وردپرس چیست؟ پرینت

  • wordpress, ساخت سایت
  •  4

روش های مختلفی برای راه اندازی سایت وجود دارد. استفاده از وردپرس یکی از این روش ها است که علاوه بر اینکه بسیار کامل و جامع است، بلکه به قدری ساده و لذت بخش است که بسیاری از افراد کار وبمستری را با وردپرس شروع می کنند و حتی از وردپرس در حال کسب درآمد هستند. وردپرس یک اسکریپت ساخت وبلاگ است. البته شاید در درجۀ اول کمی گول زننده باشد که بگوییم فقط برای ساخت وبلاگ می توانیم از وردپرس استفاده کنیم. چون قابلیت هایی که در وردپرس نهادینه شده است، با آن می توان هر نوع سایتی که فکرش را بکنید راه اندازی کنید. از سایت های شبکه اجتماعی گرفته تا سایت های شرکتی و فروشگاهی همه و همه با وردپرس شدنی است. به همین دلیل این همه محبوب است. کافی است یک جستجوی ساده در اینترنت راجع به وردپرس داشته باشید تا به حرف ما برسید.

تا اینجای توضیحات هم شاید شما علاقه مند شدید تا حداقل بیشتر با وردپرس آشنا شده و حتی سایت خود را با وردپرس برپا کنید. پس باید به شما گفت به دنیای وبمستری خوش آمدید! ساخت سایت با وردپرس از این ساده تر نمی شود.

وردپرس چیست

وردپرس رایگان است و برخلاف رایگان بودنش پر از امکاناتی است که شاید حتی فکرش را هم نکنید. وردپرس یک فایل فشردۀ Zip است که باید آن را از مرجع اصلی آن یعنی Wordpress.org (مرجع وردپرس انگلیسی) یا wp-persian.com (مرجع وردپرس فارسی) دریافت کنید. بهتر است نسخۀ فارسی وردپرس را از مرجع فارسی آن دریافت کنید. یک گروه جوان ایرانی پیوسته در حال ترجمه کردن قسمت های جدید وردپرس هستند و مدام روی آن کار می کنند. از همین جا باید از آنها تشکر کرد که بدون هیچ چشم داشتی در حال کار روی وردپرس هستند تا افراد زیادی بتوانند از زحمات آنها استفاده کنند و با پیمودن گام های ساده سایت خود را برپا کنند.

پس از اینکه فایل wordperss.zip را دریافت کردید، باید آن را روی فضای میزبانی خود بارگذاری (Upload) کنید. پس باید از قبل یک هاست یا فضای میزبانی خریداری کرده باشید. همچنین دامنه که برای اتصال به سایت وردپرسی لازم و ضروری است. پس از آن پرونده را از حالت فشرده خارج می کنید و یک پایگاه داده می سازید و مراحل نصب را به اتمام می رسانید.

پس از آن می توانید فوراً وارد بخش مدیریت سایت وردپرسی خود شوید؛ با استفاده از نام کاربری و رمز عبوری که در هنگام نصب وردپرس خودتان تعیین کردید. حالا کار شما شروع می شود. باید تنظیمات سایت و قالب و ابزارک های سایت خود را انجام دهید و پس از آن شروع به نوشتن درون سایت خود کنید. طریقۀ کار کردن با وردپرس شاید شبیه به وبلاگ باشد. اما امکانات آن بسیار زیادتر است.

هر نوع نیاز شما را وردپرس برطرف می کند. مثلاً شاید خواسته باشید ارتباطی را بین سایت خود و صفحات تان در شبکه های اجتماعی برقرار کنید. برای این کار باید افزونه ای را از درون همان وردپرسِ خود جستجو کرده و با یک کلیک روی سایت خود نصب کنید. پس از آن تنظیماتش را انجام داده و مثلاً سایت خود را به Google+ خود متصل کنید یا دکمۀ 1+ گوگل پلاس را در سایت خود قرار دهید. این فقط یکی از ابزارهای جانبی وردپرس است که با استفاده از افزونه های وردپرس به سایت ما اضافه می شود.

از مزیت های دیگر وردپرس پشتیبانی از قالب های بیشماری است که برای تغییر ظاهر سایت باید قالب وبلاگ را ویرایش یا تغییر داد. قالب وردپرس بسیار پیشرفته تر از قالب وبلاگ های رایج است. به طوری که می توان یک قالب را حتی خودمان طراحی کنیم که افعال بسیار پیشرفته ای را برای ما و بازدید کنندگان سایت انجام دهد. مثلاً قالبی که برای هر نوع کاربر ظاهرش تغییر کند.

برای تغییر ظاهر سایت خود شما می توانید از هزاران قالب فارسی سازی شده ای که در سطح وب وجود دارد استفاده کنید. علاوه بر آن از قسمت دانلود وبنولوگ چند تا قالب خوب و کامل هم قابل دسترس است. می توانید از آنها استفاده کنید. علاوه بر آن اگر به دنیای یک قالب ممتاز و متمایز هستید باید یا خود شروع به طراحی قالب کنید که برای این کار نیاز یه کدنویسی زبان های برنامه نویسی مثل php و JavaScript است. اما اگر خود شما از این موارد سر در نمی آورید، می توانید از یک طراح قالب بخواهید که برای شما قالبی را طراحی کند.

وردپرس شعارش را این قرار داده که شما فقط روی تولید محتوا کار کنید. یعنی فقط پست منتشر کنید و صفحه بسازید. البته باید بدانید وردپرس به غیر از متن و عکس از فیلم و دیگر انواع پرونده های چند رسانه ای هم پشتیبانی می کند و شما با چند کلیک ساده می توانید آنها را روی خود محیط فضای میزبانی بارگذاری کنید و مستقیم درون نوشته های خود جاسازی کنید. ساخت یک سایت حرفه ای از این ساده تر نمی شود. و البته لذت بخش!

اگر علاقه مند به ساخت سایت با Wordpress هستید، به شما توصیه می کنیم اول هاست و دامنۀ خود را تهیه کنید و پس از آن با آموزش های مرکز آموزش وبنولوگ گام به گام همراه شوید تا یک سایت کامل را با هم بسازیم. ما همۀ ابزارها را برای شما مهیا کردیم.


آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

« برگشت