تفاوت هاست و پهنای باند

هاست و پهنای باند

یک فضای میزبانی یا هاستی که خریداری می کنید، دارای شاخصه های زیادی است که با توجه به نیاز خود باید آنها را بررسی کنید و فضایی را خریداری کنید که دقیقاً مطابق با نیاز شماست. مثلاً اینکه فضای میزبانی شما چه مقدار حجم یا ظرفیت برای بارگذاری فایل روی آن دارد، از مهم ترین مشخصات یک هاست به شمار می رود. حالا در این نوشته می خواهیم با هم به تفاوت هاست و پهنای باند بپردازیم و اطلاعات بیشتری راجع به این مباحث کسب کنیم.

هاست چیست؟

راجع به اینکه Host چیست و چه کاربردی دارد قبلاً توضیحات کاملی را خدمت شما ارائه کردیم. اما به طور مختصر باید اشاره کرد که هاست یک فضایی روی یک رایانه متصل به اینترنت است که این رایانه باید همیشه و به طور پایدار به شبکۀ اینترنت متصل باشد تا بتواند پاسخگوی تمامی بازدید کنندگان سایت های میزبانی شده باشد. برای کسی که می خواهد سایتی راه اندازی کند، هاست یکی از ضروری ترین نیازهای او است. این فرد باید یک هاستی را سالیانه یا ماهانه اجاره کند و فایل های سایت خود را روی آن قرار دهد.

فضای هاست چیست؟

هر هاستی که خریداری می شود می تواند دارای میزان حجمی برای بارگذاری فایل روی آن باشد. مثلاً هاست ۲۰۰ مگابایتی تا همین مقدار می تواند پاسخگوی ذخیرۀ اطلاعات روی آن باشد. این مقدار حتی شامل اطلاعاتی است که درون پایگاه دادۀ سایت هم ذخیره می شود. خیلی از اسکریپت های سایت ساز نیاز به یک پایگاه داده دارند که اگر این پایگاه داده هم پر شود، مثل این است که فضای هاست پر شده است. معمولاً هاست هایی با فضای ذخیره سازی بالا قیمت بیشتری هم دارند. اما اگر شما قصد خرید هاست را دارید، فقط نباید به این مورد توجه کنید. بلکه دیگر امکانات هاست را هم باید بررسی کنید.

پهنای باند چیست؟

حالا فرض می کنیم شما یک فضای میزبانی را تهیه کردید. سایت شما دارای بازدید است و با هر بار بازدید مقداری اطلاعات از هاست شما خارج می شود که این همان فایل های سایت شماست که برای بازدید کنندگان ارسال می شود. مفهوم پهنای باند اینجاست که خود را نشان می دهد. به مقدار حجم اطلاعات ورودی و خروجی از سایت شما پهنای باند گفته می شود. پس طبیعی است که هر چقدر بازدید سایت شما بالاتر باشد، نیاز به پهنای باند بیشتری هم دارید.

پهنای باند معمولاً به واحد گیگابایت محاسبه می شود و شرکت های ارائه دهندۀ خدمات میزبانی از این نظر مشکلی ندارند. سایتی که در ابتدای راه است، نیاز به پهنای باند زیادی ندارد. اما اگر این سایت به تعداد صفحاتش افزوده شود یا از روش های دیگر سعی در جذب بازدیدکننده داشته باشد، کم کم نیازش به پهنای باند افزایش پیدا می کند و شما به عنوان مدیر آن سایت باید پهنای بیشتری برای آن تهیه کنید.

بیشتر بسته های میزبانی سایت دارای پهنای باند بیش از نیاز سایت هستند. اما در برخی از مواقع که سایت نیاز به پهنای باند بیشتری دارد، مدیر سایت باید طرح خود را ارتقاء دهد تا همۀ بازدید کنندگان بتوانند از امکانات سایت استفاده کنند.

با این توضیحات الان شما به طور کامل می توانید اختلاف بین هاست، فضای هاست و پهنای باند را درک کنید و اگر قصد راه اندازی سایتی را دارید، بهترین طرح را در کنار صرف حداقل هزینه انتخاب کنید. در این راه وبنولوگ هم کنار شماست.

مارس 8, 2016 Webnolog 2 دیدگاه

2 دیدگاه

  1. محمد گفت:

    برای راه اندازی فروشگاهانلاین اینترنتی بزرگ چه سایتی رو معرفی میکنید ایا وردپرس مناسب میباشد

    چه دامنه ای و چه هاست و چه چیزهای دیگری لازم است .

    و پهنای باند و فضای هاست رو چه میزان باشه کافیست.

    • Webnolog گفت:

      راجع به این موضوعات به طور کامل در مطالب بخش وبلاگ توضیحات کامل ارائه شده. شما باید بدانید که با وردپرس می‌توان انواع مختلف فروشگاه های اینترنتی را راه اندازی کرد. البته باید دقیقاً بدانید که از وردپرس چه می‌خواهید. اما اگر قصد ساخت یک فروشگاه کاملاً اختصاصی را داشته باشید، قطعاً نیاز به یک تیم با تجربه برای برنامه نویسی صفر تا صد فروشگاه خواهید داشت که هزینه‌های سنگین در پی دارد!
      دامنه شما باید مرتبط با موضوع فعالیت فروشگاه شما باشد. همچنین برای هاست می توانید با یک هاست کوچک و صد البته معتبر و بدون قطعی و با سرعت مناسب کار را شروع کنید. هر زمان که احساس کردید این هاست جوابگو نیست، قادرید آن را ارتقاء دهید یا کلاً به یک میزبان دیگر مهاجرت نمایید. برای پهنای باند و فضا هم همین موارد صدق می کنند.
      موفق باشید.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد!