تغییر نام کاربری، رمز عبور و ایمیل وردپرس از طریق پایگاه داده پرینت

  •  0

یکی از مشکلاتی که خیلی از کاربران وردپرس با آن دست به گریبان می‌شوند، از دست دادن کنترل سایت به جهت از دست دادن رمز عبور و یا نام کاربری ورود به پیشخوان وردپرس است. اگر شما هم به این مشکل مواجه شدید، حالا یا نام کاربری و رمز عبور وردپرس‌تان را فراموش کردید و یا سایت شما هک شده است، با این آموزش همراه ما باشید.

ابزار بازیابی رمز عبور فراموش شده

اول از همه باید بدانید که بازیابی رمز عبور وردپرس از طریق سطوح مختلفی انجام شدنی است. اولین سطح استفاده از گزینهٔ فراموشی رمز عبور در همان صفحهٔ ورود به پیشخوان وردپرس است. اگر دقت کرده باشید، در پایین جعبهٔ ورود به وردپرس، گزینه‌ای با عنوان «رمز عبورتان را گم کرده‌اید؟» را خواهید دید که با کلیک روی آن جعبهٔ دیگری باز خواهد شد که از شما نام کاربری (username) و یا ایمیل‌تان را درخواست می‌کند. شما باید به صندوق ایمیل خود دسترسی داشته باشید تا با کلیک روی پیوندی که در آنجا ارسال می‌شود، بتوانید یک رمز عبور جدید را برای خودتان تنظیم کنید.

ورود به پایگاه دادهٔ وردپرس

اما در بیشتر مواقع، کاربران وردپرس اعلام می‌کنند که حتی ایمیل بازیابی رمز عبور هم برای آنها ارسال نمی‌شود. که در این صورت ممکن است یا ایمیل‌تان را از همان ابتدا اشتباه وارد کردید! یا هکر ایمیل حساب شما را هم تغییر داده است. به هر حال در این شرایط باید از سطح حرفه‌ای تر برای بازیابی نام کاربری و یا رمز عبور و یا حتی تغییر ایمیل کاربری خود استفاده کنید. این سطح تغییر رکوردهای مورد نظر به صورت دستی و مستقیم از طریق ورود به دیتابیس یا همان پایگاه داده وردپرس است.

ابزاری که برای دستکاری در پایگاه دادهٔ وردپرس باید از آن استفاده کرد، نرم افزار phpMyAdmin است. اگر وارد کنترل پنل هاست خود (سی پنل یا دایرکت ادمین) شوید، قطعاً این نرم افزار را خواهید یافت. وارد آن شوید و از نوار سمت چپ، روی عنوان پایگاه دادهٔ وردپرس خود کلیک کنید. در زمان نصب وردپرس، احتمالاً این خود شما بودید که نامی را برای پایگاه دادهٔ خود انتخاب کردید. مگر اینکه از روش‌های نصب خودکار وردپرس مثل نصاب خودکار وردپرس که در کنترل پنل‌ها وجود دارد استفاده کرده باشید.

پایگاه‌های داده از یک ساختار استاندارد تبعیت می‌کنند. که از حوصلهٔ این مبحث خارج است. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به پایگاه‌های داده باید بسیار مطالعه نمایید. اما به طور کلی یک پایگاه دادهٔ از جدول‌های مختلفی تشکیل شده است که هر جدول از ستون‌ها و ردیف (رکورد)های زیادی می‌تواند تشکیل شده باشد.

جدولی که ما باید وارد آن شویم و به دنبال یک رکورد مرتبط با حساب کاربری خود بگردید، wp_users نام دارد (پیوند wp جدول ممکن است برای شما متفاوت باشد). پس روی عنوان این جدول از فهرست جداول کلیک کنید. درون این جدول اطلاعات مربوط به تمامی کاربران روی وردپرس را می‌توانید ببینید. اگر تا الان هیچ کاربری را به سایت اضافه نکرده باشید، فقط یک رکورد که آن هم مربوط به خود شماست، درون این جدول پدیدار خواهد شد.

در ستون user_login نام کاربری را می‌توان یافت. در ستون user_pass رمز عبور البته به صورت هش شده نمایش داده می‌شود. در ستون user_email هم ایمیل را می‌توانید ببینید. از همین قسمت با دو بار کلیک روی هر کدام از این مقادیر، جعبهٔ ویرایشی باز می‌شود و می‌توانید مقدار آن را تغییر دهید. البته به غیر از رمز عبور که حتماً باید روی دستور Edit در ستون Options کلیک کنید و وارد صفحهٔ ویرایش جزئی‌تر رکورد شوید.

در صفحهٔ جدید user_pass را پیدا کنید. از ستون Functions مقدار MD5 را انتخاب کنید و رمز عبور جدید را درون جعبهٔ ستون Value وارد کنید. سپس روی Go کلیک کنید. رمز عبور هم به این شکل برای شما تغییر می‌کند.

برای آموزش تصویری، ویدیوی آموزش تغییر رمز عبور وردپرس از طریق دیتابیس را هم می‌توانید مشاهده کنید.


آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

« برگشت