آموزش نصب WHMCS پرینت

  • whmcs
  •  0

WHMCS یک سامانه فروشگاه ساز است که به صورت اختصاصی برای ساخت فروشگاه‌هایی با محصولات مرتبط با خدمات میزبانی سایت و طراحی وب استفاده می‌شود. به عبارتی دیگر مشتریان شما را مدیریت کرده و تحویل محصول و مسدودسازی آن را به شکلی خودکار انجام می‌دهد. دریافت مبالغ و ایجاد صورت حساب‌ها را هم بر عهده می‌گیرد. به همین دلیل خیلی‌ها WHMCS را به عنوان یک سامانهٔ حسابداری هم معرفی می‌کنند.

در صورتی که لایسنس WHMCS تهیه کرده باشید، ولی همچنان این سامانه را روی فضای میزبانی خود نصب نکرده باشید، با کمک این مقاله می‌توانید در ابتدا WHMCS را نصب نمایید. مراحل نصب WHMCS زیاد سخت نیست. ولی برای مقاوم سازی فروشگاه خود، باید مراحل بعدی پیکربندی سیستم را انجام دهید تا در آینده با مشکل مواجه نشوید.

مراحل نصب به صورت زیر می باشند:

دانلود WHMCS

اولین مرحله دریافت و بارگذاری کردن سند فشردهٔ سامانهٔ WHMCS روی فضای میزبانی است. اگر لایسنس WHMCS را از ما تهیه کرده باشید، در ایمیل فعال سازی لینک دانلود WHMCS هم به شما تحویل می‌شود که با کلیک روی آن پیوند، عملیات دانلود روی رایانهٔ شخصی شما شروع می‌شود. حالا بعد از آن وارد کنترل پنل فضای میزبانی خود شوید. مثلا در سی پنل به File Manager وارد شده و با استفاده از دستور Upload سند zip را روی مکانی از فضای میزبانی بارگذاری کنید.

نصب ionCube

WHMCS با استفاده از ionCube رمزگذاری شده است. پس حتماً باید افزونهٔ ionCube در کنار PHP فضای میزبانی شما نصب شده باشد. در بیشتر موارد ممکن است این مورد روی فضای میزبانی شما فعال نباشد. به همین دلیل باید یا از ابزارهای کنترل پنل هاست استفاده کنید و ionCube را روی نسخهٔ فعال PHP فعال کنید. یا از فروشنده هاست بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد.

تقریباً تمامی هاست‌های وبنولوگ امکان نصب و پیکربندی افزونه‌های PHP از جمله ionCube را از طریق کنترل پنل به کاربران می‌دهند. برای انجام این کار می‌توانید وارد بخش Select PHP Version شوید و طبق آموزش‌های تصویری و ویدیویی ما پیش بروید.

ساخت پایگاه داده MySQL

برای اینکه WHMCS بتواند کار خود را شروع کند، نیاز به یک پایگاه داده از نوع MySQL دارد. فضای میزبانی که شما تهیه می‌کنید قطعاً باید دارای یک چنین قابلیتی باشد، که عموماً هم هست. از طریق کنترل پنل وارد بخش مدیریت پایگاه‌های داده شوید (MySQL Databases) و سپس یک پایگاه داده به همراه یک کاربر ایجاد کنید. سپس این دو جزء را به یکدیگر متصل کنید.

خارج کردن سند WHMCS از حالت فشرده

در این مرحله به جایی بروید که سند zip اسکریپت را روی فضای میزبانی بارگذاری کرده اید. این کار را معمولاً باید با ابزار File Manager انجام دهید. حالا باید آن را در جایی که می‌خواهید سیستم را نصب کنید، از حالت فشرده خارج کنید. مثلا روی یک هاست لینوکس اگر در مسیر public_html از حالت فشرده خارج کنید، نشانی اینترنتی سایت WHMCS شما دقیقاً معادل نام دامنه سایت شما خواهد شد. اما شاید خواسته باشید WHMCS را روی یک زیرپوشه و یا زیردامنه نصب کنید. پس باید WHMCS را در همان مسیر از حالت فشرده خارج کنید.

اجرای نصاب WHMCS

در این مرحله با مرورگر به نشانی فروشگاه WHMCS خود مراجعه کنید. صفحهٔ اولیهٔ مراحل نصب به شما نشان داده می‌شود. باید روی پیوند شروع مراحل نصب کلیک کنید. در مرحلهٔ بعدی روی I Agree کلیک کنید. سپس وارد یک مرحلهٔ دیگر خواهید شد که باید License Key ای که در ناحیه کاربری شما وجود دارد را در جعبهٔ اول وارد کنید. اطلاعات اتصال به پایگاه داده‌ای که در مراحل قبلی ساختید را هم باید در ادامهٔ همین وارد وارد نمایید. روی Continue کلیک کنید.

در مرحلهٔ بعدی باید اطلاعات مدیر اصلی فروشگاه از قبیل نام کاربری و رمز عبور و ایمیل آن را تنظیم کنید و روی Complete Setup کلیک نمایید. مرحلهٔ بعدی در اصل آخرین مرحله است که به شما می‌گوید پوشهٔ install از مجموعه پوشه‌های WHMCS را حتماً حذف کنید تا بتوانید از فروشگاه ساز جدید خود استفاده نمایید. یک سری راهنمایی‌های دیگر هم وجود دار که بد نیست به آنها هم عمل کنید. حالا اگر روی Go to the Admin Area Now کلیک کنید، می‌توانید صفحهٔ ورود به بخش مدیریت را دیده و با اطلاعات مدیر کلی که خودتان در زمان نصب سیستم مشخص کردید وارد شوید.

در هر کدام از مراحل نصب اگر خطایی وجود داشته باشد، نصاب WHMCS شما را از آن مطلع می‌کند و باید مشکل آن را برطرف کنید. مثلا ممکن است دسترسی به پایگاه داده وجود نداشته باشید که در یک جای کار اشتباهی را مرتکب شدید که عمدتاً مربوط به وارد کردن اطلاعات اتصال به پایگاه داده است.

کار نصب به اتمام می‌رسد و حال وقت پشت سر گذاشتن دیگر مراحل تنظیماتی و پیکربندی‌های WHMCS است که بسیار حیاتی و حساس است. اگر خواسته باشید کارمندان وبنولوگ این کار را برای شما انجام دهند، می‌توانید سفارش انجام پیکربندی‌های امنیتی و غیرامنیتی WHMCS را برای ما ارسال نمایید.

برای مشاهدهٔ آموزش ویدیویی نصب WHMCS هم به سایت کاربر رایانه مراجعه نمایید.


آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

« برگشت