نصب لاراول روی هاست اشتراکی با استفاده از SSH پرینت

  • لاراول
  •  0

اگر هاست اشتراکی شما دارای دسترسی SSH می‌باشد، برای نصب Laravel باید از Composer کمک گرفت. که کار کردن با خود Composer نیازمند دسترسی SSH است. اگر هاست شما دسترسی SSH یا همان خط فرمان لینوکس را ندارد، می‌توانید از روش دیگری که در مقالهٔ «نصب لاراول روی هاست اشتراکی بدون دسترسی SSH» آموزش داده شده اقدام نمایید.

با استفاده از دسترسی SSH که امکان اجرای دستورات لینوکس روی هاست را به مدیر سایت می‌دهد، کارهایی که با ابزارهای کنترل پنل به صورت گرافیکی می‌توان انجام داد را با آزادی عمل بهتر قادریم به پایان برسانیم. البته برخی اوقات هم کارهایی را با خط فرمان می‌توان انجام داد که از طریق روش‌های دیگر نمی‌توان یا خیلی سخت است! مثل همین نصب Composer و استفاده از آن برای نصب لاراول. قابل ذکر است که Composer در اصل یک مجموعه برای مدیریت احتیاجات بسته‌های نرم افزارهای مختلف است که با زبان PHP برنامه نویسی شده‌اند. مثل همین لاراول که نیاز به یک سری بسته‌های جانبی دارد که Composer برای ما آنها را گردآوری و نصب می‌کند.

نصب لاراول

پیش‌نیازهای ضروری

به جهت نصب لاراول و کارکرد صحیح آن، باید افزونه‌های زیر روی PHP فضای میزبانی نصب باشند.

PHP version 5.6 or higher
OpenSSL PHP extension
Mbstring PHP extension
PDO PHP extension
Tokenizer PHP extension
XML PHP extension
Ctype PHP extension
JSON PHP extension
Phar PHP extension
Mcrypt PHP extension

خیلی از اوقات در کنترل پنل فضای میزبانی شما (سی پنل یا دایرکت ادمین)، بخشی مثلا با نام Select PHP Version وجود دارد که علاوه بر امکان انتخاب نسخهٔ php امکان فعال یا غیرفعال سازی افزونه‌های آن را هم فراهم می‌کند.

Select PHP Version

دسترسی SSH

پس از اینکه مطمئن شدید دسترسی‌های مورد نیاز روی هاست شما وجود دارد، حالا باید وارد محیط خط فرمان لینوکس حساب خود، با کمک SSH شوید. در ساده‌ترین حالت ممکن است همان نام کاربری و رمز عبور کنترل پنل شما (سی پنل یا دایرکت ادمین یا پلسک) برای ورود به SSH کافی باشد. البته اگر پورت ۲۲ کار نکرد، باید از پشتیبان هاست خود Port اس‌اس‌اچ را بپرسید.

اما در مواقعی که سرور امن شده باشد، اجازهٔ ورود با رمز عبور عادی به شما داده نخواهد شد و باید با ورود به بخش SSH Access در سی‌پنل، روی Manage SSH Keys کلیک کنید و یک کلید رمزگذاری برای ورود به خط فرمان بسازید. کلیدی که می‌سازید شامل یک زوج کلید با نام‌های Public Keys و Private Keys است که Public Keys یا همان کلید عمومی روی سرور قرار گرفته و Private Keys را باید به نرم افزاری مثل Putty برای اتصال امن به SSH سرور بدهید. برای کسب اطلاعات بیشتر، مجموعه ویدیوهای آموزشی کار با سی‌پنل را مشاهده نمایید.

نصب Composer

حالا که به خط فرمان لینوکس دسترسی یافتید، می‌بایستی Composer را نصب نماییم. دستور زیر را برای دریافت نصاب آن اجرا می‌کنیم.

cd /bin
wget https://getcomposer.org/installer

خط اول ما را به پوشهٔ bin وارد می‌کند: البته اگر وجود داشته باشد. که امکان دارد روی پوشهٔ اصلی هاست شما یک چنین مسیری وجود نداشته باشد. به راحتی با File Manager یا همین خط فرمان با استفاده از دستور mkdir bin می‌توانید این پوشه را بسازید. خط بعدی هم که سند نصاب Composer را دریافت می‌کند.

حالا با دستور زیر بررسی می‌کنیم که آیا تمامی پیش‌نیازهای کار کردن صحیح Composer روی سرور وجود دارد یا خیر.

php installer --check

اگر نتیجه خط زیر بود، یعنی همه چیز آماده است:

All settings correct for using Composer

حالا شروع به نصب Composer با دستور زیر می‌کنیم:

php installer

نصب Laravel

حالا که Composer با موفقیت نصب شد در مسیر /bin نصب شد، به مسیری بروید که می‌خواهید Laravel را در آنجا نصب نمایید. این کار را با دستور cd از طریق خط فرمان انجام دهید. مثلاً ما می‌خواهیم در پوشه‌ای با نام Laravel نصب را انجام دهیم. این پوشه از قبل وجود ندارد. پس اول آن را می‌سازیم و واردش می‌شویم.

cd ..
mkdir Laravel
cd Laravel

حالا دستور اصلی برای نصب لاراول بدین شکل است:

php /bin/composer.phar create-project laravel/laravel --prefer-dist

دستور نصب لاراول

بعد از دقایقی که لاراول درون پوشهٔ Laravel از فضای خانگی هاست شما نصب شد، وارد آن شوید. پوشهٔ /public همان مسیری است که باید فایل‌های پروژهٔ شما در آنجا جای گیرد. به همین دلیل ما باید این پوشه را به پوشهٔ public_html پیوند دهیم.

ابتدا هر آنچه داخل ریشهٔ هاست که همانا public_html است را خالی کنید. دستور زیر را اجرا نمایید:

ln -s /home/username/Laravel/public /home/username/public_html

به جای username نام کاربری خودتان را وارد کنید.

نکته: دستورات لینوکس به بزرگی و کوچکی حروف حساس هستند. پس به این نکته دقت کنید.

حال اگر مرورگرتان را باز کنید و نشانی صفحهٔ اصلی سایت را باز کنید، صفحهٔ پیش فرض لاراول را خواهید دید.

صفحه پیش فرض لاراول

دقت کنید که ما در اینجا لاراول را روی ریشهٔ دامنه نصب کردیم. یعنی وقتی خودِ دامنه را می‌زنیم، صفحهٔ اصلی پروژه باز می‌گردد. شما بنابر نیاز خود، آن را در هر کجایی از فضای میزبانی خود می‌توانید نصب کنید و آن را پیکربندی کنید.


آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

« برگشت