پاک کردن کش DNS رایانه پرینت

  • DNS سایت, آی پی سایت
  •  4

در بخش های دیگر از مرکز آموزش راجع به DNS توضیحات کاملی خدمت شما ارائه شد. به عنوان مثال در مقالۀ تنظیم سرورهای DNS روی رایانه شخصی شما نسبتاً با طریقۀ کار کردن سرورهای DNS آشنا شدید و یاد گرفتید که چطور به رایانه و مرورگر خود دستور دهیم که از سرورهای DNS خاصی استفاده کنند. این مورد برای زمانی می توانست مفید باشد که سرورهای DNS ای که رایانۀ ما به صورت خودکار به آنها متصل می شد، دارای مشکلاتی بود. مثلاً دیر به دیر اطلاعاتش به روز می شد. که در این صورت اگر ما تغییراتی روی DNS دامنۀ سایت می دادیم، طبیعتاً باید زمان زیادی برای دیدن نتیجۀ تغییرات صبر کنیم.

اما زمانی که سرورهای DNS که قرار است رایانۀ ما از آنها استفاده کند را به درستی تنظیم نکنیم، دیگر سایت ها قابل دسترس نیستند. مگر آنهایی که تا چند ساعت یا چند روز پیش بازدید کردیم. دلیلش چیست؟ واضح است؛ رایانۀ ما نشانی DNS آن سایت ها را به صورت کش شده روی حافظه ذخیره کرده تا در مواقع بعدی برای دسترسی سریعتر از آنها استفاده کند.

حالا برخی از مواقع لازم می شود ما این اطلاعات کش شده راجع به DNS ها را هم حذف کنید. مثل زمانی که تغییرات داده شده روی DNS دامنۀ خود را نمی توانیم شاهد باشیم. اولین کاری که باید انجام دهیم این است. مراحل کار هم به صورت زیر است.

  1. در ویندوز فهرست شروع (Start menu) را باز کرده و عبارت cmd را جستجو کنید و برنامۀ خط فرمان ویندوز را باز کنید.
  2. حالا عبارت زیر را بنویسید و Enter را بزنید:

ipconfig /flushdns

اگر نتیجۀ Successfully flushed the DNS Resolver Cache برگردانده شد، همه چیز به درستی انجام شده است. تصویر زیر را برای ارائه توضیحات بیشتر ببینید.

پاک کردن کش DNS رایانه

حالا DNS های کش شده از دامنه های مختلف روی رایانۀ شما حذف شدند. فراموش نکنید از الان به بعد اگر سایتی را درخواست باز شدنش را توسط مرورگر بدهید، رایانۀ شما از سرورهای DNS ای که در قسمت تنظیمات کارت شبکه تعیین کردید استفاده می کند. یا به صورت خودکار یک سرور بهینه را پیدا می کند. که معمولاً از ISP شما هم کمک می گیرد. برای زمان هایی که تغییراتی در دامنۀ سایت خود ایجاد کردیم (مثل زمانی که سایت را تغییر مکان دادیم) می تواند خیلی به ما کمک کند.

نکته: فراموش نکنید که این کار را ما برای دسترسی سریعتر به اطلاعات تازه تر DNS های دامنۀ خود انجام دادیم. دیگر بازدیدکنندگان سایت ما نیازی به انجام مراحل مذکور ندارند و پس از مدت زمانی خود به خود کش DNS رایانۀ آنها هم به روز خواهد شد.


آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

« برگشت