ارتقاء اوبونتو Ubuntu LTS از طریق خط فرمان پرینت

  • سرور مجازی لینوکس, کانفیگ سرور مجازی
  •  0

به روز رسانی سیستم عامل سرور یا هر رایانه‌ای، امری اجتناب ناپذیر است. همیشه باید زمان لازم را برای این کار در نظر گرفت. اگر سیستم عامل سرور شما هم Ubuntu است، در این آموزش طریقهٔ Upgrade یا ارتقاء آن را یاد خواهید گرفت. حالا فرقی نخواهد کرد که ارتقاء به نسخهٔ Ubuntu 20.40 باشد یا هر نسخه‌ای که همینک موجود است. روال کار یکی است.

چند تا نکته را قبل از شروع ارتقاء باید در نظر بگیرید. اول اینکه دسترسی شما حتماً باید از نوع root یا دسترسی کاربری باشد که قابلیت sudo روی آن حساب فعال است.

نکتهٔ بعدی اینکه حتماً باید قبل از شروع ارتقاء، تمامی بسته‌های نرم افزاری روی سرور را به روز رسانی کنید. برای این کار دستورات زیر را اجرا نمایید و صبر کنید تا به‌روزرسانی تمام شود.

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get dist-upgrade

پس از آن هم یک بار سرور را با دستور reboot راه اندازی مجدد کنید که مشکلی پیش نیاید.

برای اطمینان از اینکه آخرین نسخهٔ Ubuntu توسط سرور شما کشف شده، دستور زیر را اجرا می‌کنیم:

sudo do-release-upgrade -c

توجه داشته باشید که این بررسی با ضابطهٔ تنظیم شده در سند /etc/update-manager/release-upgrades که مقدار Prompt آن برابر با lts است انجام شده است. می‌توانید این سند را هم با دانش کافی ویرایش کنید.

حالا برای شروع ارتقاء دستور زیر را اجرا می‌کنیم:

sudo do-release-upgrade

از مشخصهٔ --mode=server هم می‌توانید در دستور بالا استفاده کنید که حالت ارتقاء را سرور انتخاب کنید. یعنی فرض بر این گذاشته شود که رایانهٔ شما سرور است و رابط گرافیکی ندارد. در غیر این صورت از desktop هم می‌توانید استفاده نمایید. اگر هم با مشخصهٔ -d استفاده کنید، به آخرین نسخهٔ توسعهٔ غیرپایدار ارتقاء انجام می‌گیرد.

در ادامه مراحل بررسی‌هایی را انجام می‌دهد و سپس از شما می‌خواهد که با نوشتن حرف y عملیات را تایید کنید. حالا باید صبر کنید تا تمامی بسته‌های نرم افزاری سرور اوبونتوی شما ارتقاء یابد. بهتر است که مراحل گفته شده در بالا را درون یک screen اجرا کنید که وسط عملیات با مشکلی مواجه نشوید.


آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

« برگشت