در خرید هاست به این موارد دقت کنید

در خرید هر چیزی باید به نکات و موارد زیادی توجه داشته باشیم. در خرید هاست برای راه اندازی سایت هم اول باید بدانیم که انواع هاست چیست و ما به چه نوع فضای میزبانی نیاز داریم. که البته این باز خود بستگی به نوع سایتی دارد که ما قصد راه اندازی آن را داریم. پس تا انتهای این مقاله همراه با وبنولوگ باشید تا با هم به جزئیات بیشتری راجع به خرید هاست مناسب سایت خود برسیم.

سایتی که شما قصد راه اندازی آن را دارید، می تواند شامل بخش ها و امکانات متفاوتی باشد. مثلاً شاید سایت شما نیاز به بخش ناحیه کاربری باشد که کاربران بتوانند پس از ثبت نام وارد آن شده و حساب خود را مدیریت کنند. در این صورت باید سایت شما به صورت چند کاربره ساخته شده باشد. یا اینکه امکان دارد سایت شما نیاز به یک خبرنامه ایمیلی یا پیامکی داشته باشد که در این صورت هم این جزئی از نیاز سایت شماست.

از طرف دیگر ممکن است سایت شما دارای میزان خاصی از بازدید کننده باشد. ممکن است روزی فقط ۲۰ نفر بازدید کننده داشته باشید و یا اینکه روزانه از هزاران نفر پذیرایی کنید. این هم جزئی از مواردی است که در تعیین نوع و کیفیت هاست باید به آن توجه داشته باشید.

بر اساس این نیازها، هاست ها به انواع مختلف و با قدرت و کیفیت و بالطبق با هزینه های مختلفی تقسیم بندی می شوند. در مقالۀ انواع هاست چیست به طور کامل راجع به هاست ها صحبت شد. که بهتر است آن مقاله را مطالعه نمایید. علاوه بر آن قبل از خرید هاست باید به این موارد هم دقت کافی را داشته باشید.

میزان فضای ذخیره سازی

با توجه به اینکه شما الان تعیین کردید که سایت تان چقدر بازدید خواهد داشت و همچنین به چه امکاناتی نیاز دارد، در اولین قدم باید بدانید که این امکانات به چه مقدار فضای ذخیره سازی نیاز دارد. فضای ذخیره سازی دقیقاً مثل فضایی روی رایانۀ شماست که به شما امکان ذخیرۀ مقدار خاصی از داده ها و پرونده ها را می دهد. سایت شما هر چقدر حاوی صفحات و بخش های مختلفی باشد به میزان فضای بیشتری هم نیاز دارد. البته این فضا را بعدها هم می توانید ارتقاء دهید. پس شاید بهتر باشد حداقل میزان حجمی که فضای میزبانیِ شما نیاز دارد را در نظر داشته باشید.

به عنوان مثال برای یک سایت عادی شاید فضای ۲۰۰ مگابایت یا ۵۰۰ مگابایت کافی باشد. اما اگر سایت شما رشد داشت و یا خواستید به صفحات آن اضافه کنید، در بیشتر مواقع نیاز است که فضای میزبانیِ خود را ارتقاء دهید. بیشتر شرکت های میزبانیِ وب، از جمله وبنولوگ، این خدمت را ارائه می دهند. فقط کافی است که با بخش پشتیبانی در تماس باشید.

پهنای باند (Bandwidth)

منظور از پهنای باند میزان حجم اطلاعاتی است که از هاست شما خارج شده و یا به آن وارد می شود. بابت هر بازدید از سایت شما میزانی از پهنای باند سایت شما مصرف شد که در نهایت این میزان مصرف شده در کنترل پنل فضای میزبانیِ شما عمدتاً در بخشی با نام Bandwidth قابل نمایش است. در برخی از شرکت های میزبانیِ وب و همچنین در برخی از بسته های میزبانیِ وب محدودیتی برای این مورد در نظر گرفته نمی شود. به دلیل اینکه اگر خواسته باشید بازدید سایت خود را افزایش دهید، که این کار با افزایش تعداد محتواها و صفحات سایت شما امکان پذیر است. پس باید حتماً اول هاست خود را ارتقاء دهید. پس هزینۀ پهنای باندِ اضافیِ خود را پرداخت می کنید.

البته در برخی از مواقع هم سایت های کوچکی هستند که بازدید بسیار بالایی دارند و پهنای باند بسیار زیادی را مصرف می کنند. در این حالت باز هم باید در نظر داشته باشید که اگر از یک هاست عادی استفاده می کنید، احتمال مسدود شدن هاستِ شما به دلیل فشاری که به سرور اصلی وارد می کند هست. همیشه روی میزان مصرف منابع سخت افزاری و نرم افزاریِ هاستِ خود، کنترل کاملی داشته باشید.

میزان RAM

RAM همان حافظۀ خواندنی و نوشتنی است که اگر این قطعه از سخت افزار روی هر رایانه ای نباشد، آن رایانه اصلاً کار نخواهد کرد. سایت های پر بازدید و آنهایی که پردازش زیادی دارند، نیاز به RAM بیشتری هم دارند. البته در بیشتر موارد زمانی که یک هاست خریداری می کنید به شما گفته نمی شود که مثلاً فلان مقدار می توانید از RAM استفاده کنید. اما اگر از مقدار در نظر گرفته شده بیشتر گردد، حتماً به شما اخطار داده خواهد شد.

برای اینکه روی RAM کنترل کاملی داشته باشید، در بیشتر موارد نیاز است که یک سرور مجازی یا سرور اختصاصی تهیه کنید که این مورد برای سایت های بسیار پربازدید توصیه می شود.

تعداد حساب هایی که می توانید بسازید

منظور از حساب ها، حساب های FTP، ایمیل، پایگاه داده و یا هر چیز دیگری است که معمولاً روی آن محدودیت قرار داده می شود. باید ببینید که مثلاً سایت شما به چند تا پایگاه داده نیاز دارد و بسته ای را خریداری کنید که نیاز شما را جوابگو باشد. یا اینکه به چند تا حساب ایمیل نیاز دارید. یا چند تا حساب FTP می خواهید بسازید. البته به ندرت شرکت ها روی این دو مورد محدودیت قرار می دهند. اما در توضیحات هر بستۀ فضای میزبانی معمولاً این موارد ذکر شده است. با دقت این موارد را مطالعه کنید و با نیازهای سایت خود مطابقت دهید.

ژانویه 29, 2017 Webnolog بدون دیدگاه

0 دیدگاه

دیدگاه تان را ارسال کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد!