دلایل پر شدن فضای هاست پرینت

  • مشکلات سایت, خطاهای سایت
  •  14

اگر می خواهید بدانید که چطور می شود که فضای میزبانی شما پر می شود، اول باید بدانید که اطلاعات سایت شما به چند بخش تقسیم می شود و هر کدام از این بخش ها در کجاها ذخیره می شوند. عمده اطلاعات سایت شما یکی همان فایل های سایت شماست که توسط File Manger در کنترل پنل قابل مدیریت هستند. دوم داده های موجود در پایگاه داده سایت شماست که توسط بخش MySQL Databases و همچنین phpMyAdmin قابل مدیریت اند. به غیر از این موارد ممکن است داده های کوچک دیگری هم باشند که با ذخیره روی Hard Disk سرور، جزء محدودِ فضای میزبانی شما محسوب گردند.

یکی از ابزارهای مهم سی پنل ابزار Disk Usage است که این ابزار برای بررسی میزبان حجم فضای میزبانی مصرف شده توسط هر مسیر از سایت یا حتی پایگاه داده کاربرد دارد. با مراجعه به این بخش، می توانید به ترتیب اولویت از بیشتر حجم تا کمترین حجم را مشاهده کنید.

حالا به غیر از موارد بالا، اگر فضای میزبانی شما پر شده و می خواهید آن را تا حد امکان خالی کنید، موارد زیر را حتما بررسی نمایید.

سطل زباله یا Trash

اولین مکانی که باید بررسی شود، سطل زباله فضای میزبانی شماست. در کنترل پنل هایی مثل cPanel یک بخشی با عنوان Trash در File Manger وجود دارد که پرونده ها و پوشه هایی که حذف کردید را در خود ذخیره می کند. برای جلوگیری از حذف های ناخواسته این بخش تعبیه شده است. اگر فکر می کنید دیگر به این موارد نیازی ندارید، حتماً آنها را حذف نمایید.

دریافت ایمیل های زیاد و بعضا هرزنامه

خیلی از مواقع شما متوجه این موضوع نیستید که ایمیل های ناخواسته و یا حتی خواستۀ زیادی دریافت می کنید که باعث پر شدن حجم فضای میزبانی شما می شوند. بهترین کار این است که صندوق های ایمیل تان، به خصوص صندوق ایمیل پیش فرض که بدون نشانی است، را بررسی کنید و حتما آنها را خالی کنید. صندوق Spam هر کدام را هم بررسی کرده و آن را هم خالی کنید.

فایل های گزارش یا Logs

پرونده های گزارش در پوشه ای با عنوان logs در مسیر خانگی هاست شما ذخیره می شوند. گزارش هایی مربوط به گزارش های امنیتی، بازدیدها و خطاهای سایت به صورت فشرده شده ذخیره می شوند. هر چند که ممکن است حجم زیادی را به خود اختصاص دهند، اما شما جایز به حذف کردن آنها نیستید! که با حذف کردن آنها ممکن است مشکلاتی برای هاست شما به وجود آید.

فایل error_log

یکی از فایل های خطاهایی در هاست شما، فایل error_log است. این سند در مسیر public_html واقع شده است و تمامی خطاهای سایت شما را درون خودش جمع آوری می کند. اگر سایت شما از نظر برنامه نویسی دارای معایب زیادی باشد، حتماً این سند به زودیِ زود بزرگ و بزرگ تر خواهد شد و شما باید آن را حذف نمایید.

دقت نمایید که بهترین کار این است تک تک ایرادات سایت تان را که درون این سند گزارش شده است را حتماً از سایت خود برطرف نمایید. برای این کار نیاز به کمی دانش کدنویسی و توسه سایت است. استفاده از قالب ها و افزونه ها و اسکریپت های غیر استاندارد می تواند این عیوب را بیشتر کند.

پوشه tmp

در این پوشه که در مسیر خانگی هاست شما واقع شده است، اطلاعاتی معمولاً مرتبط با آمار سایت شما ذخیره شده است. نرم افزارهای آمارگیر کنترل پنل شما، داده ها و اطلاعات خود را در این مسیر ذخیره می کنند. هر چند که شما می توانید فایل های موجود در این پوشه را حذف کنید، اما بهتر است این کار را هم نکنید. دقت کنید که هیچ پوشه ای در این مسیر را حذف نفرمایید!

فایل های بکاپ یا full backup

خیلی از مواقع زمانی که شما از ابزار گرفتن نسخه پشتیبان یا بکاپ کنترل پنل استفاده می کنید، این نسخه پشتیبان به صورت فشرده روی مسیر خانگی شما ذخیره می شود. باید دقت داشته باشید که بعد از گرفتن نسخه پشتیبان و انتقال آن به یک میزبان دیگر، حتماً آن را از روی هاست خود حذف نمایید.

استفاده از افزونه Cache

افزونه های Cache یا کش که برای ذخیره یک نسخۀ ایستا از صفحات سایت شما کاربرد دارند، هم از جمله موارد بالا رفتن میزان مصرف فضای میزبانی شماست. بهتر است تنظیمات آنها را بررسی کنید و اگر نیاز بود که از یک چنین افزونه ای روی سایت خود استفاده کنید، حتماً منابع سخت افزاری هاست خود را ارتقاء دهید.


آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

« برگشت