تر کیفیت آن متفاوت است.

در مورد محدودیت‌های تعداد دامنه‌های اینترنتی و RAM که نیازی به توضیح اضافه نیست. اگر شما سروری داشته باشید که از میزان محدودیت‌هایی که برای لایسنس تنظیم شده، منابع بیشتر داشته باشد، آن لایسنس کار نخواهد کرد. اما راجع به Worker باید بدانید که به تعداد پردازش‌های همزمانی که لایت اسپید از آنها برای پردازش صفحات سایت‌‌ها استفاده می‌کند، Worker یا کارگر گفته می‌شود. هر چقدر کارگرها بیشتر شوند، قدرت وب سرور افزایش پیدا می‌کند و به درخواست‌های بیشتر در آن واحد می‌تواند پاسخ دهد. پس هر چقدر بازدیدهای روی سرور شما بیشتر باشد، باید لایسنسی را تهیه کنید که تعداد Worker های پشتیبانی شدهٔ آن بیشتر باشد.

یکی از سوالاتی که دوستان خیلی سوال می‌پرسند این است که؛ کدام لایسنس برای آنها مناسب است؟ این کاملاً بستگی به شرایط سرور شما دارد. هر چقدر تعداد سایت‌ها و بازدیدکنندگان از آن سایت‌ها روی سرور شما بیشتر باشد، طبیعتاً شما به لایت اسپید با Worker های بیشتری نیاز پیدا خواهید کرد. تعیین این میزان یک کار کاملاً تجربی است. یعنی شما باید تجربهٔ کار با سرورهای مختلف و همچنین نسخه‌های مختلف لایت اسپید را داشته باشید تا بتوانید بهترین نسخه لایت اسپید را برای سرور خود انتخاب نمایید.

اما به طور کلی اگر بازدید لحظه‌ای روی کل سرور شما از ۴۰ نفر بیشتر نیست، شاید همان لایت اسپید 2 Worker کفایت کند. هر چقدر این بازدید لحظه‌ای بیشتر شود، شما نیاز به نسخه‌هایی با Worker بیشتر خواهید داشت. فراموش نکنید که شما می‌توانید کارتان را با LiteSpeed 2 Worker شروع کنید و اگر احساس کردید که نیاز به قدرت بیشتری از وب سرور لایت اسپید دارید، به راحتی تنها با چند کلیک ساده از ناحیه کاربری خود می‌توانید لایسنس خود را ارتقاء دهید. پس زیاد نگران این موضوع نباشید. از کم شروع کنید و اگر نیازی بود، آن را ارتقاء دهید.

در جدول زیر ۵ نوع دیگر لایسنس های لایت اسپید را می‌بینید که مختص سرورهای سنگین هستند. در این جدول کاملاْ مشخص است که هر نوع لایسنس از چه میزان منابع پشتیبانی می‌کند و چه میزان محدودیت دارد. لایسنس Web Host Elite گران قیمت‌ترین و قدرتمندترین لایسنس لایت اسپید است که برای سرورها بسیار سنگین مناسب است و قیمت بسیار بالایی هم دارد.

انواع مختلف لایسنس لایت اسپید

با توجه به این توضیحات، باید بدانید که ما فقط 3 نوع آخر لایسنس لایت اسپید را می‌فروشیم. یعنی Professional و Enterprise و Elite و شما بسته به نیاز خود می‌توانید یکی از آنها را تهیه فرمایید. در بین این سه نوع لایسنس تنها محدودیتی که وجود دارد در تعداد Worker ها است. یعنی دیگر تفاوتی ندارد که RAM سرور شما چه میزان باشد یا چه تعداد دامنه میزبانی می‌کنید.

البته در کنار این سه نوع لایسنس لایت اسپید، اگر خواسته باشید لایسنس Free Starter لایت اسپید هم به صورت رایگان به مشتریان عزیز واگذار می‌شود، که برای این منظور با بخش فروش از طریق تیکت در تماس باشید.

برای سفارش لایسنس لایت اسپید هم به این صفحه مراجعه کنید.


آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

« برگشت