زیر دامنه چیست؟ پرینت

  • ساب دامین, ساب دامنه
  •  31

از اصطلاحات مربوط به دامنه یا همان نشانی اینترنتی سایت، زیر دامنه است که از عبارت SubDomain گرفته شده است. به این اصطلاح ساب دامین یا ساب دامنه هم می گویند که ما در جای جای وبنولوگ ترجیح می دهیم از معادل فارسی آن یعنی زیر دامنه استفاده کنیم.

زیر دامنه چیست

زمانی که دامنه ای را ثبت می کنید و آن را به یک هاست یا حتی سرور متصل می کنید، می توانید به تعداد مورد نیاز زیر دامنه بسازید. مثلاً دامنۀ webnolog.net را در نظر بگیرید که dl.webnolog.net می تواند یک زیر دامنه از دامنۀ اصلی باشد که برای نگهداری فایل های دانلودی ساخته شده باشد. البته قانونی برای نام گذاری زیر دامنه ها وجود ندارد که شما چطور این کار را انجام دهید. اما اگر از اصطلاحات معنی دار برای ساخت زیر دامنه استفاده کنید با شناخت آنها بهتر می توانید مدیریت شان کنید.

در ساخت زیر دامنه معمولاً شما محدودیتی ندارید و بیشتر شرکت های ارائه دهندۀ فضای میزبانی هم با ساخت زیر دامنه مشکلی ندارند. اما برخی شرکت ها ممکن است روی این گزینه محدودیت گذاشته باشند. چیزی که مهم است این است که در بیشتر مواقع شاید شما نیاز به بیش از 5 یا 6 زیر دامنه برای هر دامنه نداشته باشید. دقت داشته باشید که ساخت زیر دامنه های متعدد باعث می شود در زمان های خاص، مثل جابه جا کردن سایت با مشکلات و سردرگمی هایی مواجه شوید. پس ساخت زیر دامنه های فراوان لزوماً برای سایت امتیاز نیست.

برای ساخت و مدیریت زیر دامنه ها شما باید به پنل مدیریت فضای میزبانی خود بروید. مثلاً اگر هاست Cpanel خریداری کرده باشید، باید وارد Cpanel شده و از قسمت SubDomain اقدام به مدیریت دامنه های خود کنید. آموزش های کامل در قسمت های دیگر سایت داده شده است. پنل های میزبانی سایت دیگر مثل Direct Admin هم بخشی برای مدیریت زیر دامنه ها دارد که شما باید آنجا مراجعه کنید. کلیات کار کردن با زیر دامنه در بیشتر پنل های میزبانی سایت شبیه به همدیگر است.

پس از ساخت یک زیر دامنه، روی ریشۀ هاست شما یک پوشه هم ساخته می شود. حالا با وارد شدن به داخل آن پوشه از طریق File Manager قادرید صفحات مرتبط با آن زیر دامنه را روی فضای میزبانی بالا بیاورید.

این بود توضیحاتی کلی راجع به زیر دامنه و کنترل آن روی فضای میزبانی که برای توضیحات بیشتر شما را به دیگر صفحات بخش مرکز آموزش ارجاع می دهیم.


آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

« برگشت