کاربرد و اختلاف های Putty و WinSCP پرینت

  • سرور مجازی لینوکس
  •  2

ما دو تا نرم افزار داریم که شباهت زیادی به هم دارند. اما هر کدام از آنها برای کار خاصی طراحی شدند. این دو نرم افزار یکی Putty و دیگری WinSCP هستند. هر دوی این نرم افزارها رایگان هستند و روی رایانه‌های ویندوز نصب می‌شوند و البته بسیار سبک و کم حجم هستند. مثل هر نرم افزار دیگری می‌توانند روی ویندوز شما نصب شوند و کار کردن با آنها بسیار ساده است. اینها شباهت‌های این دو نرم افزار بودند. اما حالا می‌رویم سراغ کارایی و اختلاف‌هایی که بین این دو وجود دارد.

زمینهٔ فعالیت هر دو نرم افزار Putty و WinSCP در مدیریت سرور لینوکس است که دسترسی فیزیکی به آنها نداریم. مثلاً فرض کنید شما یک سرور مجازی یا اختصاصی البته با سیستم عامل لینوکس دارید که می‌خواهید آن را کنترل کنید. طبیعتاً این نوع رایانه‌ها درون دیتاسنتترها واقع شدند و ما از نظر فیزیکی دسترسی به آنها نداریم. اما با خرید یک چنین سروری، فروشنده به ما دسترسی روت یا ریشه (root) می‌دهد که با نرم افزارهایی مثل Putty و WinSCP که هر کدام از آنها برای کار خاصی تولید شدند، قادریم آنها را کنترل کنیم.

حالا به صورت تخصصی روی هر کدام از آنها تمرکز می‌کنیم.

نرم افزار Putty

این نرم افزار که خیلی هم سبک است، برای ارسال دستورات لینوکس به سرور مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید IP سرور به همراه نام کاربری و رمز عبور کاربر root را وارد نرم افزار کنیم و بعد از آن از هر دستور لینوکسی که قصد اجرا شدن روی سرور راه دور را دارد، می‌توانیم استفاده نماییم. نتیجه هم به صورت متنی به ما برخواهد گشت.

اگر با خط فرمان لینوکس کار کرده باشید یا آشنایی داشته باشید، می‌دانید که لینوکس معمولاً محیط گرافیکی مثل ویندوز ندارد، پس باید با دستورات متنی کار کرد. نرم افزار Putty هم این دستورات را با استفاده از پروتکل SSH به سرور مقصد ارسال می‌کند.

نرم افزار WinSCP

در بین دستورات لینوکس، ما دستوری با عنوان scp داریم. از این دستور برای کپی کردن و انتقال پرونده و پوشه بین رایانه‌های لینوکسی که از پروتکل SSH پشتیبانی می‌کنند، استفاده می‌گردد. پس یکی از روش‌های امن انتقال سند بین رایانه‌های لینوکس روی هر شبکه‌ای، دستور SCP است که با همان پروتکل SSH به صورت امن انتقال را انجام می‌دهد.

حالا فرض کنید که یک طرف قضیه یک رایانهٔ ویندوز است. یعنی شما با رایانهٔ ویندوز خود به سرور لینوکس راه دور، متصل شدید و می‌خواهید یک فایل را با استفاده از همین روش، روی سرور لینوکس خود بارگذاری کنید. نرم افزار WinSCP این کار را برای ما انجام می‌دهد. یعنی SSH ای که روی ویندوز وجود ندارد را ایجاد می‌کند و با این پروتکل اسناد الکترونیکی (فایل‌ها) را از رایانهٔ شخصی ویندوز به سرور لینوکس منتقل می‌نماید.

هر دوی نرم افزارهای Putty و WinSCP به این دلیل ساخته شدند که روی یک رایانهٔ ویندوزی ما پروتکل SSH برای اتصال به یک سرور لینوکس، به جهت ارسال دستورات و یا انتقال فایل به آن را نداریم. پس این مدیران سرورهای لینوکس هستند که کاربران مهم نرم افزارهای Putty و WinSCP هستند.

اگر راجع به نحوهٔ کار هر کدام از این دو نرم افزار اطلاعات بیشتری می‌خواهید، می‌توانید با دیگر مباحث آموزشی از مرکز آموزش وبنولوگ همراه باشید.


آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

« برگشت