تغییر IP اصلی سرور لینوکس به همراه کنترل پنل WHM پرینت

  • کانفیگ سرور مجازی
  •  0

گاهی از اوقات ممکن است به دلیل تغییرات در زیرساخت ارائه دهنده سرور، یا جابجا کردن سرور خود به یک مرکز دادهٔ دیگر، نیاز داشته باشید تا IP اصلی سرور لینوکس خود را تغییر دهید. این کار در صورتی که از یک کنترل پنلی مثل سی پنل روی سرور خود استفاده بکنید، کمی پیچیده‌تر می‌شود. چون IP های موجود در جای جای کنترل پنل را هم باید تغییر دهید. در این آموزش به صورت گام به گام و به زبان ساده نحوهٔ انجام این کار خدمت شما عرض خواهد شد.

تغییر IP اصلی سرور نیاز به دانش خط فرمان لینوکس دارد. همچنین دانش شبکهٔ لینوکس هم به کمک شما خواهد آمد. پس به علت اینکه ممکن است با یک اشتباه کوچک، کل دسترسی شما به سرور قطع شود، حتماً یک راه جایگزین برای برقراری مجدد این دسترسی در نظر داشته باشید.

پس اول وارد کنترل پنل هاستینگ یعنی WHM می‌شویم و به قسمت Home » Server Configuration » Basic WebHost Manager® Setup می‌رویم و از طریق گزینهٔ The IPv4 address آی پی اصلی سرور را تغییر می‌دهیم. با این کار سند /etc/wwwacct.conf ویرایش می‌شود.

حالا با SSH و دسترسی ریشه وارد سرور می‌شویم. باید سند پیکربندی کارت شبکه را با یک ویرایشگر مثل nano یا vi باز کنیم و مقادیر IPADDR برای آی پی جدید و GATEWAY را برای درگاه جدید تنظیم کنیم. به جای <interface_name> باید نام شناسایی کارت شبکه را وارد کنید. مثلا eth0 یا ens198. بهترین کار این است که از مسیر مورد نظر یک فهرست بگیرید و نام کامل سند پیکربندی را کشف کنید.

/etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-<interface_name>

این مرحله خیلی حساس است. اگر اطلاعات اشتباهی را وارد کرده باشید، کل دسترسی سرور شما به شبکه قطع خواهد شد و در این صورت هیچ بازدید کننده‌ای نمی‌تواند به محتویات سایت‌های روی سرور دسترسی داشته باشد. حتی خود شما هم دیگر نمی‌توانید وارد سرور شوید و باید از طریق VNC اقدام کنید.

حالا سند زیر را باز می‌کنیم و آی پی جدید و اصلی سرور را در آن اصلاح می‌کنیم.

/var/cpanel/mainip

حالا اسکریپت زیر را اجرا می‌کنیم.

/scripts/mainipcheck

اگر از قبل آی پی جدید را از طریق رابط WHM به سرور اضافه کرده باشید، باید آن را حذف کنید. اگر این کار را نکردید، الان وقت آن است که سند /etc/ips را ویرایش نمایید.

همچنین باید سند /etc/hosts را ویرایش کنید و اگر اثری از آی پی اصلی قدیمی سرور هست، آن را با IP جدید جایگزین کنید. همچنین به جای این کار با اجرای اسکریپت زیر می‌توان این کار را هم انجام داد.

/scripts/fixetchosts

حالا وقت آن است که شبکه را راه‌اندازی مجدد کنیم و اسکریپت build_cpnat را اجرا کنید که اگر NAT نیاز است روی سرور فعال شود، این کار صورت پذیرد.

service network restart && /scripts/build_cpnat > /dev/null 2>&1

حال باید دسترسی شما به سرور قطع شود و باید بتوانید با IP جدید به سرور خود متصل شوید.

اگر آی‌پی‌های دیگری هم روی سرور داشتید، باید سرویس ipaliases را یک بار راه‌اندازی مجدد کنید.

service ipaliases restart

سپس با دستور زیر کارت شبکه و وضعیت آن را بررسی کنید و ببینید که آیا همه چیز درست است یا خیر. اگر این دستور کار نکرد از دستور  ip a استفاده کنید.

ifconfig

حالا وقت آن است که آی‌پی لایسنس کنترل پنل خود (سی پنل یا دایرکت ادمین یا پلسک و ...) را به IP جدید تغییر دهید تا کنترل پنل سرورتان هم بدون مشکل اقدام به خدمات دهی کند.

در مراحل آخر فراموش نکنید که آی پی تک تک حساب‌های میزبانی سایت روی سرور را هم تغییر دهید. مثلا در کنترل پنل سی پنل باید به مسیر Mylti Account Functions >> Change Multiple Sites IP Addresses از WHM رفته و مبادرت به انجام یک چنین کاری بکنید. با این کار IP سایت‌ها درون فایل‌های پیکربندی وب سرور و DNS سرور به روز رسانی خواهد شد.

این آموزش در رابطه با تغییر IP اصلی سرور WHM بود که البته برای دیگر کنترل پنل‌ها هم تقریباً به همین شکل است. فقط باید دانست که در هر کنترل پنل، آی‌پی‌ها در کجا ذخیره می‌شوند.


آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

« برگشت