نصب CURL روی ویندوز ، برای استفاده از دستور curl در CMD ویندوز پرینت

  • سرور ویندوزی
  •  12

CURL یک نرم افزار است که از طریق خط فرمان قابل استفاده است و توسط آن می‌توان درخواست‌های مختلفی را به عنوان Client به سرورهای مختلف ارسال کرد. مثلاً اگر درخواست دریافت محتویات یک صفحه وب از طریق خط فرمان را داشته باشیم، می‌توانیم از دستور curl در محیط CMD ویندوز و یا Shell لینوکس استفاده کنیم.

با وجود امکان نصب راحت curl روی رایانه‌های لینوکسی تنها با یک خط دستور، در رایانهٔ ویندوز این کار کمی سخت‌تر است. که در ادامهٔ این آموزش مراحل کار توضیح داده شده است. البته اگر نسخهٔ ویندوز شما 1803 از ویندوز ۱۰ به بعد است، CURL به صورت پیش فرض نصب است و با اجرای دستور curl -V می‌توانید مطمئن شوید که curl روی ویندوز شما نصب است. چون خروجی این دستور، نسخهٔ curl نصب شده روی رایانهٔ شماست. اگر خطا برگشت، یعنی این نرم افزار نصب نیست.

 

  • ابتدا یک پوشه با نام curl در پارتیشن C: ایجاد کنید.
  • به نشانی http://curl.haxx.se/download.html رفته و یکی از بسته‌های Curl را که به صورت فشرده شده zip است را دانلود کنید. اگر ویندوز شما ۶۴ بیتی است، احتمالاً باید به قسمت Windows 64 bit رفته و روی پیوند اول binary کلیک کنید تا دریافت شروع شود. اگر ویندوز شما ۳۲ بیتی است باید به سراغ قسمت Windows 32 bit بروید. در صفحهٔ دیگری که برای شما باز می‌شود، می‌بایستی روی پیوند متناظر برای دانلود سند zip کلیک کنید.
  • حالا محتویات سند فشردهٔ zip را در مسیر C:\curl از حالت فشرده خارج کنید. شما با چندین سند و چندین پوشه درون این مسیر مواجه خواهید شد.
  • حالا باید یک متغیر محیطی (Environment Variable) روی ویندوز تعریف کنیم که هر زمان خط فرمان ویندوز را باز کردیم و دستور curl را اجرا کردیم، ویندوز متوجه محل نصب این برنامه بشود.
    برای این کار ابتدا روی Start کلیک کنید و This PC را پیدا کرده و روی آن راست کلیک کنید.
    سپس More > Properties را انتخاب کنید.
    پنجره‌ای باز خواهد شد که باید از نوار کناری آن روی Advanced System Settings کلیک کنید.
    در پنجرهٔ‌ دیگری که باز خواهد شد، به سربرگ Advanced رفته و روی دکمهٔ Environment Variables کلیک کنید.
    از قسمت System Variables متغیر Path را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید تا انتخاب شود و سپس روی دستور Edit کلیک کنید.
    در انتهای خط Variable Value ابتدا یک ; بزنید و سپس C:\curl\bin را که همان مسیر فایل نصبی Curl است را وارد کنید. حتماً دقت کنید که این مسیر را با ; از دیگر مقادیر جدا کنید!
    حالا روی OK و دوباره روی OK و در آخر روی OK کلیک کنید.

در حال حاضر باید CURL با موفقیت روی ویندوز شخصی یا سرور ویندوزتان نصب شده باشد. اگر CMD از قبل باز است، آن را یک بار بسته و مجدد اجرا نمایید. با اجرای دستور curl -V می‌توانید از صحت عملیات نصب مطمئن شوید.

نکتهٔ مهم: در مواقعی ممکن است در مرحلهٔ انتخاب متغیر Path در پنجرهٔ Environment Variables و سپس کلیک روی دکمهٔ Edit پنجره‌ای با عنوان Edit Environment Variable باز شود که هر مقدار آن درون یک خط نوشته شده باشد. در این صورت باید روی دکمهٔ NEW کلیک کنید و مقدار جدید را وارد کنید و سپس OK نمایید. این بسته به نسخهٔ ویندوز که قدیمی باشد یا جدید متفاوت است. در نسخه‌های جدید ویندوز به این صورت است.


آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

« برگشت