چرا حجم موجود در فضای میزبانی از میزان واقعی آن کمتر است؟ پرینت

  • آپلود فایل
  •  1

زمانی که یک هاست خریداری می کنید، ممکن است با دیدن حجم موجود آن برای ذخیره سازی اطلاعات، تعجب کنید که چرا این مقدار دقیقاً معادل همان حجمی که خریداری کردید نیست؟ با توجه به وجود یک چنین ابهامی در ذهن بیشتر شما عزیزان، این آموزش تقدیم شما می گردد.

اگر یک هاست سی پنل با حجم 2 گیگابایت خریداری کنید، زمانی که وارد حساب سی پنل خود می شوید، در قسمت Disk Usage به جای دیدن رقم 2 GB ممکن است عدد 1.95 GB زده شده باشد! در صورتی که با رفتن به قسمت ناحیه کاربری، خواهید دید که سرویس شما دارای حجم 2 گیگابایت است.

دلیل اصلی این اختلاف در استفاده از مبنای 10 برای فروش و استفاده از مبنای 2 برای ذخیره اطلاعات روی هارد دیسک است. یعنی اگر در ذهن من و شما هر یک مگابایت معادل 1000 کیلوبایت باشد (همان مبنای 10 اعداد)، در اصل برای ذخیره سازی اطلاعات هر یک مگابایت معادل 1024 کیلوبایت (مبنای 2 اعداد) است. برای دیگر واحدهای ذخیره سازی اطلاعات از قبیل گیگابایت و بالاتر هم همین داستان صدق می کند.

به عبارتی ساده تر، در ویندوز هر 1024 بایت یک کیلوبایت است و طبیعتاً باید دیگر سیستم عامل ها هم از همین روش استفاده کنند. در صورتی که در زمان فروش، هر 1000 بایت را یک کیلوبایت در نظر می گیرند. البته در نسخه های جدید لینوکس هر 1000 بایت یک کیلوبایت می باشد. که در این صورت دیگر چنین مشکلی وجود نخواهد داشت.

اگر دیده باشید، حتی در مورد هارد دیسک های رایانه شخصی هم این داستان وجود دارد. شما یک هارد 1 TB خریداری می کنید. در صورتی که وقتی آن را به رایانه خود متصل میکنید، عددی کمتر به شما نشان داده خواهد شد.

در ضمن تفاوت بین سیستم فایل لینوکس با دیگر سیستم عامل ها هم دلیل دیگری است. لینوکس از سیستم فایل های EXT 3 و EXT 4 و XFS پشتیبانی می کند. در صورتی که ویندوز معمولاً دارای سیستم فایل NTFS یا FAT می باشد. سیستم فایل یا File System در اصل قانونی برای ذخیره اطلاعات روی حافظه رایانه یا همان Hard Disk است. همین اختلاف بین سیستم فایل ها هم دلیلی دیگری است.

اما نباید نگران این موضوع باشید! چرا که حتی با پر شدن کامل میزان فضای هاست شما، به همان اندازه کسری اجازۀ بارگذاری اطلاعات روی هاست داده می شود. هر چند که رسیدن به آن نقطه از میزان مصرف فضای میزبانی، ممکن است باعث بروز مشکلات جدی برای سایت شما گردد. به همین دلیل بهتر است قبل از اینکه حجم هاست شما به 90 درصد از کل حجم برسد، به فکر ارتقاء فضای میزبانی خود باشید.

این توضیحی که راجع به کمبود میزان حجم هاست در مقایسه به حجم خریداری شده، خدمت شما داده شد، باید در کنار اصول مدیریت میزان حجم فضای میزبانی در نظر گرفته شود. چرا که شما باید بدانید فضای پر شده چطور محاسبه می شود. به همین دلیل حتماً آموزش دلایل پر شدن فضای هاست را هم مطالعه بفرمایید.


آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

« برگشت