اجرای اسکریپت Python روی هاست cPanel پرینت

  • پایتون سی پنل, python
  •  7

یکی از زبان های برنامه نویسی که شما می توانید روی سرور لینوکس و هاست لینوکسی که از وبنولوگ خریداری کردید اجرا کنید، پایتون می باشد. این زبان برنامه نویسی محبوبیت خاصی دارد و شما می‌توانید روی هاست‌های لینوکس خود برنامه های Python خود را به روشی که در ادامه آ‌مده است اجرا کنید.

شما به روش‌های مختلفی قادرید برنامه‌های پایتون را روی هاست لینوکسِ سی‌پنل خود اجرا کنید. ساده‌ترین راه این است که ابتدا به وب سرور (در اینجا آپاچی یا لایت اسپید) بفهمانید که فایل‌هایی با پسوند py که روی سرور وجود دارد را مستقیم به مرورگر کاربر تحویل ندهد! بلکه ابتدا آن را به مفسر Python داده و بعد از تفسیرِ، نتیجه را به بازدید کننده ارسال کند.

برای انجام این کار به بخش Apache Handlers در سی‌پنل رفته و از بخش Create an Apache Handler اقدام به تعریف یک معرف پسوند فایل برای آپاچی (وب سرور) کنید. در جعبهٔ Handler عبارت cgi-script را وارد می کنید و در جعبهٔ Extension(s) مقدار زیر را وارد می کنید:

.cgi .pl .py

حالا روی دکمهٔ Add کلیک می‌نمایید. بعد از چند ثانیه Apache Handler ساخته شده و از الان به بعد وب سرور هر زمان فایلی با پسوند py، که پسوند برنامه‌های پایتون است را دید، آن را توسط پایتون اجرا می کند.

نکته :‌ دقت داشته باشید که در اولین خط برنامه‌های پایتونی که می‌نویسید، باید مسیر مفسر پایتون وجود داشته باشد. مثلاً خط زیر مسیر مفسر پایتون در بیشتر سرورهای لینوکس است:

#! /bin/python

حالا برای اجرا کردن سند پایتون که روی هاست‌تان موجود است، کافی است توسط مرورگر به مسیری از سایت بروید که سند مذکور در آنجا قرار گرفته است. به عنوان نمونه، ما سندی با نام hello.py در ریشهٔ هاست خود (پوشهٔ public_html) ساختیم و کدهای زیر را درون آن قرار دادیم:

#! /bin/python
print "Content-type: text/html\n\n"
print "Hello world!"

جواز دسترسی (Permission) آن را روی 755 تنظیم می کنیم (که از طریق File Manager در سی‌پنل این کار به راحتی امکان‌پذیر است). حالا با مرورگرمان به مسیر زیر می‌رویم:

http://site.ir/hello.py

به جای site.ir نام دامنهٔ سایت خود را وارد کنید.

گاهی اوقات به جهت اجرای اسناد python در خارج از پوشهٔ cgi-bin، که مسیر اختصاصی اسناد CGI است، لازم است عبارت زیر را در فایل htaccess. قرار دهیم:

Options +ExecCGI
AddHandler cgi-script .py

بدین صورت است که به راحتی می‌توانید هر نوع سند و برنامهٔ پایتون را روی هاست سی‌پنل خود به اجرا درآورید.

 

البته قابل ذکر است که در هاست‌های سی پنل که از وبنولوگ تهیه می‌کنید، بخشی با عنوان Setup Python App در گروه ابزارهای SOFTWARE وجود دارد. که از این طریق به شیوهٔ بهتر و راحت‌تر قادرید برنامه های پایتون خود را به صورت یک اپلیکیشن روی هاست به اجرا درآورید. که کنترل بهتری روی نسخهٔ پایتون و مکان قرارگیری اپلیکیشن خواهید داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به نحوه استفاده از Setup Python App کافی است به بخش های دیگر از مرکز آموزش وبنولوگ مراجعه کنید.


آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

« برگشت