تنظیم NS اختصاصی برای نمایندگی هاست پرینت

  • نمایندگی هاست, ns اختصاصی
  •  2

زمانی که قصد استفاده از یک دامنه روی یک هاست را دارید، باید NS‌های دامنه را روی NSهای هاست تنظیم کنید. همین کار را هم می‌توانید برای نمایندگی هاست که خریداری کردید انجام دهید. اما در صورتی که نخواسته باشید اسمی از شرکتی که از آن نمایندگی هاست تهیه کردید در NSهای شما که مشتریان‌تان باید از آنها استفاده کنند، وجود داشته باشد، باید اقدام به ساخت NS های اختصاصی روی دامنهٔ خود کنید. این آموزش را با دقت مطالعه کنید تا ببینید که مراحل کار به چه صورتی است.

منظور از NS اختصاصی این است:

ns1.yourdomain.com
ns2.yourdomain.com

به جای yourdomain.com می‌تواند نشانی دامنه شما جای گیرد. هم برای دامنهٔ ir و هم برای دامنه‌های بین المللی می‌توان NS اختصاصی ایجاد کرد. اما بهتر آن است که NS اختصاصی روی دامنهٔ بین المللی ایجاد گردد.

برای ساخت NS اختصاصی دو گام باید انجام گیرد.

  • ساخت NS اختصاصی در کنترل پنل دامنه
  • انجام تنظیمات NS اختصاصی روی DNS سرور

ساخت NS اختصاصی در کنترل پنل دامنه

اولین مرحله این است که وارد کنترل پنل دامنهٔ خود شده و از بخش Child Name دو تا NS اختصاصی به همراه IP آن ایجاد کنید. با خرید دامنهٔ بین المللی یک کنترل پنل برای مدیریت آن هم به شما داده می‌شود. اگر این طور نبود، از ناحیه کاربری سپس رفتن به بخش «دامنه‌های من»، روی دامنهٔ خود کلیک کنید. از آنجا باید بتوانید به کنترل‌های دامنهٔ خود دسترسی داشته باشید. از منوی سمت راست روی Child Name یا NS اختصاصی کلیک کنید و یک بار مراحل افزودن ns1 را با آی‌پی مرتبط با آن انجام دهید. یک بار دیگر هم همین کار را برای ns2 انجام دهید.

آی‌پیِ NSها را قادرید از طریق ایمیلی که برای شما ارسال شده است به دست آورید. بعد از آن NSهای همان دامنه را هم روی NSهای اختصاصی‌ای که تعریف کردید قرار دهید.

اما برای دامنهٔ IR شما باید حتماً وارد حساب خود در سایت nic.ir شده. وارد صفحهٔ تنظیمات دامنه‌ای شوید که قصد ساخت NS اختصاصی برای آن را دارید. حالا از بخش «سامانهٔ نام دامنه (DNS)» روی «ویرایش ردیف‌های کارگزاری نام و میزبانی دامنه» کلیک کنید. حالا از بخش «کارگزار دامنه (NS Record)» این صفحه، نشانی NS های اختصاصی را به همراه IP آنها وارد کنید. دقت کنید به این صورت : ns1.yourdomain.ir » 1.2.3.4

به سوال امنیتی‌ای که در انتهای جدول وجود دارد پاسخ داده و روی «اعمال» کلیک کنید. برای آموزش کامل این کار به تنظیم نیم سرور اختصاصی روی دامنه IR مراجعه نمایید.

انجام تنظیمات NS اختصاصی روی DNS سرور

حالا نوبت به انجام تنظیمات روی نمایندگی هاست و رکوردهای DNS آن می‌رسد. نمایندگی WHM خود را باز کنید. ابتدا به قسمت «Basic WebHost Manager® Setup» رفته و مطمئن شوید که گزینهٔ Explicitly Set the Nameservers فعال است و NSهای اختصاصی شما به درستی وارد شدند. اگر این گونه نبود آنها را اصلاح کرده و ذخیره نمایید.

پس از آن به قسمت «Edit DNS Zone» در WHM رفته و دامنهٔ اصلی خود را پیدا کرده و انتخاب کنید و روی Edit کلیک کنید. صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود، صفحهٔ ویرایش رکوردهای DNS دامنهٔ شماست. در اینجا باید در خط اول مثلاً اگر NS اختصاصی ماست (ns1.webnolog.net)، آن را با NS اختصاصی خود تعویض نمایید. برای بقیه خطوط هم همین کار را انجام دهید.

همچنین رکورد SOA را هم پیدا کنید و Mname آن را به نیم سرور اول خود تغییر دهید.

اما مرحلهٔ مهم ساخت دو تا رکورد از نوع A با آی‌پی‌هایی است که برای همان NS سرورها مشخص شده‌اند. پس از قسمت «Add New Entries Below this Line» همین صفحه، ابتدا در جعبهٔ اول سمت چپ، نام NSهای اختصاصی خودتان را بنویسید (ns1.yourdomain.com). سپس از فهرست کشویی سومی، مقدار A را انتخاب کنید. در جعبهٔ آخر هم IP مرتبط با همان NS اختصاصی را بنویسید که در ایمیل اولیهٔ فعال‌سازی محصول وجود داشت. همین کارها را هم برای دومین NS اختصاصی انجام دهید.

نکته:‌ دقت داشته باشید که ممکن است ‌‌IPهای ns اول با دوم شما متفاوت یا یکسان باشند.

روی Save کلیک کنید تا این مرحله را هم با موفقیت پشت سر بگذارید.

تمام!

کار تنظیم NSهای اختصاصی همین جا به اتمام می‌رسد. اگر خواسته باشید ببینید که کارهایی که انجام دادید به درستی انجام شده یا خیر، بهترین کار این است که از سرویس intodns.com استفاده کنید. نشانی دامنهٔ اصلی سایت خود را وارد کرده و باید تمامی گزینه‌های آن سبز باشد. همچنین روبروی NSهای اختصاصی شما در اولین سطر، نشانی‌های IP متناظر با هر کدام هم نقش با بسته باشند.

طبق روال تولید آموزش‌های ویدیویی، ویدیوی آموزش ساخت NSهای اختصاصی هم در آینده به زودی ساخته و منتشر خواهد شد که اگر این مقاله برای شما کافی نبوده باشد، فیلم بهترین مکمل برای دیگر آموزش‌های ما خواهد بود.


آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

« برگشت