استفاده از افزونه LiteSpeed Cache برای بالا بردن سرعت سایت وردپرس پرینت

  • بهینه سازی سایت
  •  1

حتماً دوستان می‌دانند که یکی از مؤثرترین کارهایی که می‌توان برای بالا بردن سرعت سایت انجام داد، فعال کردن کش یا همان Caching روی سایت است. فعال کردن کش در سطوح مختلفی می‌تواند صورت بپذیرد، که با کسب دانش لازم می‌بایستی این کار حتماً انجام شود. مخصوصاً اگر سایت از بازدید بالایی برخوردار باشد.

همانطور که می‌دانیم سایت‌های پویا مثل سایت‌هایی که با زبان برنامه نویسی PHP نوشته می‌شوند، برای تحویل هر صفحه محتوا ممکن است از یک تا چندین فایل PHP را پردازش کنند که بسته به نوع پردازش‌ها مدت زمانی صرف می‌شود. حالا برای دفعات بعدی که همان صفحه محتوا قرار است تولید شود، اگر به جای پردازش مجدد همان فایل‌ها، نتیجه‌ای که از قبل تولید شده به بازدید کننده تحویل داده شود، می‌دانید چقدر می‌تواند به سرعت سایت کمک کند؟ این همان کار کش یا Caching است که اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، این کار را افزونه‌های مختلف که برای وردپرس نوشته شده‌اند، به راحتی می‌توانند انجام می‌دهند.

اما قبل از اینکه از بین این همه افزونهٔ کش که برای وردپرس وجود دارد خواسته باشید انتخابی را انجام دهید، باید نکته‌ای را راجع به نوع نرم افزار وب سرور روی سرور بدانید. وب‌سرورهای معمولی مثل Apache معمولاً قابلیت پیشرفته‌ای برای کش سایت‌ها ندارند. مگر اینکه به صورت یک نرم افزار جداگانه روی آنها فعال شود. اما وب‌سرورهای پیشرفته‌ای مثل LiteSpeed این قابلیت را به صورت درونی دارند که در صورتی که وب سرور فضای میزبانی شما لایت اسپید است، حتماً باید از افزونهٔ مکمل همین وب سرور استفاده کنید و نیازی به نصب افزونهٔ دیگری نیست.

پس اول باید بدانید که وب سرور هاست شما چیست. برای این کار بهتر است از افزونه‌ای مثل Version Info روی وردپرس خود استفاده کنید که آن را نصب و فعال می‌کنید. حالا در پایین صفحات پیشخوان نوع وبسرور و حتی نسخهٔ نرم افزارهای مختلف روی سرور را هم به شما نمایش می‌دهد.

اگر وب سرور سایت شما لایت اسپید است، حتماً از افزونهٔ LiteSpeed Cache استفاده نمایید. البته در برخی از اوقات ممکن است این افزونه از قبل توسط مدیر سرور روی وردپرس شما به صورت خودکار نصب و فعال شده باشد که با رفتن به پیشخوان و مشاهدهٔ گروه صفحات LiteSpeed Cache در آنجا می‌توان از این موضوع مطمئن شد و فقط تنظیمات آن را انجام داد. البته در بیشتر مواقع این تنظیمات بهینه است و نیازی به تغییر آن نیست.

افزونه litespeed cache وردپرس

در این حالت دیگر شما نیازی به نصب افزونهٔ کش دیگری مثل W3 Total Cache یا WP Super Cache ندارید! پس اگر از قبل نصب کردید در اولین فرصت آنها را حذف نمایید. چرا که قطعاً فشار مضاعفی روی سایت شما وارد می‌کنند.

برای اینکه مطمئن شوید که کش کردن روی افزونه فعال است، به صفحهٔ «کش» از گروه صفحات افزونه رفته و از سربرگ اول گزینهٔ اول یعنی Enable Cache را فعال کنید. البته به طور جداگانه برای هر بخش به صورت جداگانه فعالسازی کش امکان پذیر است. در ضمن این افزونه امکانات دیگری مثل بهینه سازی برگه و بهینه سازی تصاویر و همچنین بهینه سازی پایگاه داده هم دارد که همین امکانات جامع آن را تبدیل به یک افزونهٔ کامل بالا بردن سرعت سایت کرده است.

پس به عنوان یک توصیهٔ جدی حتماً از افزونهٔ LiteSpeed Cache برای فعال کردن کش روی هاست‌های لایت اسپید استفاده کنید و از افزونه‌های متفرقهٔ دیگر استفاده نفرمایید، که سرعت سایت شما را کاهش می‌دهند و حجم فضای میزبانی‌تان را پر می‌کنند.

اگر خواستید قابلیت‌های این افزونه روی وب سرور لایت اسپید را با دیگر وب‌سرورها مقایسه کنید، اینجا را مطالعه نمایید.


آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

« برگشت