انواع هاست چیست ؟

با توجه به توضیحاتی که تا اینجا راجع به هاست و فضای میزبانی دادیم، الان شما باید کاملاً با این نیاز جهت راه اندازی سایت آشنا باشید. اما خود همین فضای میزبانی دارای انواع مختلفی است که بر اساس موارد مختلفی دسته بندی می شود. در این نوشتار قصد داریم یک تعریف کاملی از انواع هاست خدمت شما ارائه کنیم تا با اطلاعات کاملی اقدام به خرید فضای میزبانی برای راه اندازیِ سایت خود کنید.

شاید برای راه اندازی هر نوع سایتی بتوان از هر نوع هاستی استفاده کرد. اما باید مقرون به صرفه ترین و همچنین بهترین گزینه انتخاب شود. مثلاً اگر قصد راه اندازی یک سایت وردپرسی دارید، امکان راه اندازیِ آن روی هاست ویندوز هم هست. اما از هر نظر بهتر است که یک هاست لینوکس تهیه کنید.

بر اساس اصول زیر فضای میزبانی به دسته های مختلفی تقسیم می شوند:

براساس نوع سیستم عامل

مهم ترین عامل دسته بندی انواع فضاهای میزبانی برای راه اندازیِ سایت، نوع سیستم عامل است. بر همین اساس دو نوع مهمِ هاست ما داریم که با عنوان هاست لینوکس و هاست ویندوز شناخته می شوند. هاست لینوکس به دلیل اینکه لینوکس رایگان است ارزان تر هستند. همچنین از پایداری و کیفیتِ بسیار بیشتری نسبت به هاست های ویندوزی برخوردارند. امروزه کاربرد هاست های لینوکسی به مراتب بیشتر از هاست ویندوزی است. به دلایل مختلف، که به دو مورد از مهم ترین آنها در بالا اشاره کردیم.

یکی از دلایلی که ما باید تصیمیم بگیریم از کدام نوع هاست ویندوزی یا لینوکسی استفاده کنیم، نوع فناوری و زبان برنامه نوسی سایت ماست. اگر ما از فناوری های بازمتن استفاده می کنیم در بیشتر موارد نیاز داریم که یک هاست لینوکس تهیه کنیم. راجع به نوع هاست از این نظر به شما توصیه می کنیم مقالۀ هاست لینوکس یا ویندوز را مطالعه نمایید.

براساس نوع سخت افزار

نوع سخت افزار و میزان منابعی که به شما اختصاص داده می شود از دیگر مواردی است که با آنها فضاهای میزبانی را دسته بندی می کنند. به عنوان مثال نوع پردازنده و همچنین میزان حافظۀ RAM یا حافظۀ سخت همگی از جملۀ نوع سخت افزار سروری است که هاستِ شما روی آن قرار گرفته است. هر چقدر این منابع بیشتر و قدرتمندتر باید معمولاً هزینۀ هاستِ شما را هم بالاتر خواهد برد.

معمولاً بسته های میزبانی که شما خریداری می کنید دارای منابع مختلفی هستند. مثلاً حجم و پهنای باندی که به شما اختصاص داده می شود، از جمله مهم ترین منابعی است که باید راجع به آنها اطلاع کافی داشته باشید. در این باره در مقالات دیگر توضیحات کامل ارائه شده است.

براساس نوع نرم افزارها

اینکه روی سروری که فضای میزبانیِ شما روی آن قرار می گیرد، چه نوع نرم افزارهایی نصب شدند هم نوع دیگری از دسته بندی هاست ها را ایجاد می کند. به عنوان مثال اگر سایت شما با استفاده از زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده است، حتماً باید نرم افزار زبان PHP روی سرور نصب شده باشد. در این مورد حتماً از احتیاجات کار خود و همچنین نرم افزارهایی که روی سرور نصب شدند، قبل از خرید اطلاع کافی کسب کنید. این کار را با ارتباط از طریق بخش پشتیبانی می توانید انجام دهید. البته در حال حاضر بیشتر شرکت های میزبانیِ وب پر کاربردترین نرم افزارهای مورد نیاز را نصب و پیگربندی می کنند و شما نیازی نیست نگرانی خاصی داشته باشید.

بر اساس موقعیت مکانی

اینکه هاست ایرانی است یا خارجی، حتماً شنیدید. منظور همان محل قرارگیری سروری است که هاست شما روی آن قرار خواهد گرفت. در حال حاضر هم هاست ایرانی ما داریم که سرورها در ایران قرار گرفتند و هم هاست خارجی که درون یک مرکز داده در یکی از کشورهای پیشرفتۀ خارجی قرار گرفته است.

به طور کلی هاست های خارجی ارزان تر و پایدارتر هستند و مشکلات کمتری از این نظر به سراغ آنها خواهد آمد. ولی هاست های ایران به دلیل اینکه در ایران قرار گرفتند به ما امکان سفارشی سازیِ بیشتری را می دهند و همچنین از دیگر مزیت آنها سرعت بالاتر سایت از داخل ایران است. به دلیل اینکه محل قرارگیری سرورها نزدیک رایانۀ بازدید کنندگان است، سرعت بارگذاری صفحات مختلف بالاتر خواهد رفت. اما برای شروع می توانید از هاست های ارزان خارجی استفاده کنید. باز هم بستگی به انتخاب خود شما دارد.

اگر توضیحات این مقاله برای شما نهادینه شده باشد، با ذهن بازترین می توانید اقدام به خرید هاست کنید. اما اگر نمی دانید دقیقاً باید از کجا شروع کنید، شاید خرید یک هاست لینوکس خارج بهترین گزینه برای شروع باشد. فراموش نکنید که انتقال سایت شما بین انواع مختلف هاست به راحتی امکان پذیر است و از این نظر نیاز نیست نگران باشید.

ژانویه 27, 2017 Webnolog بدون دیدگاه

0 دیدگاه

دیدگاه تان را ارسال کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد!