افزایش سرعت سایت با بهینه سازی سایت به کمک GTMetrix پرینت

  • بهینه سازی سایت
  •  3

گاهی از اوقات مدیران سایت‌ها زمانی که از کم بودن سرعت سایت‌شان گله می‌کنند، نمی‌دانند که مقصر اصلی خودشان هستند! آنها نمی‌دانند که چطور باید با بهینه کردن سایت خود، سرعت آن را بالا ببرند. با کمی مطالعه و زمان برای بررسی سایت، به راحتی علت اصلی را یافته و می‌توانند مشکل کم بودن سرعت سایت را برطرف کنند. در این بخش از مرکز آموزش وبنولوگ، قصد ما راهنماییِ شما عزیزان برای یاد گرفتن این موضوع است.

جدای از عللی که می‌تواند مربوط به سرور و پیکربندیِ آن برای افزایش سرعت سایت‌های روی آن باشند، معمولاً این انجام اشتباه تنظیمات سایت است که مشکل‌زا خواهد شد. به طور کلی نتیجهٔ این تنظیمات اشتباه، سنگین شدن صفحات سایت است که مدت زمان لازم برای باز شدن هر صفحه از سایت را به شدت بالا می‌برد.

gtmetrix

یکی از راحت‌ترین و مرسوم‌ترین روش‌ها این است که از سرویس‌های اینترنتی کمک بگیریم که به ما بگوید سایت ما چه مشکل یا مشکلاتی دارد! ما به این دلیل این روش را توصیه می‌کنیم، چون گاهی از مواقع علت کم بودن سرعت سایت، مشکل در اتصال اینترنت یا ISP شماست. وقتی از یک سرویس آنلاین استفاده می‌کنیم، این فرض در نظر گرفته می‌شود که مشکلی از این بابت وجود ندارد.

از معروف‌ترین سرویس‌های سنجش سرعت سایت gtmetrix.com است. این سایت با کاربری راحت و پیشنهادهای خوبی که به مدیران سایت‌ها می‌دهد، به راحتی راه‌حل‌های مشکل کم بودن سرعت سایت را پیدا می‌کند. تنها کافی است وارد این سایت شده و نشانی سایت خود را درون جعبهٔ بالای صفحهٔ اصلی وارد کنید و روی Test your site کلیک کنید. حالا فقط باید صبر کنید تا صفحهٔ نتیجه ظاهر شود.

رتبه سایت در gtmetrix

در صفحهٔ نتیجه علاوه بر اینکه یک رتبهٔ کلی دربارهٔ سرعت و بهینه بودن یا نبودن سایت شما داده خواهد شد (که در قسمت Performance Scores قرار گرفته است)، می‌توانید تک تک مولفه‌هایی که براساس آنها رتبه گردآوری شده است را هم ببینید. این کار را از طریق سربرگ‌های پایین صفحه قادرید انجام دهید. سربرگ‌هایی با عناوین PageSpeed و Yslow و Waterfall و ...

پیشنهادهای gtmetrix

یکی از مولفه‌هایی که برای آن رتبهٔ کمی داده شده، با عنوان Make fewer HTTP requests در تصویر بالا مشخص شده. در اینجا پیشنهاد داده شده که درخواست‌های HTTP صفحهٔ سایت‌تان را کاهش دهید. در حال حاضر درون همین صفحه ۱۴ تا سند JS و ۱۳ تا سند CSS فراخوانی می‌شوند که هر کدام از آنها یک درخواست HTTP محسوب می‌شوند. در کل 24 درخواست! که تقریباً عددی بالاست.

اگر از نرم افزارهایی مثل وردپرس استفاده می‌کنید، افزونه‌های جالب و رایگان زیادی برای انجام این کاهش وجود دارند. مثلاً افزونه‌ای با نام Autoptimize برای وردپرس داریم که دقیقاً کارش همین است. با نصب و پیکربندی صحیح همین یک افزونه روی سایت، به راحتی می‌توانید به میزان قابل توجهی به سرعت سایت‌تان بیافزایید. البته به غیر از این افزونه‌، ممکن است افزونه‌های بسیار دیگری هم وجود داشته باشند که حتماً پس از یک بررسی تقریباً بلند مدت، برای بهره‌برداری از هر کدام دست به کار شوید.

به همین ترتیب می‌بایستی دیگر پیشنهادات GTMetrix را بررسی کنید و کار درخور آن را روی سایت انجام دهید. اگر کار شما در بهینه سازی سایت تا جایی پیش رفت که رتبهٔ A را دریافت کردید، می‌تواند خیال‌تان از این بابت راحت باشد که سایت شما از نظر بهینه بودن هیچ مشکلی ندارد. حالا اگر باز هم کاهش سرعت سایت را روی رایانهٔ خود تجربه کردید، باید مطمئن شد که ایراد از جای دیگری است!


آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

« برگشت