چرخه حیات دامنه های بین المللی پرینت

  • آدرس سایت, دامنه اینترنتی
  •  6

هر دامنۀ اینترنتی برای خود دارای یک چرخۀ حیات است. همانطور که موسسۀ ICANN مجریِ سیاست گذاری دامنه های اینترنتی تعیین کرده است، همۀ استفاده کنندگان دامنه ها باید از چرخۀ حیات دامنه ها مطلع باشند. در این جا شما با چرخۀ حیات دامنه های بین المللی از جمله دامنه هایی با پسوند com, net, org و ... آشنا خواهید شد. دقت داشته باشید که این چرخه برای دامنه های ملی مثل ir متفاوت است.

چرخه حیات دامنه های بین المللی

همانطور که در عکس بالا شاهد هستید، این چرخه شامل 5 مرحله به ترتیب زیر می باشد:

  1. دوره آزاد (Available) : در این دوره دامنه برای ثبت توسط همگان آزاد است.
  2. دوره فعال (Active) : پس از ثبت شدن دامنه به مدت 1 تا 10 سال دامنه فعال و قابلیت استفاده دارد.
  3. دوره منقضی (Expired) : اگر پس از گذشت مدت زمان فعال بودن دامنه، عملیات تمدید انجام نگیرد، دامنه وارد این دوره خواهد شد. مدت زمان این دوره 45 روز است. در این دوره فرد می تواند مبادرت به تمدید دامنۀ خود بدون پرداخت اضافه نماید. اما امکان استفاده از دامنه وجود نخواهد داشت. همچنین امکان انتقال 
  4. دوره بازخرید (Redemption Grace) : در این دورۀ 30 روزه امکان تمدید دامنه فقط برای صاحب اصلی دامنه وجود دارد. البته به همراه یک جریمۀ 120 دلاری که تمدید دامنه را در این دوره برای صاحب آن به شدت با قیمت بیشتری تمام خواهد کرد. اگر قصد نگهداری دامنۀ بین المللی برای خود را دارید، باید قبل از رسیدن به این دوره حتماً هزینۀ تمدید آن را پرداخت کنید.
  5. دوره حذف (Pending Deletion) : در این دوره مدت زمان 5 روز طول خواهد کشید که دامن به طور کلی از مالکیت صاحب قبلی آن خارج شده و برای ثبت توسط همگان آزاد شود.

نکته 1 : زمانی که هر 5 دورۀ زمانی حیات یک دامنه به اتمام می رسد، معمولاً دامنه توسط دلال های دامنه ثبت می شود که کار را برای ثبت مجدد دامنه توسط صاحب قبلیِ آن سخت تر می کند. به این دلیل که دلال ها دامنه های از قبل ثبت شده را با قیمت به مراتب بیشتری به فروش می رسانند. پس اگر شما قصد نگهداری از دامنۀ خود را دارید، قبل از اینکه چرخۀ حیات دامنه تان به مرحلۀ 4 برسد، باید آن را تمدید نمایید.

نکته 2 : در ضمن امکان انتقال دامنه در حالی که چند روز مانده به انقضای آن وجود ندارد. پس اگر قصد انتقال دامنه تان به یک شرکت یا ثبت کنندۀ دیگری را دارید، حتماً باید یک ماه قبل از انقضای دامنه عمل کنید.


آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

« برگشت