نحوه استفاده از virtualenv و pip برای اجرای پروژه پایتون پرینت

  • پایتون سی پنل, python
  •  3

در صورتی که برنامه نویس پایتون باشید، که در این صورت حتماً قصد شما از به کار بردن این زبان برنامه نویسی، راه اندازی سرویس اینترنتی (سایت) خود بر پایهٔ پایتون است، باید یاد داشته باشید که با دو تا برنامه کار کنید. یکی virtualenv و دیگری pip است. virtualenv برای ساخت محیط سفارشی پایتون برای اجرای برنامه‌های پایتون است. یک محیط سفارشی شامل پوشه‌های نصبی خودش، نرم افزار اجرایی پایتون، بسته‌ها و افزونه‌های آن است. پس این محیط کاملاً عایق سبب می‌شود بدون هیچ گونه تداخلی با دیگر برنامه‌های نصب شده، اسکریپت پایتون شما به خوبی کار کند.

 pip هم یک برنامه برای نصب و مدیریت بسته‌های پایتون روی محیط سفارشی پایتونی است که با استفاده از دستور virtualenv ایجاد کردید. ممکن است نرم افزار پایتون شما به بسته یا بسته‌های خاصی از پایتون نیا داشته باشد که با دستور pip باید آنها را هم نصب نمایید. زمانی که از برنامه virtualenv برای راه اندازی محیط سفارشی استفاده می‌کنید، pip هم روی همان محیط نصب می‌شود که پس از آن بتوانید از آن استفاده کنید.

قواعدی که در این آموزش خدمت شما عرض می‌شوند، هم روی سرور مجازی/اختصاصی عمل می‌کنند، هم روی هاست اشتراکی. البته هاست اشتراکی شما باید قابلیت اجرای پایتون را به همراه دسترسی خط فرمان داشته باشد. بدین منظور قبل از خرید هاست اشتراکی حتماً مطمئن شوید که سرویس هاست مربوطه از اجرای اسکریپت‌های پایتون و همچنین استفاده از virtualenv و pip پشتیبانی می‌کند.

استفاده از virtualenv برای ایجاد و فعال‌سازی یک محیط اجرایی پایتون

ابتدا وارد محیط SSH یا خط فرمان شوید. برای اینکه مطمئن شوید در مسیر درستی هستید، دستور زیر را تایپ کنید.

cd ~

برای ساخت یک محیط اجرایی پایتون دستور زیر را بزنید. البته به جای project عنوان پروژه خود را می‌توانید وارد کنید.

virtualenv project

به صورت پیش فرض با اجرای این دستور بالا از نسخهٔ Python 2.7 استفاده می‌شود. برای ایجاد محیط اجرایی با نسخهٔ دلخواه پایتون از مشخصهٔ p به صورت زیر باید استفاده کنید:

virtualenv -p python3 project

برای استفاده از این محیط، ابتدا باید آن را فعال کنیم. برای این منظور دستور زیر را اجرا می‌کنید.

source project/bin/activate

هر زمان هم که کارتان روی این محیط اجرایی پایتون به اتمام رسید، دستور زیر را اجرا می‌کنید.

deactivate

نکته: در مواقعی که از کنترل پنل مثل سی پنل برای ساخت اپلیکیشن پایتون خود اقدام می‌کنید، مراحلی که در بالا خدمت شما شرح داده شد به صورت خودکار و از طریق محیط گرافیکی انجام پذیر است. یعنی دیگر نیازی نیست شما دستورات مذکور را در خط فرمان اجرا کنید. چرا که این موارد از طریق ابزارهای موجود در کنترل پنل هم قابل انجام است.

استفاده از pip برای نصب بسته‌های پایتون

در صورتی که نیاز به بستهٔ خاصی از بسته‌های پایتون داشته باشید، باید از دستور pip استفاده کنید. بدین صورت که اگر تا الان محیط اجرایی را فعال نکردید، با دستور زیر این کار را انجام می‌دهید. به جای project عنوان پروژه خود را وارد کنید.

source ~/project/bin/activate

به جهت جستجوی یک بسته می‌توان از ساختار زیر استفاده کرد:

pip search pkgname

و برای نصب یک بستهٔ پایتون از دستور زیر:

pip install pkgname

برای حذف یک بستهٔ پایتون هم دستور زیر:

pip uninstall pkgname

دقت داشته باشید که در محیطی که دستور pip را اجرا می‌کنید، در برخی مواقع باید دسترسی به کامپایلر سرور هم داشته باشید. این مورد بیشتر در مواقعی که روی هاست اشتراکی کار می‌کنید و کامپایلر برای کاربران عادی بسته است خیلی مهم است. حتماً باید از پشتیبان هاست درخواست کنید که این دسترسی را حداقل برای نصب و حذف بسته‌های پایتون باز کنند.


آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

« برگشت