CustomBuild چیست و نحوهٔ کار با آن چطور است؟ پرینت

  • کانفیگ دایرکت ادمین
  •  0

در رابطه با مبحث مدیریت و پیکربندی سرور دایرکت ادمین، بخشی با عنوان CustomBuild وجود دارد. CustomBuild ابزاری است، مجموعه‌ای از اسکریپت‌ها و نرم افزارهای مختلف، که در کنار هم کار نصب و حذف و در کل مدیریت تمامی اجزاء و بسته‌های نرم افزاری سرور دایرکت ادمین را انجام می‌دهد.

به عنوان مثال فرض کنید قصد الحاق یک ماژول به وب سرور آپاچی یا دیگر وب‌سرورها را داشته باشید. یا در مواقعی قصد نصب نرم افزار فایروال CSF روی سرور دایرکت ادمین را دارید. یا قصد دارید تمامی بسته‌های نرم افزاری مرتبط با دایرکت ادمین را به روز رسانی کنید. در تمامی این موارد و موارد دیگر، استفاده از CustomBuild ضروری است.

مزایای CustomBuild

همانطور که گفته شد، CustomBuild کار مدیریت سرویس‌های مرتبط با دایرکت ادمین مثل سرویس WWW و Mail و SQL و PHP و FTP و ... را بر عهده می‌گیرد. بیشتر این بسته‌های نرم افزار از کد منبع آنها کامپایل می‌شوند. این کار ممکن است زمان زیادی بگیرد. اما از نظر فنی دارای مزایای زیر است:

  • در این حالت اجزاء هر بسته به راحتی قابل سفارشی سازی است.
  • نسخهٔ جدید از هر نرم افزار سریعتر در دسترس قرار می‌گیرد.
  • کتابخانه‌های جدید با اجزاء مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • به روز رسانی به آخرین نسخه کار ساده‌ای است؛ حتی اگر در سرورهای فایل دایرکت ادمین موجود نباشند.
  • با کامپایل اجزاء روی سرور، هماهنگی بین آنها بیشتر خواهد شد.
  • در زمان کامپایل با کم کردن گزینه‌های بلا استفاده برای هر سرویس، منابع کمتری از سرور هدر خواهد رفت.

CustomBuild ابزار بسیار قدرتمندی است که هر نوع سفارشی سازی را روی آن می‌توان داشت.

نحوهٔ کاربرد CustomBuild

از CustomBuild به دو روش می‌توان استفاده کرد:

  • کار با CustomBuild از طریق خط فرمان
  • کار با استفاده از افزونهٔ CustomBuild که روی دایرکت ادمین نصب می‌شود و سبب می‌شود که شما بتوانید از طریق محیط گرافیکی پنل دایرکت ادمین، کارهایی که از طریق خط فرمان می‌توانید انجام دهید را از این طریق اعمال کنید.

هر چند که استفاده از محیط گرافیکی CustomBuild کار را برای ما راحت می‌کند. اما در خیلی از مواقع خط فرمان CustomBuild هم سریع‌تر است و هم دارای قابلیت‌هایی است که در محیط گرافیکی آن نیست. اما به هر حال اگر یاد بگیرید که با افزونهٔ CustomBuild دایرکت ادمین هم کار کنید، ۹۰ درصد نیازتان به مدیریت و پیکربندی سرور دایرکت ادمین شما برآورده خواهد شد.

خط فرمان CustomBuild

برای اینکه وارد خط فرمان CustomBuild شوید، باید ابتدا وارد خط فرمان سرور با دسترسی root شوید. سپس به مسیر زیر بروید:

cd /usr/local/directadmin/custombuild

سند اصلی موجود در این مسیر، سند build است که با اجرای این سند به همراه گزینه‌های تنظیماتی که دریافت می‌کند، دستور مورد نظر را از ما گرفته و شروع به اجرای آن می‌کند. مثلا بعد از رفتن به مسیر مورد نظر با دستور بالا، حالا با دستور زیر نسخهٔ خود CustomBuild را می‌توان دریافت کرد:

./build version

تفاوت بین نسخه‌های مختلف CustomBuild ممکن است زیاد باشد، به همین دلیل همیشه گفته می‌شود که از آخرین نسخهٔ آن استفاده کنید. برای این کار دستور زیر این کار را برای ما انجام خواهد داد:

./build update

در همین مسیر ابزار CustomBuild یک فایل با نام options.conf هم وجود دارد که تمامی تنظیمات مربوط به سرویس‌های روی سرور را می‌توان در آن وارد کرد، تا CustomBuild بتواند خیلی راحت آنها را برای ما کامپایل یا پیکربندی کند.

