آموزش افزودن دامنه به هاست cPanel

با وجود اینکه شما یک هاست خریداری می کنید، اما قادرید با استفاده از کنترل پنل cPanel خود دامنه های دیگری را هم به دو روش Addon Domains و Aliases یا همان Park Domain اضافه نمایید. البته این کار طبق بستۀ میزبانی که خریداری کردید، دارای محدودیت می باشد. چرا که اگر از روش Addon Domains برای اتصال دامنه به هاست cPanel استفاده کنید، منابع بیشتری از هاست مصرف می‌شود. چون شما در حال استفاده از یک فضای میزبانی برای دو سایت مجزا هستید.

همان زمانی که یک فضای میزبانی از وبنولوگ سفارش می دهید، یک دامنه به صورت پیش فرض به آن متصل شده و تنظیم می گردد. این دامنه می تواند یک دامنۀ جدید باشد که تازه ثبت کردید و یا از دامنه های قبلی باشد که شما از وبنولوگ یا جای دیگری خریداری کردید. اما بعد از تحویل هاست هم می توانید دامنه های دیگری را به روش های زیر به هاست خود متصل کنید. این کار را بعد از وارد شدن به cPanel می توانید انجام دهید.

تصویر زیر ابزارهای جداگانهٔ افزودن دامنه به سی‌پنل هستند. که در نسخه‌های جدید سی پنل دیگر خبری از آنها نیست!

آموزش افزودن دامنه به هاست cPanel

به جای آن بخشی با نام Domains اضافه شده که هر نوع دامنه را می‌توان از آنجا به هاست اضافه نمود. تصویر این بخش را در زیر می‌توانید ببینید:

برای آموزش کامل کار کردن با این بخش به مقاله زیر مراجعه کنید.

روی نسخه جدید سی پنل چطور Addon و Alias و Subdomain اضافه کنیم؟

اما در ادامه به طور کلی راجع به تفاوت بین نوع افزودن دامنه سخن خواهیم گفت.

1- اتصال به روش Addon Domains

در این روش دامنۀ شما به مانند یک سایت جدید عمل کرده و می توانید یک سایت کاملاً جدای از سایت اولیِ خود ایجاد کنید. در این روش یک پوشهٔ اختصاصی روی هاست شما به وجود خواهد آمد که فایل‌های سایت را می‌توانید در آنجا بریزید. این فایل‌ها کاملاً جدای از فایل‌های سایت اصلی شما هستند که ممکن است در File Manager داخل یک زیر پوشه از ریشهٔ هاست شما قرار گیرند.

برای افزودن Addon Domain حتما باید به منابع هاست خود توجه داشته باشید. به علت اینکه با افزودن یک دامنهٔ جدید به این روش، شما در حال ساخت یک سایت کاملا جداگانه هستید،‌ باید به فضا و RAM و CPU و دیگر منابع هاست توجه داشته باشید که روی دیگر سایت‌های شما تاثیر ناخواسته نداشته باشد.

در هنگام افزودن Addon Domain یک زیردامنه با همین نام روی دامنهٔ اصلی هاست شما ایجاد می‌شود. این عمل خودکار است و نمی‌توانید از آن ممانعت به عمل آورید. چون وب سرور به آن نیاز دارد. اما در جریان باشید که این کار انجام می‌شود و مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد. البته از این زیر دامنه هم قادر به استفاده کردن نیستید و مشکلی هم نیست.

2- اتصال به روش Aliases

روش بعدی اتصال دامنه به هاست، Aliases می باشد که قبلا به آن Park Domain هم گفته می‌شد. در این روش دامنۀ دوم شما روی دامنۀ اصلیِ هاست پارک می شود. یعنی زمانی که دامنۀ جدید شما درون مرورگر باز می شود محتویات سایت اصلی شما روی آن بارگذاری می‌شود. به عبارتی دیگر الان شما یک سایت با محتوای یکسان با دو تا آدرس دارید. این ابزار برای زمانی مناسب است که در حال حاضر دامنه ای بلا استفاده دارید و می‌خواهید آن را روی سایت فعلی خود پارک کنید.

هر چند که از نظر فنی مخصوصاً سئو، انجام این کار به علت مشکلی که از بابت محتوای تکراری با دو تا نشانی مختلف ایجاد می‌کند، پیشنهاد نمی‌شود. اما با ساخت Redirect یا ارجاعی که از دامنهٔ پارک شده به دامنهٔ اصلی هاست خود می‌توانید بسازید، این ایراد هم برطرف خواهد شد.

در نظر داشته باشید که به هر طریقی که خواسته باشید دامنهٔ جدیدی به هاست سی پنل خود اضافه کنید، حتما باید آن دامنه ثبت و فعال شده باشد. علاوه بر آن NS های دامنه هم به درستی روی NS های هاست شما تنظیم شده باشند. این NS ها در ایمیل فعال سازی هاست خدمت شما تقدیم شدند. در غیر این صورت در زمان افزودن دامنهٔ جدید به هاست خطا دریافت خواهید کرد!

آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

 پرینت این مقاله

در همین زمینه

دریافت IP سایت از طریق Cpanel

در خیلی از مواقع شاید نیاز داشته باشید IP سایت خود را به دست آورید. به عنوان یک وبمستر باید راجع...

کتاب آموزش کامل cPanel

یکی از روش های مفید برای یادگیری یک نرم افزار استفاده از کتاب های الکترونیکی است. کتاب الکترونیکی...

انتقال دستی اکانت های سی پنل از روی یک سرور به سروری دیگر

در صورتی که قصد تغییر سرورتان را داشته باشید، باید قادر باشید که اکانت های روی سرور مبدا را به...

فعال سازی ماژول های مورد نیاز PHP در cPanel

در مواقعی که اسکریپت خاصی برای اجرا روی هاست سی پنل دارید، حتما باید ماژول‌های خاصی از PHP را هم...

اپلیکیشن cPanel برای گوشی هوشمند

یکی از اپلیکیشن های پر استفاده برای تقریباً هر وبمستری اپلیکیشن سی پنل است. این اپلیکیشن که به...