امنیت رایانه شخصی پرینت

  • امنیت وبسایت, امنیت پسورد
  •  3

زمانی که ما از امنیت سایت و سرور صحبت می کنیم، در اولین قدم باید از امن بودن رایانه ای که با آن به سایت یا سرور خود متصل می شویم مطمئن شویم. رایانۀ شما مثل هر رایانۀ دیگری می تواند مورد حمله قرار گیرد و به احتمال زیادتر به بدافزار آلوده گردد. پس نقطۀ اصلی حفاظت از سایت امنیت رایانۀ شخصی شماست، که در این آموزش قصد اشاره به امنیت رایانۀ شخصیِ شما را داریم.

امنیت رایانه شخصی

وقتی صحبت از دستگاه شما می کنیم، منظور ما لپ تاپ، رایانۀ رومیزی و با گوشیِ هوشمند شماست که با استفاده از آن اقدام به ساخت و مدیریت سایت خود می کنید. در این صورت باید به موارد زیر دقت لازم را داشته باشید:

  • روی رایانه یا گوشیِ خود یک رمز قدرتمند قرار دهید. دسترسی های فیزیکی به دستگاه شما می تواند در نهایت به از دست دادن اطلاعات سایت شما منجر گردد.
  • سیستم عامل و همچنین نرم افزارهای روی آن را به روز نگه دارید. به غیر از مواقعی که از سیسنم عامل و نرم افزارهای قفل شکسته استفاده می کنید، در حالت های دیگر باید همیشه از آخرین نسخۀ نرم افزارها استفاده نمایید. هر نرم افزاری که تولید می شود، عیب ها و نقص های امنیتیِ آن برطرف می گردند. علاوه بر اینکه به امکانات آن اضافه می شود. این به روز بودن راجع به نرم افزارهای امنیتی مثل ضد ویروس ها اهمیت بیشتری پیدا می کند.
  • یک برنامه امنیتی ضد ویروس برای یافتن پرونده ها و کدهای مخرب، همچنین یک دیوار آتش قوی برای رصد داده های ورودی و خروجی به رایانه از طریق شبکۀ اینترنت روی رایانۀ خود نصب کنید. برخی از نرم افزارها این دو جزء را با هم دارند. مثلاً ESET Smart Security هم دیوار آتش دارد و هم ضد ویروس و جاسوس افزار. داشتن یک نرم افزار امنیتی و مدام به روز کردن آن نقش به سزایی در بالا بردن امنیت رایانۀ شخصیِ شما دارد.
  • مواظب برنامه های جاسوس افزار باشید! در خیلی از مواقع که شما یک نرم افزار رایگان روی رایانۀ خود نصب می کنید، ممکن است درون آن کدهای جاسوسی داشته باشید. یا در بهترین حالت تبلیغات زیادی را به شما نمایش دهد. پس در نصب کردن و حتی جابه‌جا کردن پرونده های مختلف روی رایانۀ خود نهایت دقت را داشته باشید. البته در اینجا هم نرم افزارهای ضد ویروس و ضد جاسوس افزار هم می توانند نقش مفیدی داشته باشند.
  • دیوار آتش (فایروال) خود را پیکربندی کنید. منظور از پیکربندی یعنی تنظیمات آن را به خوبی انجام دهید و تا حد امکان راه های ورودی به سیستم تان را از طریق شبکه ببندید. این کار باعث خواهد شد که هر چه بیشتر داده های شما امن بماند. راجع به دیوار آتش آموزش های زیادی می توان تولید کرد. اما از مجموعه های آموزشی ویدیویی که به رایگان هم در دسترس شماست، ویدیوهای جمال در سایت ComputerUser.ir است.
  • از مرورگر امن استفاده نمایید. مرورگر شما به عنوان تنها ابزاری که بیشتر اوقات خود را روی آن صرف می کنید، حتماً باید امن باشد و حتی با نصب کردن افزونه های امنیتی دیگر، سعی در بالا بردن امنیت آن کنید. از به روز کردن مرورگر اینترنتی (Chrome یا Firefox) غافل نشوید. همچنین هیچ وقت رمزهای عبور خود را درون مرورگر ذخیره نکنید! در خیلی از اوقات مرورگر شما از شما سوال می پرسد که آیا می خواهید رمز عبور شما را برای دفعات بعدی هم ذخیر کند؟ همیشه No را انتخاب کنید و اجازۀ ذخیره شدن رمزهای عبور خود را به مرورگر ندهید. به جای آن از نرم افزار KeePass استفاده نمایید.

هر کدام از موارد ذکر شده در بالا خود می توانند شامل جزئیاتی باشند که با رعایت آنها رایانۀ شما امن تر از همیشه خواهد شد.


آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

« برگشت