چرا یک سایت به بروزرسانی نیاز دارد؟

تعمیر و نگهداری جزء اصول اولیه و ضروری هر چیزی می باشد. یک وسیله را فرض کنید؛ این وسیله به دلیل استفاده مستهلک شده و یا حتی اگر در گوشه ای از انبار آن را نگهداری کنیم، به مرور زمان از عملکردش کاسته می شود. تا جایی که دیگر نمی توانیم از آن استفاده کنیم. ما باید قبل از اینکه آن وسیله کاملاً از چرخۀ حیات خود خارج شود، آن را تعمیر کنیم و دستی به سر و روی آن بکشیم. این جزئی از فرآیند استفاده از آن وسیله است. همین صورت مساله برای یک سایت اینترنتی هم صدق می کند. به توجه به رشد فناوری های مورد استفاده برای طراحی سایت و همچنین تغییر سبک و سیاق طراحی صفحات مختلف سایت، باید مورد به روز رسانی را هم در نظر داشته باشیم.

یک سایت اینترنتی از دو منظر کلی باید به روز رسانی شود:

  1. به روز رسانی نرم افزاری
  2. به روز رسانی محتوایی

به روز رسانی نرم افزاری

نرم افزار سایتِ ما حکم پایۀ همه چیز را دارد. تمامی محتوایی که درون سایت منتشر می کنیم، روی این نرم افزار سوار است. پس اگر بهترین محتوا را درون سایت منتشر کنیم، بدون اینکه نرم افزار سایت را به روز رسانی کنیم، امکان دارد تمام زحماتی که کشدیدم از بین برود. اگر شما از یک سیستم مدیریت محتوا برای ساخت سایت خود استفاده می کنید، آن همان نرم افزار سایت شماست.

معمولاً به دو صورت باید نرم افزار سایت را به روز کرد. اگر ما از یک CMS یا سامانۀ مدیریت محتوای آماده، حالا چه رایگان و چه پولی، استفاده کنیم، در این صورت ما به عنوان اپراتور یا مدیر سایت باید با طی کردن چند مرحلۀ ساده نرم افزار سایت را به روز کنیم. در بیشتر موارد شرکت ارائه دهندۀ نرم افزار سایت ما، به ما پشتیبانیِ کافی را ارائه می دهد. در خیلی از مواقع هم سامانۀ مدیریت محتوای ما بازمتن است، مثل وردپرس یا جوملا. که در این صورت به سادگی چند کلیک می توانیم نرم افزار سایت خود را به روز کنیم. در هر صورت اگر از یک نرم افزار آماده برای راه اندازی سایت خود استفاده کنیم، نیازی به بروز کردن فنی سایت نیست. این کار توسط خود توسعه دهندگان نرم افزار انجام می شود.

اما اگر کار برنامه نویسی و توسعۀ سایت در دستِ خود شما باشد، یعنی کدنویسی سایت را خود شما انجام داده باشید، به روز رسانی را باید به صورت نرم افزاری به جهت بهبود کدهای سایت خود انجام دهید. این کار مخصوصاً زمانی انجام می شود که در قسمتی از سایت ایرادی یافت می شود که شما باید آن را برطرف کنید. این کار معمولاً باید به صورت پیوسته انجام شود و زمانی نخواهد رسید که شما فکر کنید دیگر کار به روز رسانی نرم افزار به اتمام رسیده و دیگر نیازی به به روز کردن سایت ندارید!

همین طور که سایت شما رشد می کند، در خواهید یافت که سایت به امکانات بیشتری نیاز دارد. یا امکانات قبلی به بهبود نیاز دارند. در این صورت است که باید دست به شده و پس از تهیۀ فهرستی از کم و کاستی ها، آنها را برطرف کنید. ما به این مشکلات باگ یا ایراد می گوییم که باگ های سایت باید هر از چند گاهی از بین بروند.

البته این مورد مخصوص کسانی که می خواهند سایت خود را از صفر برنامه نویسی و کد نویسی کنند. که در این صورت نیاز به یک گروه طراحی و مدیریت سایت دارید که قسمتی از گروه شما روی کدنویسی و برنامه نویسی سایت کار می کنند. که در بیشتر مواقع اگر شخصِ شما خواسته باشید یک سایتی را راه اندازی کنید، با استفاده از نرم افزارهای مدیریت محتوایِ آماده، بدون نیاز به توسل به کدنویسی قادرید دست به کار شده و فقط روی محتوای سایت کار کنید. منظور از محتوای سایت همان سایت صفحات مختلف سایت است که بازدید کنندگان بتوانند از سایت اینترنتیِ شما استفاده کنند.

به روز رسانی محتوایی

اما نوع دیگری از به روز رسانی که بسیار هم مهم است، به روز رسانی محتوایی است. محتوا منظور همان نوشته ها، عکس ها، فیلم ها و … هستند که بازدید کنندگان سایت شما برای آنها وارد سایت تان می شوند. پس از به روز رسانی نرم افزاریِ سایت، محتوا حرف اول را می زند. اگر شما یک سایت با تمام امکانات داشته باشید، اما قادر نباشید محتوای مفید و جذابی را درون آن منتشر کنید، مطمئن باشید که سایت موفقی نخواهید داشت.

اما برعکس این موضوع صادق است. یعنی افرادی بودند که یک سایت ساده و به دور از امکانات حرفه ای را راه اندازی کردند. اما پس از مدتی که سایت خود را با محتویات بسیار مفید و زیادی به روز کردند، دیدند که سایت شان رشد بسیار زیادی داشته. به جرات می توان گفت که سایت های بزرگ بیشتر از هر چیز دیگر روی محتوا کار کردند.

به روز رسانی محتوایی حتی از نظر SEO هم اهمیت بسیار زیادی دارد. سئو منظور همان بررسی و درست کردن مولفه های مختلفی است که در نهایت سبب می شود که موتور جستجو به سایت شما بازدید کنندۀ بیشتری ارسال کند. باز هم محتوایی که شما درون سایت منتشر می کنید، در بین این مولفه ها حرف اول را می زند. محتوای جدید، نو و مفید از جمله مولفه هایی است که سایت های بزرگ را به اینجا رسانده است. فراموش نکنید که شما به عنوان مدیر یک سایت فردی، باید بیشتر زمان خود را روی تولید محتوا بگذارید. همین الان که شما در حال خواندن این صفحه از سایت وبنولوگ هستید، توسط نویسندگان سایت این محتوا و محتواهای دیگر ساخته شده و روی سایت منتشر شده است.

در هر صورت الان دیدید که به روز رسانی سایت حالا چه از نظر نرم افزاری و چه از نظر محتوایی یکی از اصولی بود که باید حتماً به آن توجه ویژه ای داشته باشید تا در کمترین زمان بتوانید یک سایت موفقی را بسازید.

ژانویه 23, 2017 Webnolog بدون دیدگاه

0 دیدگاه

دیدگاه تان را ارسال کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد!