چطور دامنه co.ir ثبت کنیم؟ پرینت

  • دامنه اینترنتی
  •  2

گروهی از دامنه‌های ملی با عنوان دامنه‌های سطح دوم وجود دارند که ثبت کردن آنها در اختیار اشخاص خاصی است. یعنی همگان قادر به ثبت این قبیل دامنه‌ها نیستند. یکی از این دست دامنه‌ها co.ir است که همانطور که می‌بینید، در سطح بعدی دامنه ir قرار گرفته، به همین دلیل به آن دامنه سطح دوم گفته می‌شود.

بسته به کاربری هر دامنهٔ سطح دوم ملی، باید مدارک خاصی تهیه کرده و به ایرنیک (nic.ir) ارائه کنید. مثلاً همین دامنهٔ co.ir را در نظر بگیرید. برای شرکت‌های تجاری اجازهٔ استفاده از این پسوند داده می‌شود. پس برای ایرنیک باید محرز گردد که شخص ثبت کنندهٔ دامنه یک شرکت حقوقی است. یعنی اشخاص حقیقی قادر به ثبت یک چنین دامنه‌هایی نیستند. از طرف دیگر دامنه‌هایی با پسوند id.ir حتماً باید توسط اشخاص حقیقی‌ای که دارای نامی متناسب با همان دامنه هستند ثبت شوند. دیگر پسوندهای سطح دوم ملی هم از همین قانون تبعیت می‌کنند.

اما برای ثبت دامنهٔ co.ir که مختص شرکت‌های حقوقی است، در ابتدا باید یک حساب در سایت nic.ir برای خود بسازید. اگر از قبل درون این سایت ثبت نام کرده باشید، احتمالاً نوع ثبت نام شما از نوع حقیقی است. که باید یک بار دیگر،‌ البته با مشخصات حقوقی ثبت نام کنید. برای این منظور حتماً باید مدارک ثبت شرکت را به nic.ir در هنگام ثبت نام ارائه کنید.

مراحل کار بدین صورت است:

  1. ابتدا وارد سایت nic.ir شده.
  2. اشاره گر را روی «مشخصه‌های شناسه» برده و روی «ساختن شناسهٔ کاربری» کلیک کنید.
  3. وارد صفحه‌ای خواهید شد که در آن، پسوندهایی که هر گروه از شناسه‌ها قادر به ثبت آنها هستند را نشان داده. شما باید روی دکمهٔ «تکمیل فرم و دریافت شناسه» در گروه «شرکت، مؤسسه یا نهاد غیردولتی» کلیک کنید. تا بتوانید دامنه co.ir ثبت کنید.
  4. در صفحهٔ بعدی مشخصات شرکت و موقعیت مکانی را پر کرده و روی «بازنگری» کلیک کنید.
  5. مراحل بعدی را هم به همین شکل طی کنید تا در آخرین مرحله به شما یک شناسهٔ کاربری برای ورود به سایت ایرنیک داده شود.

بعد از ثبت نام در سایت nic.ir در قالب یک شرکت (شخص حقوقی)، نیازی به ثبت دامنه از درون آن سایت نیست. شما باید شناسهٔ خود را برداشته و در هنگام ثبت سفارش دامنه در وبنولوگ، آن شناسه را وارد کنید. تا ما برای شما، به اسم شما دامنه co.ir را ثبت کنیم. تا بعد از آن قادر باشید تا دامنه خود را در حساب خود در سایت nic.ir ببینید.


آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

« برگشت