گوگل چطور کار می کند؟ پرینت

  • گوگل, موتور جستجو, آموزش سئو
  •  11

با توجه به سوالاتی که از طریق بخش پشتیبانی وبنولوگ راجع به موتور جستجوی گوگل پرسیده می شود، لازم دیدیم که یک مقالۀ کامل راجع به طرز کار گوگل و ارتباط آن با سایت یا سایت های شما نگارش گردد که پس از خواندن آن بتوانید به راحتی درک کاملی از گوگل داشته باشید و بدانید که چطور می‌توانید سایت خود را در بالا بیارید. پس ابتدا اندک توضیحاتی راجع به سئو خدمت شما ارائه می‌کنیم.

سئو یا SEO دانش بالا آوردن سایت در صفحات نتایج موتور جستجو است. کسی که دانش SEO را دارد، می‌تواند با استفاده از ترفندهایی اقدام به بهبود رتبۀ سایت خود در موتورهای جستجو کند. از آنجایی که بیشتر بازدیدهای هدفمند یک سایت از طریق موتور جستجو و به خصوص گوگل تامین می شود، شما به عنوان صاحب یک سایت اینترنتی تا حدی باید با اصول سئو آشنا باشید و حداقل بدانید که گوگل چطور کار می‌کند که در نهایت باعث ارتباط سایت شما با گوگل می‌شود و با افزایش بازدیدهای سایت شما، افزایش فروش یا سودِ شما را حاصل می‌گردد.

گوگل به عنوان یک موتور جستجو، یک مرجع برای یافتن محتوا و صفحات مختلف اینترنتی در میان میلیاردها صفحه و محتوا است. افرادی که از گوگل برای یافتن موضوعی خاصی استفاده می‌کنند، در نهایت با کلیک روی چند تا سایت از صفحۀ نتایج جستجو، وارد آن سایت ها شده و بازدید کننده‌های آن سایت را تامین می‌کنند. اگر شما هم دوست دارید سایت شما در بین هزاران سایت دیگر در صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل باشد، باید با طرز کار آن آشنا باشید.

گوگل چطور کار می کند

گوگل یک سایت مستقل از فضای میزبانی و سایت شماست. هیچ ارتباط مستقیمی بین گوگل و سایت شما وجود ندارد. پس اگر پس از خرید دامنۀ خود انتظار داشتید فوراً سایت شما در گوگل پدیدار شود، این انتظارِ بی‌جایی است! گوگل یک سرویس بزرگ اینرنتی است که سایت‌های مختلف را دسته بندی و رتبه بندی می کند. در این میان می‌تواند سایت شما هم جایگاهی داشته باشد که کاملاً دست شماست. اگر خواسته باشید می توانید سایت شما را گوگل بررسی نکند.

کار از آنجایی شروع می شود که شما سایت‌تان را می سازید و حالا سایت برای همه قابل دسترس است. پس از آنکه هر کسی توانست به محتویات سایت شما دسترسی داشته باشد، گوگل هم می‌تواند این ارتباط را برقرار کند. گوگل ابزاری به نام خزنده دارد که این خزنده آمده و تک تک صفحات سایت شما را بررسی می‌کند و آنها را ذخیره می‌کند. پس از ذخیره کردن است که رتبه بندی شده و براساس الگوی خاصی که نام آن الگوریتم است در صفحات نتایج جستجو صفحاتِ سایتِ شما پدیدار می‌گردند.

اینکه گوگل بیاید و سایت شما را بررسی کند و سپس صفحاتِ سایت شما را به دیگران نشان دهد، یک فرآیند زمان‌بر است. مخصوصاً اگر شما سایت‌تان را تازه راه اندازی کرده باشید. در این صورت شاید چند هفته تا چند ماه زمان نیاز باشد تا بتوانید حداقل وارد کردن نشانیِ سایت درگوگل، سایت‌تان را ببینید. پس انتظار نداشته باشید که فوراً پس از راه‌اندازی سایت، گوگل آن را نمایش دهد.

اما اینکه عرض شد نحوه و کیفیت نمایش سایت شما در گوگل دست خود شماست، به موارد فنی مثل نقشۀ XML سایت، پروندۀ robots.txt، نحوۀ ساختار صفحات سایت شما، کیفیت و تازگیِ نوشته‌ها و محتواهایی که در سایت منتشر می‌کنید، معتبر بودن کدهای سایت شما (validation)، ساختار پیونددهی و بسیاری عوامل دیگر بستگی دارد که خیلی از آنها با کمی مطالعه قابل درک است و می توانید با به کار بردن آنها در بهبود نمایش صفحاتِ سایت خود در گوگل موثر باشید. تجمیع این اطلاعات دانش سئو را می‌سازد که جهت افزایش این دانش توصیه می کنیم دیگر مقالات آموزشی و همچنین مستندات وبنولوگ و وبنولوژی را مطالعه نمایید.


آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

« برگشت