دستور زیر هم می‌تواند تمامی نسخه‌های سرویس‌های مورد نظر را که قرار است روی سرور نصب شوند را نمایش می‌دهد.

./build versions

هر زمان که نیاز به کمک داشتید، دستور زیر تمامی دستورات CustomBuild را خیلی جالب فهرست می‌کند:

./build help

با دستور زیر تمامی اجزاء را می‌توانید کامپایل و نصب کنید:

./build all

اما با دستوری مثل مورد زیر فقط یک نرم افزار را می‌توانید کامپایل کنید. مثلا دستور زیر فقط آپاچی را برای شما کامپایل می‌کند:

./build apache

این‌ها عمده دستورات مهم مربوط به CustomBuild است. ممکن است خواسته باشید راجع به آن اطلاعات کامل‌تری را کسب کنید، که برای این منظور در کنار آموزش‌های دیگر ما در مرکز آموزش وبنولوگ، همیشه مرکز مستندات خود دایرکت ادمین بهترین مرجع بوده و هست: Directadmin Docs - CustomBuild . البته CustomBuild 2.0 FAQ هم خیلی می‌تواند به کارتان بیاید.

ماژول گرافیکی CustomBuild

در حالی که خواسته باشید از ماژول گرافیکی CustomBuild را روی سرور خود نصب کنید، باید وارد پنل admin در دایرکت ادمین شده و بخش Plugin Manager را باز کنید. حالا با استفاده از فایل افزونه که در مسیر زیر قرار گرفته است، افزونه را روی دایرکت ادمین نصب کنید.

برای این کار روی Add Plugin کلیک کنید و در قسمت URL نشانی زیر را قرار دهید و رمز عبور خود را در Password وارد کنید و روی INSTALL کلیک کنید.

http://www.custombuild.eu/plugin/custombuild.tar.gz

در بیشتر مواقع هم این افزونه زمانی که خود دایرکت ادمین را نصب می‌کنید، از همان ابتدا نصب می‌شود و نیازی نیست از طرف شما کار خاصی صورت گیرد.

حالا از قسمت Extra Features روی CustomBuild 2.0 کلیک کنید. مقابل شما تمامی ابزارهای CustomBuild را می‌توانید مشاهده کنید. بخش‌های مختلف درون سربرگ‌های مختلف جای گرفته است و شما باید با نحوهٔ کار کردن آن اندکی آشنا باشید. مثلاً در سربرگ اول، یعنی Update Software خیلی راحتی هر نرم افزاری که نسخهٔ جدیدی از آن وجود دارد را می‌توانید ببینید و روی دکمهٔ Update آن کلیک کنید.

یا در سربرگ Edit Options تمامی گزینه‌های تنظیماتی CustomBuild در اینجا جای گرفته‌اند و خیلی راحت قابلیت تنظیم دارند. یا از سربرگ Customize Versions نسخه‌ای از هر نرم افزاری که قصد نصب شدن آنها روی سرور دارید را می‌توانید انتخاب کنید.

این نکته را فراموش کنید که شما هر وقت هر نوع تغییری روی تنظیمات و گزینه‌های تنظیماتی CustomBuild ایجاد کردید، برای اینکه این تغییرات اعمال شوند، لازم است کل اجزاء سرور یا فقط همان بخش مورد نظر را با کامپایل کنید.

تا همین جای کار را داشته باشید، برای آموزش‌های بیشتر راجع به CustomBuild روی سرورهای DirectAdmin به دیگر آموزش‌های ما مراجعه کنید.


آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

« برگشت