آموزش ساخت شناسه کاربری در Nic.ir پرینت

  • پنل دامنه, تنظیمات دامنه, نیک هندل
  •  48

ما برای اینکه بتوانیم دامنۀ ir یا ملی ثبت کنیم، باید در سایت nic.ir حساب کاربری داشته باشیم. سایت nic.ir مرجع ثبت و مدیریت دامنه های ملی ایران است. که شما به واسطۀ هر شرکت ارائه دهندۀ خدمات ثبت دامنه که دامنه ای را سفارش دهید، باید شناسه یا Nic Handle خود را داده تا دامنه در حساب کاربری شما در سایت nic.ir قابل دسترس و مدیریت باشد. در غیر این صورت شاید بتوانید از دامنه روی سایت خود استفاده کنید. اما صاحب اصلی دامنه شما نخواهید بود.

پس اگر قصد خرید دامنۀ ملی را دارید، در اولین گام باید در سایت nic.ir یک حساب کاربری بسازید. این کار بسیار ساده است و هر کسی می تواند این کار را انجام دهد. از این به بعد هر زمان که خواسته باشید دامنۀ دیگری را برای خود ثبت کنید، در طی مراحل ثبت دامنه از طریق هر سایت ثبت کنندۀ دامنه، باید شناسه یا همان NIC Handle خود را وارد کرده تا دامنه به اسم شما ثبت شود.

بدین منظور به سایت nic.ir وارد شده و و از فهرست بالا سمت راست با عنوان "مشخصه های شناسه" روی "ساختن شناسۀ کاربری" کلیک کنید. دقت داشته باشید اگر از قبل درون این سایت ثبت نام کرده باشید، برای ثبت دامنۀ جدید نیازی به ثبت نام مجدد نیست. و در اینجا باید از گزینۀ "ورود" استفاده کنید.

ساخت حساب کاربری در nic.ir

حالا به مرحله ای وارد خواهید شد که باید نوع حساب خود را تعیین کنید. اگر فرد حقیقی هستید، باید از جعبۀ "شخصی حقیقی" روی گزینۀ "تکمیل فرم و دریافت شناسه" کلیک کنید. در غیر این صورت اگر از طرف شرکت خود می خواهید حساب کاربری بسازید، به بخش های دیگر این صفحه مراجعه کنید.

ساخت حساب کاربری در nic.ir

در مرحلۀ بعدی شما باید مشخصات خود را دقیق و کامل وارد کنید. برخی از این موارد را بعداً هم می توانید ویرایش کنید؛ مثل نشانی محل. اما برخی دیگر را قادر به ویرایش نیستید؛ مثل نام و نام خانوادگی. پس در مورد این گزینه ها دقت کنید. تمامی موارد روشن است که چه اطلاعاتی را باید وارد کنید. جاهایی که گفته شده مشخصات خود را باید به لاتین وارد کنید، باید زبان صفحه کلید خود را انگلیسی کرده و شروع به نوشتن کنید. بخشی در این صفحه با عنوان "پرسش محرمانه" وجود دارد که شما باید یک سوال به همراه پاسخ را وارد کنید. پاسخ آن را دقیقاً به یاد داشته باشید که در مراحل بعدی، مثلاً در زمان اولین ورود به سامانه این سوال از شما پرسیده می شود که باید پاسخی که در اینجا نوشتید را وارد کنید.

ساخت حساب کاربری در nic.ir

در انتهای همین صفحه قسمتی با عنوان "رابط های مجاز" وجود دارد که باید گزینۀ سوم یعنی "آزاد" را انتخاب کنید. تا دیگران از جمله وبنولوگ بتوانند برای شما و به نمایندگی از شما دامنه ثبت کنند و شما را صاحب امتیاز دامنه قرار دهند. در نهایت موارد این صفحه را بررسی دوباره کنید و روی "بازنگری" کلیک کنید.

ساخت حساب کاربری در nic.ir

در مرحلۀ بعدی باید نام و نام خانوادگی کامل خود را به صورت لاتین در جعبه ای که در این صفحه وجود دارد وارد کنید و با خواندن متن موافقت نامه و کلیک کلیک روی "موافقم، دریافت شناسه" مراحل ساخت شناسۀ کاربری خود را به اتمام برسانید. البته فراموش نکنید که کد امنیتی که در تصویر می بینید را هم وارد کنید.

ساخت حساب کاربری در nic.ir

در صفحۀ بعدی شناسه یا همان NIC Handle به شما نشان داده خواهد شد که برای ثبت دامنه این شناسه را باید به ما بدهید. علاوه بر آن سامانه به شما توصیه می کند که به صندوق ایمیل خود که نشانی اش را در مراحل ثبت نام وارد کردید مراجعه کنید و بقیۀ مراحل را طبق توضیحات مندرج در ایمیل طی کنید. معمولاً باید روی پیوندی کلیک کنید تا ثبت نام شما تایید شود. در برخی از موارد از شما خواسته می شود که رمز عبور خود را از طریق ناحیه کاربری سایت nic.ir عوض کنید. در غیر این صورت حساب شما ظرف مدت 7 روز به صورت خودکار از سیستم حذف خواهد شد. به تمامی این اطلاعیه ها دقت کنید تا دامنۀ سایت خود را از دست ندهید.

ساخت حساب کاربری در nic.ir

در مواقع بعدی برای کنترل دامنه ها و همچنین تنظیم NS های دامنه می توانید مجدداً به صفحۀ اصلی سایت nic.ir مراجعه کرده و با کلیک روی "ورود" از فهرست کشویی بالا سمت چپ، شناسه و رم عبور خود را وارد کنید تا بتوانید وارد حساب خود شوید. از بخش "دامنه های من" می توانید تمامی دامنه های خود را ببینید.


آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

« برگشت