هاست لینوکس یا ویندوز

هاست لینوکس یا ویندوز

فرض می کنیم می خواهید یک سایت راه اندازی کنید و با مفاهیم جدیدی روبرو شدید. یکی از این مفاهیم هاست لینوکس یا هاست ویندوز است. احتمالاً نمی دانید که کدام یک از این دو نوع سرویس به درد شما خواهند خورد. پس در این مقاله به باز کردن این موضوع خدمت شما خواهیم پرداخت. اول از همه اصولاً باید بدانید هاست چیست؛ هاست یک فضایی روی یک رایانه به نام سرور است که همیشه به اینترنت متصل است و انواع خاصی از بسته های نرم افزاری روی آن نصب است. روی این فضا می توان فایل های سایت را ریخت تا بازدید کنندگان با وارد کردن آدرس سایت بتوانند آن فایل ها را دانلود کنند که در اصل این همان روال بازدید از سایت شماست.

این رایانه که از آن با نام سرور یاد کردیم، مثل هر رایانۀ دیگری دارای یک سیستم عامل است. این سیستم عامل نسخۀ خاصی از سیستم عامل های رایج مثل ویندوز سرور یا لینوکس سرور است. تفاوت بین هاست لینوکس یا ویندوز هم از همین جا ناشی می شود. اگر سیستم عامل سروری که شما روی آن هاست یا فضای میزبانی دارید ویندوز باشد، هاستی که خریداری کردید هم ویندوز است. در غیر این صورت هاست شما لینوکس است.

هاست ویندوز یا لینوکس هیچ ربطی به سیستم عامل یا نوع رایانۀ شخصی شما ندارد. چون برخی از افراد فکر می کنند اگر روی رایانۀ خود ویندوز نصب دارند، حتماً باید هاست ویندوز خریداری کنند! این یک اشتباه مبتدیانه است! چرا که اصولاً شما هر نوع هاستی هم که داشته باشید، با هر نوع وسیله ای که بتوان به اینترنت متصل شد، می توانید هاست و سایت خود را کنترل کنید. مثلاً با گوشی هوشمند خود می توانید هاست لینوکس یا ویندوز را کنترل کنید. چون کاری که شما انجام می دهید باز کردن مرورگر اینترنت و وارد کردن آدرس کنترل پنل هاست تان است. پس از آن نام کاربری و رمز عبور تان را وارد می کنید و حالا می توانید کنترل کاملی روی سایت خود داشته باشید.

هر کدام از هاست های لینوکس یا ویندوز دارای مشخصاتی هستند که برای خرید فضای میزبانی باید به آنها توجه کرد. و شما در هنگام خرید هاست باید به این موضوع دقت کنید که قصد راه اندازی چه نوع سایتی را دارید. اگر سایت شما از فناوری های مایکروسافت استفاده می کند، به احتمال زیاد نیاز به هاست ویندوز دارید. اما اگر سایت شما از زبان های برنامه نویسی بازمتن مخصوصاً آنهایی که لینوکس از آنها پشتیبانی می کند استفاده می کند، در اینجا باید به سراغ هاست ویندوز بروید.

پس با این توضیحات مثلاً اگر می خواهید وردپرس یا جوملا را روی هاست نصب کنید و اقدام به راه اندازی سایت خود کنید، باید به سراغ هاست لینوکس بروید. چرا که این سیستم های مدیریت محتوا با زبان برنامه نویسی PHP نوشته شدند و اجرای آنها روی هاست لینوکس به مراتب ساده تر و کم هزینه تر است. البته روی هاست ویندوز هم می توان این کار را کرد، اما دردسرهای خاص خود را دارد و در خیلی از مواقع اصلاً ارزشش را ندارد.

در ۹۰ درصد موارد شما نیاز به هاست لینوکس دارید. گفتم؛ اول شما باید ببینید چه نوع سایتی را می خواهید راه اندازی کنید. اگر زبان برنامه نویسی سایت شما ASP است باید به سمت هاست ویندوز بروید. اما زبان های برنامه نویسی باز متن نیاز به هاست لینوکس دارند. حداقلش این است که باید گفت در حال حاضر هاست ویندوز کاربردهای خاصی دارد و بیشتر افراد از هاست لینوکس استفاده می کنند. شاید شما هم نیازتان با هاست لینوکس برطرف شود.

هاست لینوکس به دلیل اینکه از سیستم عامل لینوکس استفاده می کند، هم ارزان تر است؛ به دلیل اینکه لینوکس رایگان است. هم امن تر است؛ به دلیل اینکه لینوکس امنیت به مراتب بیشتری نسبت به ویندوز دارد. از دلایل گسترش استفاده از هاست لینوکس هم همین است. باز متن بودن آن هم باعث شده دست همه را برای ویرایشش باز بگذارد.

با این تفاسیر الان به نظر می رسد کاملاً متوجه شده باشید که هاست لینوکس یا ویندوز چه اختلافی با رقیب خود دارند و شما به کدام یک از این فضاهای میزبانی نیاز دارید. می توانید پلن های هاست لینوکس وبنولوگ به همراه مشخصات و قیمت آنها را ببینید.

مارس 3, 2016 Webnolog بدون دیدگاه

0 دیدگاه

دیدگاه تان را ارسال کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد!